Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 162 Bilag 4
Offentligt
974176_0001.png
974176_0002.png
974176_0003.png
974176_0004.png
974176_0005.png
974176_0006.png
974176_0007.png
974176_0008.png
974176_0009.png
974176_0010.png
974176_0011.png
974176_0012.png
974176_0013.png
974176_0014.png
974176_0015.png
974176_0016.png
974176_0017.png
974176_0018.png
974176_0019.png
974176_0020.png
974176_0021.png
974176_0022.png
974176_0023.png
974176_0024.png
974176_0025.png
974176_0026.png
974176_0027.png
974176_0028.png
974176_0029.png
974176_0030.png
974176_0031.png
974176_0032.png
974176_0033.png
974176_0034.png
974176_0035.png
974176_0036.png
974176_0037.png
974176_0038.png
974176_0039.png
974176_0040.png
974176_0041.png
974176_0042.png
974176_0043.png
974176_0044.png
974176_0045.png
974176_0046.png
974176_0047.png
974176_0048.png
974176_0049.png
974176_0050.png
974176_0051.png
974176_0052.png
974176_0053.png
974176_0054.png
974176_0055.png
974176_0056.png
974176_0057.png
974176_0058.png
974176_0059.png
974176_0060.png
Miljørapport for udflytning afcontainerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnMarts 2011
UdgivelsesdatoProjektVersionUdarbejdetKontrolleretGodkendt
::::::
7. marts 201123.0140.071cGunnild VølundAnnette Lützen MøllerNiels Lykkeberg
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 1
INDHOLDSFORTEGNELSE122.1344.14.255.15.25.35.45.55.65.767891011IKKE-TEKNISK RESUMEINDLEDNINGForholdet til anden planlægningBESKRIVELSE AF DET PLANLAGTE PROJEKTALTERNATIVER0-alternativetAlternativer
SIDE2456777910101111121415161718192021222332
EKSISTERENDE MILJØFORHOLD OG VÆSENTLIGE MILJØPÅVIRKNINGERFlora og faunaLuftkvalitetTrafik på landSejladsrisikoStøj og vibrationerLandskabHavmiljøEKSISTERENDE MILJØPROBLEMERMILJØBESKYTTELSESMÅLKUMULATIVE EFFEKTERAFVÆRGEFORANSTALTNINGEROVERVÅGNINGSPROGRAMREFERENCER
BILAG 1: OVERSIGTSKORTBILAG 2: HVIDBOG, SCOPING AF MILJØRAPPORTBILAG 3: VISUALISERINGER
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 2
1
IKKE-TEKNISK RESUMETransportministeriet har udfærdiget udkast til lovforslag, som blandt andet skal mulig-gøre udflytning af den nuværende containerterminal fra Københavns Indre Nordhavntil Ydre Nordhavn. Lovforslaget skal sikre, at der fortsat kan drives containerterminal iKøbenhavn med gode adgangsmuligheder til det storkøbenhavnske opland i forbin-delse med den forestående byudvikling i Indre Nordhavn.Transportministeriet har bedt By & Havn forestå en miljøvurdering af udflytningen afcontainerterminalen i henhold lovbekendtgørelse nr. 1102 af 20. november 2009 ommiljøvurdering af planer og programmer.Det planlagte område for ny containerterminal omfatter et areal på ca. 50 ha. belig-gende i den nordøstlige del af et 100 ha stort område, som tilvejebringes ved opfyld-ning af søterritorium, i Ydre Nordhavn. Containerterminalen afgrænses søværts af ialt ca. 1200 m kaj.Mod syd støder containerterminalen op til ny krydstogtterminal og kombineret kajsamt et område, som i lovforslaget er angivet som område "II" (se bilag 1), og somanvendes til fornødne adgangsveje til og fra containerterminalen med tilhørende byg-ninger og anlæg samt eventuelt til service - og vedligeholdelsesfaciliteter, opmarch-baner mv. til brug for havnedriften. Vest for containerterminalen er et område, som ilovforslaget er angivet som "III" (se også bilag 1). Som det fremgår af lovforslaget ogbemærkningerne hertil anvendes arealet til rekreative formål. Området kan ikke an-vendes til andre formål. Med et rekreativt område forstås, at området henlægges somet ubebygget areal, som langs kysten kan anvendes til rekreative faciliteter med mari-timt formål. Anvendelsen skal desuden være forenelig med havnedriften i naboområ-derne. Det forudsættes i lovforslaget, at By & Havn sikrer, at arealet beplantes såle-des, at det fremtræder grønt og indbydende, og at der sker beplantning af træer isærpå den vestlige side af containerterminalen senest samtidig med ibrugtagning af con-tainerterminalen. Disse træer vil i stort omfang ad åre kunne skærme af for udsigtenfra land til containerterminalen.Containerterminalen skal anvendes til Ro-Ro-aktiviteter samt håndtering af konventi-onel stykgods, biler og containere. Der forventes 20-30 skibsanløb pr. uge herunderanløb af krydstogtskibe ved ledig kapacitet. Containerterminalen vil være i drift døg-net og året rundt.Miljøpåvirkningerne fra udflytningen af containerterminalen er vurderet for anlægs- ogdriftsfase for en række miljøforhold på baggrund af eksisterende data samt visualise-ringer udført i vinteren 2011. De væsentligste miljømæssige konsekvenser af udflyt-ningen af containerterminalen vurderes at være den visuelle påvirkning på landska-bet, de kumulative effekter på trafikområdet, som kan følge af samspillet mellem enrække større projekter i Nordhavns-området, samt ændret sejladsrisiko.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 3
Der er foretaget nat- og dagvisualiseringer af den udflyttede containerterminal fraseks standpunkter på kysten nord og syd for terminalen. På baggrund heraf vurderesdet, at udflytningen vil medføre en visuel påvirkning på de landskabelige forhold påkysten. Det er forudsat, at der er hav imellem kysten og udflytningen, således at derer frit udsyn til det kommende område ”III” set fra kysten (se også bilag 1). Påvirknin-gen varierer i forhold til, hvorfra man betragter terminalen. Påvirkningen er mindst setfra syd – f.eks. set fra Langelinie i Københavns Inderhavn, - mens påvirkningen erstørst set fra nord dvs. Hellerup samt især Charlottenlund og Skovshoved.Det konkluderes i miljørapporten, at landtransport til den udflyttede terminalområde vilfølge de hidtil anvendte veje, men med en ekstra kørestrækning placeret langt fra bo-liger og andre støjfølsomme områder. Da der dertil kommer en forventeligt forøgetpersonbiltrafik som følge af byudviklingen i Indre Nordhavn, samt evt. trafikændringersom følge af den planlagte Nordhavnsvej, bør den samlede forventede trafikbelast-ning derfor vurderes med hensyn til fremkommelighed og trafiksikkerhed samt støj-og luftemissioner relateret til trafikken.Udflytningen af terminalen medfører ændringer i anløb og manøvrer samt formentligten øget skibstrafik. Dermed vurderes udflytningen at ændre sejladsrisikoen i området.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse skal der derfor i henhold til myndig-hedernes krav foretages en vurdering af behovet for koordinering af sejlads, ændringaf sejlruter mv. for at sikre skibstrafikken.Der forventes ikke påvirkninger på flora og fauna i området ligesom grænseværdierfor støj og luftkvalitetskrav forventes overholdt i anlægs- og driftsfase. Det bemærkesi øvrigt, at der efter udflytningen vil være en forøget afstand til nærmeste boliger, idetder ikke planlægges bebyggelse i Ydre Nordhavn.Ifølge lovforslaget skal der udarbejdes en VVM-redegørelse for udflytningen af con-tainerterminalen i henhold til de almindelige regler herom, når der foreligger en kon-kret projektbeskrivelse. VVM-redegørelsen vil på detaljeret niveau indeholde miljø-vurderinger for det konkrete projekt.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 4
2
INDLEDNINGTransportministeriet har udfærdiget et udkast til forslag til lov om ændring af lov omMetroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S (Flytning af containerterminal iKøbenhavns Havn). Lovforslaget følger op på en principaftale om byudvikling i Kø-benhavns Nordhavn, som regeringen og Københavns Kommune indgik i december2005.Lovforslaget skal muliggøre en opfyldning af et 100 ha stort areal i Københavns YdreNordhavn samt en udflytning af den nuværende containerterminal fra KøbenhavnsIndre Nordhavn til opfyldningen i Ydre Nordhavn. Ligeledes skal lovforslaget gøre detmuligt at etablere et rekreativt område på den vestlige del af opfyldningen, som vilkunne anvendes til rekreative faciliteter med et maritimt formål. Det rekreative områdeskal desuden tjene til at gøre den kommende containerterminal mindre synlig fra ky-sten.Et oversigtskort er vist i bilag 1.Lovforslaget skal sikre, at der fortsat kan drives containerterminal i København medgode adgangsmuligheder til det storkøbenhavnske opland i forbindelse med den fo-restående byudvikling i Indre Nordhavn.Der skal udarbejdes en miljøvurdering for flytningen af containerterminalen i henholdtil lovbekendtgørelse nr. 1102 af 20. november 2009 om miljøvurdering af planer ogprogrammer.Transportministeriet har bedt By & Havn forestå miljøvurderingen af udflytning af con-tainerterminalen.Den allerede udarbejdede VVM-redegørelse for den påtænkte opfyldning i YdreNordhavn (VVM-redegørelse for Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogt-terminal, Ref. 1) suppleres således med en særskilt miljøvurdering af den forudsatteflytning af containerterminalen.Forud for udarbejdelsen af nærværende miljørapport har By & Havn hørt relevantemyndigheder og interesseorganisationer for at afgrænse, hvilke miljøforhold der skalindgå i miljørapporten, og hvilket detaljeringsniveau miljøvurderingerne skal have - ensåkaldt scoping. En liste over hørte parter fremgår af bilag 2.Høringen er foretaget i perioden 24. januar 2011 til 22. februar 2011. By & Havn harudfærdiget et notat med beskrivelse af de indkomne høringssvars indhold samt vur-dering af, hvorvidt disse giver anledning til justeringer af det i scopingen foreslåedeindhold og detaljeringsniveau i miljørapporten. Notatet fremgår af bilag 2.Høringssvarene har givet anledning til, at der i miljørapporten er indføjet vurderingeraf påvirkning på havmiljøet samt en vurdering af de kumulative effekter.Da lovforslaget fastlægger de overordnede rammebetingelser for den fremtidige ud-flytning af containerterminalen, er miljørapportens detaljeringsniveau afpasset heref-ter. Miljørapporten er således udfærdiget på grundlag af eksisterende data herunderfor trafik og støj.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 5
Ifølge lovforslaget skal der udarbejdes en VVM-redegørelse for udflytningen af con-tainerterminalen i henhold til de almindelige regler herom, når der foreligger en kon-kret projektbeskrivelse. VVM-redegørelsen vil på et mere detaljeret niveau vurderemiljøpåvirkningerne på baggrund af den konkrete – og set i forhold til lovforslaget me-re detaljerede – projektbeskrivelse.2.1Forholdet til anden planlægningDer planlægges en byudvikling med 600.000 etagemeter i Indre Nordhavn jf. tillægs-aftale til principaftalen fra 2005 mellem regeringen og Københavns Kommune ometablering af en Cityring m.v.Det overordnede grundlag for kommune- og lokalplanlægningen af byudviklingen i In-dre Nordhavn er tilvejebragt i Fingerplan 2007 – landsplandirektiv for hovedstadsom-rådets planlægning, hvori det også overvejes at flytte containerterminalen til ny-opfyldte arealer ved Nordhavns nordøstkyst.Københavns Kommune har oplyst, at forslag til lokalplan samt kommuneplantillæg forden indre del af Nordhavnen forventes behandlet i Borgerrepræsentationen april2011. Da støjende virksomheder i byomdannelsesområder skal ophøre senest 8 årefter endelig lokalplan for området er vedtaget, er en flytning af containerterminalennødvendig.Det overordnede grundlag for kommune- og lokalplanlægningen af den nye krydstogt-terminal er tilvejebragt i ”Landsplandirektiv om Krydstogtterminal ved KøbenhavnsNordhavn”, som blev vedtaget af miljøministeren den 14. december 2009 og trådte ikraft den 15. januar 2010.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 6
3
BESKRIVELSE AF DET PLANLAGTE PROJEKTDet planlagte område for ny containerterminal i Ydre Nordhavn omfatter et areal påca. 50 ha, område I, bilag 1. Arealet, som udgør Ydre Nordhavn, tilvejebringes vedopfyldning af vandareal. Containerterminalen lokaliseres i den nordøstlige del af op-fyldningsområdetContainerterminalen anlægges ved etablering af kajudstyr på indfatninger, kajgaderog slutafdækning på arealet. Anlægsarbejdet forventes at foregå over en 2-3 årig pe-riode.Containerterminalens søværts afgrænsning vil have karakter af en ca. 700 m kaj modsydøst og en ca. 500 m kaj mod nordøst (se Figur 1).Mod syd støder containerterminalen op til i alt 1100 m ny krydstogtterminal, hvoraf300 m er kombineret kaj, samt et område, som i lovforslaget er angivet som område"II" (se bilag 1), og som anvendes til fornødne adgangsveje til og fra containertermi-nalen med tilhørende bygninger og anlæg samt eventuelt til service - og vedligehol-delsesfaciliteter, opmarchbaner mv. til brug for havnedriften. Krydstogtterminal ogkombineret kaj er godkendt i forbindelse med Landsplandirektiv om krydstogtterminalved Københavns Nordhavn (Ref. 2).Vest for containerterminalen er et område, som i lovforslaget er angivet som "III" (seogså bilag 1). Som det fremgår af lovforslaget og bemærkningerne hertil anvendesarealet til rekreative formål. Området kan ikke anvendes til andre formål. Med et re-kreativt område forstås, at området henlægges som et ubebygget areal, som langskysten kan anvendes til rekreative faciliteter med maritimt formål. Anvendelsen skaldesuden være forenelig med havnedriften i naboområderne. Det forudsættes i lov-forslaget, at By & Havn sikrer, at arealet beplantes således, at det fremtræder grøntog indbydende, og at der sker beplantning af træer især på den vestlige side af con-tainerterminalen senest samtidig med ibrugtagning af containerterminalen. Disse træ-er vil i stort omfang ad åre kunne skærme af for udsigten fra land til containertermina-len.Containerterminalen anlægges i kote ca. +3 m. Der etableres ramper på kajernes øst-lige og nordlige hjørner, se Figur 1.Der etableres bygninger, som er nødvendige for containerterminalens drift, i op til 25m’s højde (dvs. kote +28 m), ligesom der vil blive etableret bygninger for relateredevirksomheder samt evt. pakhuse. Bygningerne påtænkes primært placeret i områdetssyd- og sydvestlige hjørne nær adgangsvejen til terminalen (se Figur 1).Containerterminalens kajer og terminalområdet skal anvendes til Ro-Ro-aktivitetersamt håndtering af konventionel stykgods, biler og containere. Den forventede skibs-trafik er 20-30 anløb pr. uge. Ved ledig kapacitet er der mulighed for anløb af passa-gerskibe herunder krydstogtsskibe.Der opstilles containere i op til 21 m højde på området, ligesom der placeres fire con-tainerkraner i op til 120 m’s højde ved kajgaderne.Containerterminalen vil være i drift døgnet og året rundt. Terminalområdet vil væreafspærret med hegn, og der vil ikke være offentlig adgang til området.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 7
Figur 1 Mulig indretning af containerterminalen
44.1
ALTERNATIVER0-alternativet0-alternativet er den sandsynlige udvikling, hvis udflytningen af containerterminalenikke gennemføres.Containerterminalen er i dag lokaliseret omkring Orientbassinet. Udflytningen af ter-minalen til Ydre Nordhavn er en forudsætning for, at byudviklingen i Indre Nordhavnkan gennemføres. Hvis udflytningen ikke gennemføres, vil det således have den kon-sekvens, at byudviklingen ikke kan realiseres som planlagt.Ligeledes vil en bibeholdelse af den nuværende placering af containerterminalenmedføre begrænsede udviklingsmuligheder for havnedriften. På sigt kan dette medfø-re, at der ikke længere kan drives containerterminal i København og dermed tab afarbejdspladser samt forøget godstransport med lastbil til hovedstadsområdet. Udflyt-ning af containerterminalen er således en nødvendig forudsætning for at skabe en at-traktiv bydel i Indre Nordhavn, ligesom udflytningen har afgørende betydning for con-tainerterminalens fremtidige udviklingsmuligheder. Endelig har den nuværende bynæ-re placering af containerterminalen den konsekvens, at emissioner af støj og luftforu-renende stoffer sker i relativ nærhed til boligområder.
4.2
AlternativerKøbenhavns Kommune, By & Havn og Transportministeriet gennemførte i 2009 enscreening af placeringsmulighederne for containerterminalen. I alt 12 forskellige pla-ceringer i og uden for København blev belyst. Analysen viste, at der i Ydre
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 8
Nordhavn er gode adgangsforhold (sejlrender) for skibe samtidig med, at der undgåslange lastbiltransporter over Sjælland til og fra f.eks. Kalundborg eller Køge, såfremtcontainerterminalen skulle placeres dér. Alt taler derfor for, at der stadig opretholdesen containerterminal i København.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 9
5
EKSISTERENDE MILJØFORHOLD OG VÆSENTLIGE MILJØPÅVIRKNINGERI henhold til bilag 1, pkt. f) i bek. 936/2009 skal udflytningen af containerterminalenssandsynlige væsentlige indvirkning på følgende forhold vurderes:Biologisk mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund,vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv (herunder kirkerog deres omgivelser) samt arkitektonisk og arkæologisk arv. Ligeledes skal det ind-byrdes forhold mellem disse faktorer vurderes.I scopingen forud for udarbejdelsen af nærværende miljørapport er det blevet identifi-ceret, at det er relevant at beskrive lovforslagets sandsynlige væsentlige indvirkningfor så vidt angår udflytning af containerterminalen til Ydre Nordhavn på følgende fak-torer:-Flora og fauna herunder om det vil medføre en negativ påvirkning på arten grøn-broget tudse, som er beskyttet af habitatdirektivets bilag IV samt på sjældnesommerfuglearter.Luftkvalitet herunder en kvalitativ vurdering af, om flytning af emissioner til ny ter-minallokalitet samt eventuelle stigninger i forøget land- og vandtransport vil med-føre overskridelser af luftkvalitetskrav.Trafik på land herunder vurdering af forøgelse af trafik som følge af ny terminallo-kalitet.Sejladsrisiko herunder vurdering af, om sejladsrisikoen i området vil ændres somfølge af udflytningen af terminalen.Støj herunder vurdering af flytning og forøgelse af støj-emissioner til ny terminal-lokalitet vurderes i forhold til Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for boliger.Landskab herunder visualiseringer af projektet fra relevante fotostandpunkterHavmiljø - påvirkning af havmiljøet fra skibstrafik til/fra den udflyttede container-terminal vurderes.Kumulative effekter
-
-
-
-
--
-
Vurdering af projektets påvirkning på ovennævnte faktorer er sket på grundlag af ek-sisterende data med undtagelse af vurderingen af påvirkningen af de landskabeligeforhold, som er sket på baggrund af visualiseringer udført primo 2011 (vedlagt sombilag 3). Det er forudsat, at der er hav imellem kysten og udflytningen, således at derer frit udsyn til det kommende område ”III” set fra kysten.Det bemærkes i øvrigt, at containerterminalen og det rekreative område etableres pået nyt opfyldningsområde, dvs. indvundet landareal. Anlæg og drift af dette projekt er– som ovenfor nævnt - VVM-vurderet i VVM-redegørelse for udvidelse af Køben-havns Nordhavn og ny krydstogtterminal (Ref. 1), og Københavns Kommune har påbaggrund heraf givet en VVM-tilladelse. Der henvises til VVM-redegørelsen for så vidtangår selve opfyldningens påvirkning på det marine miljø, kystdynamiske forhold, ma-rinarkæologi, sejladsrisiko mv.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 10
5.1
Flora og faunaIdet projektet etableres på en nyopfyldning er der ingen eksisterende biologiske inte-resser i selve projektområdet. På et eksisterende landområde i Københavns Nord-havn vest for projektområdet er der en bestand af grønbroget tudse, som er beskyttetaf habitatdirektivets bilag IV. Derudover er der registreret to sjældne natsommer-fuglearter i området.Påvirkninger i anlægs- og driftsfaseI forbindelse med projektet ”udvidelse af Københavns Nordhavn og krydstogtterminal”etableres paddehegn rundt om tudsernes yngle- og rasteområde, ligesom der etable-res alternative overvintringssteder for at undgå påvirkning (Ref. 1). Der vil derforhverken i forbindelse med anlægs- eller driftsfase være en påvirkning på bestandenaf grønbroget tudse som følge af udflytningen af containerterminalen.Udflytningen af containerterminalen vurderes ikke at påvirke de registrerede natsom-merfuglearter, se også Ref. 1.
5.2
LuftkvalitetFlytning af emissioner til ny terminallokalitet samt stigning i emissioner grundet for-øget land- og vandtransport vurderes i forhold til luftkvalitetskrav på baggrund af eksi-sterende oplysninger.Påvirkning i anlægsfasenAnlægsarbejderne vurderes at give anledning til en meget begrænset forøget påvirk-ning af omgivelserne med luftforurenende stoffer. Da området i forvejen ikke er kraf-tigt belastet af luftforurening vurderes den lille merbelastning ikke at udgøre et pro-blem.Påvirkning i driftsfasenUdflytningen af containerterminalen vil skabe bedre rammer for havnedriften og der-med øget havneaktivitet. Dette kan medføre øget lastbil- og skibstrafik til/fra contai-nerterminalen og en begrænset forøgelse i udledningen af CO2og luftforurenendestoffer i forhold til den nuværende situation. Imidlertid betyder udflytningen af contai-nerterminalen, at afstanden til nærmeste boliger øges, idet der ikke planlægges be-byggelse i Ydre Nordhavn. Idet området ikke i forvejen er belastet med luftforurening,forventes den ekstra påvirkning af omgivelserne med luftforurenende stoffer såledesat overholde nuværende luftkvalitetskrav.Den nye containerterminal påregnes forberedt for landstrøm, så skibene med tidenkan forsynes med el fra land. Dette vil på sigt reducere eller helt eliminere skibenesemissioner ved kaj.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 11
5.3
Trafik på landTrafikundersøgelser udført i forbindelse med Ref. 1 og Ref. 5 viser, at trafikken i 2007til containerterminalen udgør 350 transporter dagligt hver vej, og at containertrafikkentil og fra containerterminalen udgør 30 % af den samlede lastbiltrafik til havnen. Derregnes med en generel årlig trafiktilvækst på op til 8 %, hvilket svarer til op til 450transporter dagligt hver vej i 2011.Påvirkning i anlægsfasenTrafik til og fra projektområdet i anlægsfasen vil hovedsageligt foregå på land, kun enmindre del af anlægsarbejdet ville skulle udføres fra vandsiden med pram. Trafik tillands vil i anlægsfasen udgøre en mindre del af den samlede trafik i området og der-med kun en uvæsentlig påvirkning.Påvirkning i driftsfasenVed etablering af en ny containerterminal og dermed udflytning af den eksisterendeterminal lokaliseret i Københavns Indre Nordhavn sydvest for projektområdet vil detrafikale konsekvenser vedrøre trafik til og fra containerterminalen.Selve udflytningen af containerterminalen til Ydre Nordhavn forventes ikke at medføreen øget trafikmængde i forhold til terminalens nuværende placering i Indre Nordhavn.Den fremtidige forventede trafik er således en årlig fremskrivning af den nuværendetrafik på op til 8 %. Det kan dog forventes, at de bedre rammer for havnedriften, derskabes ved en udflytning af terminalen, vil skabe en øget havneaktivitet og dermeden generel vækst i lastbiltrafikken til og fra havnen.Landtransport til terminalen vil følge de hidtil anvendte veje herunder gennem IndreNordhavn, men med en ekstra kørestrækning placeret langt fra boliger og andre støj-følsomme områder.Set i et regionalt perspektiv vil en forøget godstransport via skib give en reduceret tra-fikbelastning på vejene.Der henvises til kapitel 8 for en vurdering af de kumulative effekter for så vidt angårtrafikudviklingen i området.
5.4
SejladsrisikoPåvirkninger i anlægsfasenSelve flytningen af containerterminalen fra Indre til Ydre Nordhavn afstedkommer for-modentlig ikke sejlads af betydning, hvorfor sejladsrisikoen ikke vil forøges i anlægs-fasen.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse, vil det blive vurderet nærmere, omder er behov for oprettelse af arbejdsområder og anden sikring af arbejdstrafikken tilsøs.Påvirkninger i driftsfasenUdflytningen af containerterminalen medfører, at anløb og manøvrer til terminalenflytter fra syd til nord for krydstogtterminalen. Da udflytningen af containerterminalensamtidig formentligt vil medføre en øget skibstrafik, vurderes udflytningen at ændresejladsrisikoen i området.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 12
Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse, vil der i henhold til myndighederneskrav derfor blive foretaget en vurdering af nødvendigheden af at koordinere sejladseni området, ændre eksisterende sejlruter mv. med henblik på at sikre skibstrafikken.5.5Støj og vibrationerPåvirkninger i anlægsfasenDet største støjbidrag i anlægsfasen forventes at komme fra ramning af betonpæle iforbindelse med etablering af kranspor på containerterminalen. Støjbidraget forventesat være på samme niveau eller mindre end støj fra ramning af spunsvægge i forbin-delse med etablering af opfyldningsområdet og krydstogtterminalen. Containertermi-nalen etableres flere år efter etablering af opfyldningsområde og krydstogtterminal.Beregninger udført i forbindelse med VVM-redegørelse for udvidelse af KøbenhavnsNordhavn og ny krydstogtterminal (Ref. 1) viser, at støjgrænserne vil blive overholdt iforbindelse med etableringen af opfyldsområdet og krydstogtsterminalen. Jf. ovenstå-ende forventes støjgrænserne for boligområder heller ikke overskredet i forbindelsemed udflytningen af containerterminalen.Påvirkninger i driftsfasenFlytningen af containerterminalen til Ydre Nordhavn vil flytte støjkilderne længere vækfra de nærmeste eksisterende og planlagte boligområder på Østerbro, Indre Nord-havn og Tuborg Havn. Da støjudsendelsen forventes at være uændret efter udflytnin-gen af containerterminalen, vil støjbelastningen af eksisterende boligområder såledesblive reduceret.På baggrund af støjberegninger for den nuværende containerterminals placeringsamt støjberegninger for driften af krydstogtterminalen (Figur 2 og Figur 3) vurderesdet, at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for eksisterende boliger overholdes.Udflytningen af containerterminalen vil medvirke til, at denne kan udøve sin virksom-hed uden, at der samtidig opstår interessekonflikter mellem boligområder og støjendeerhvervsvirksomheder på terminalområdet i Ydre Nordhavn.Den nye containerterminal påregnes forberedt for landstrøm, så skibene med tidenkan forsynes med el fra land. Således vil der på sigt ikke være behov for at producerestrøm fra skibenes motorer, hvilket vil reducere støjemissionen fra terminalområdet.Såfremt landtransport til terminalen vil følge de hidtil anvendte veje, men med en eks-tra kørestrækning placeret langt fra støjfølsomme områder, vil støjbelastningen fralandtransport som følge af flytning af containerterminalen ikke have betydende indfly-delse på støjfølsomme områder.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse af antallet af adgangsveje, og disseskonkrete placering dermed er fastlagt, vil der blive foretaget en vurdering af støjemis-sioner fra vejtrafik f.eks. i forbindelse med VVM-vurderingen af det konkrete projekt.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 13
Figur 2 Støjudbredelse fra nuværende containerterminal og færgeterminal i mellembassinetmed det udbyggede marmormoleprojekt i dagsperioden. Fra Ref. 3
Figur 3 Støjudbredelse fra i dagsperioden fra drift af krydstogtterminal. Fra Ref. 1
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 14
5.6
LandskabDer er foretaget nat- og dagvisualiseringer af den udflyttede containerterminal fraseks standpunkter på kysten nord og syd for terminalen, se Ref. 6.På baggrund af visualiseringerne er den landskabelige påvirkning vurderet, se Ref. 6og bilag 3. Det er forudsat, at der er hav imellem kysten og udflytningen, således atder er frit udsyn til det kommende område ”III” set fra kysten.Det bemærkes, at de visuelle vurderinger skal ses i lyset af, at der ifm. VVM-redegørelse for udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal (Ref. 1)er udarbejdet en visuel analyse af etableringen af krydstogtterminalen og selve op-fyldsområdet.Den visuelle påvirkning set fra LangelinieSet fra Langelinie ændres udstrækningen af den nuværende havnefront ikke væsent-ligt af indretningen af opfyldningen og etableringen af den ny containerterminal.De nye op til 25 m høje bygninger vil ses tydeligt som et nyt visuelt element i havnen.Den endelige udformning af bygningerne vil have stor indflydelse på det visuelle ind-tryk, hvilket bør overvejes nøje ifm. den konkrete projektbeskrivelse.Det dynamiske aspekt knyttet til af containerskibene, som ligger til kaj, vurderes atblive mindre end for krydstogtskibene set fra Langelinie, idet containerskibene vil lig-ge i større afstand herfra. Endvidere vurderes kraner at ville fylde mindre, sammen-lignet med de nuværende forhold, idet afstanden til Langelinie øges i forhold til i dag.Det natlige udtryk af den udflyttede containerterminal vil ikke ændre sig væsentligt iforhold til det nuværende, da lysmaster delvist skjules af nuværende belysning og an-læg i havnen. Der vil dog være meget stor forskel på, om der ligger skibe til kaj.Den visuelle påvirkning set fra Tuborg HavnSet fra Tuborg Havn (nord og syd) er der tale om en ganske væsentlig udvidelse modøst af den nuværende havnefront. Da bygningsmassen er koncentreret mod sydøst,vil der ikke være tale om en massiv front med bebyggelse. Væsentligste visuelle på-virkning set fra Tuborg Havn vurderes at være indskrænkningen af udsigten overåbent vand mod Middelgrundsfortet.Lovforslaget udlægger et rekreativt område med beplantning med træer på det nyeopfyldsområde mellem containerterminalen og Hellerup. Det er forudsat, at der er havimellem kysten og udflytningen, således at der er frit udsyn til det kommende område”III” set fra kysten. Beplantningen vil begrænse containerterminalens synlighed set fraland og i nogen grad ”bløde op” på det havnetekniske indtryk.Containerskibene er ikke et væsentligt element set fra Tuborg Havn, da de oftest vilvære skjult bag nuværende bygningsstrukturer.Om natten vil belysningen af containerterminalen ses tydeligt fra Tuborg Havn medmindre lysmasterne afskærmes mod nord.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 15
Den visuelle påvirkning set fra Charlottenlund og SkovshovedSet fra Charlottenlund og Skovshoved vil havnefrontens udstrækning synes at bliveudvidet til cirka det dobbelte. Skibe, kraner og i mindre grad de nye bygninger vil do-minere udtrykket set fra Charlottenlund og Skovshoved. Det er forudsat, at der er havimellem kysten og udflytningen, således at der er frit udsyn til det kommende område”III” set fra kysten. Beplantning på det rekreative område vurderes ikke at bløde væ-sentligt op på det havnetekniske indtryk set fra denne vinkel. Se Figur 4.Indtrykket af den nye havnefront vil fremstå sammenhængende på grund af den for-holdsvis store afstand fra Charlottenlund og Skovshoved.Om natten vil containerterminalens belysning vise havnens øgede udstrækning modøst med mindre belysningen afskærmes kraftigt mod nord.
Figur 4 Eksisterende forhold (øverst) og visualisering af den udflyttede containerterminal (ne-derst) set fra Skovshoved Havn.
Samlet vurdering af den visuelle påvirkningPå baggrund af de udførte dag- og natvisualiseringer vurderes det, at udflytningen vilmedføre en visuel påvirkning på de landskabelige forhold på kysten. Påvirkningen va-rierer i forhold til, hvorfra man betragter terminalen. Påvirkningen er mindst set fra syd– f.eks. set fra Langelinie i Københavns Inderhavn, - mens påvirkningen er størst setfra nord dvs. Hellerup samt især Charlottenlund og Skovshoved.Der henvises til kapitel 8 for en vurdering af de kumulative visuelle effekter af udflyt-ningen af containerterminalen til Ydre Nordhavn og etablering af ny krydstogtterminal.5.7HavmiljøArten og intensiteten af skibstrafik til containerterminalen kendes endnu ikke. I forbin-delse med VVM-redegørelsen for det konkrete projekt bør skibstrafikkens evt. påvirk-ning på områdets havmiljø derfor vurderes.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 16
6
EKSISTERENDE MILJØPROBLEMERDer er ikke eksisterende miljøproblemer i området, som er relevante for udflytningenaf containerterminalen.Det vurderes ligeledes, at udflytningen af containerterminalen ikke vil berøre omgi-vende områder af særlig betydning for miljøet herunder det nærmeste Natura 2000-område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav).
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 17
7
MILJØBESKYTTELSESMÅLIfølge Fingerplan 2007, som er landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlæg-ning (Ref. 4), bør der i planlægningen sikres centralt beliggende arealer til bl.a. trans-porterhverv. Ligeledes fremgår det, at gode motorvejsnære lokaliseringsmuligheder tildistributions- og transporterhverv skal sikres.Som følge af etableringen af den nye Nordhavnsvej, som forbinder Nordhavnen medHelsingørmotorvejen, vil udflytningen af containerterminalen ske i overensstemmelsemed Fingerplanens mål. Ligeledes vil etableringen af Nordhavnsvejen medføre en af-lastning af tætbeboede gader på Østerbro for tung trafik til/fra containerterminalen.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 18
8
KUMULATIVE EFFEKTERTrafikken til og fra Nordhavnsområdet forventes at ændre sig over den kommende år-række.Lovforslagets realisering og udflytningen af containerterminalen til Ydre Nordhavn kanmedføre en forøget trafikbelastning i området, da havneaktiviteten forventes forøgetgrundet de bedre rammer for havnedriften, der skabes med lovforslaget. Dertil kom-mer en forventeligt forøget personbiltrafik som følge af byudviklingen i Indre Nord-havn, samt evt. trafikændringer som følge af den planlagte Nordhavnsvej.Den samlede forventede trafikbelastning bør derfor vurderes med hensyn til støj- ogluftemissioner relateret til trafikken. Derudover bør udviklingen i trafikforholdene føl-ges nøje med hensyn til fremkommelighed og trafiksikkerhed, se også afsnit 5.3 ogkapitel 10.Udflytningen af containerskibstrafikken til nord for krydstogtterminalen vil medføre etændret skibstrafikmønster, som skal vurderes i sammenhæng med den øvrige skibs-trafik i området, se også afsnit 5.4.De kumulative visuelle effekter af udflytning af containerterminalen og etablering af nykrydstogtterminal vurderes at variere i forhold til, hvorfra man betragter terminalen.Set fra Langelinie vil det dynamiske indtryk afhænge af, hvilke container- og kryds-togtskibe, der ligger til kaj. Det dynamiske aspekt er dog i mindre grad knyttet til con-tainerskibe end til krydstogtskibe.Set fra Tuborg Havn er container- og krydstogtskibe ikke et væsentligt visuelt ele-ment, idet skibene oftest vil være skjult bag eksisterende bygningsstrukturer.Set fra Charlottenlund og Skovshoved vil krydstogtskibe, der ligger til kaj, ofte ses ty-deligt belyste i ”mellemrummet” mellem havnens nuværende – bebyggede - udstræk-ning og den udflyttede containerterminal.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 19
9
AFVÆRGEFORANSTALTNINGERDen udflyttede containerterminal påregnes forberedt for landstrøm, så skibene medtiden kan forsynes med el fra land. Således vil der på sigt ikke være behov for at pro-ducere strøm fra skibenes motorer, hvilket vil reducere eller helt eliminere skibenesluft- og støjemissioner ved kaj.Når der foreligger et konkret projekt, vil det blive vurderet nærmere, om der er behovfor oprettelse af arbejdsområder og anden sikring af arbejdstrafikken til søs i anlægs-perioden. Ligeledes vil der i henhold til myndighedernes krav blive foretaget en vurde-ring af behovet for at koordinere sejlads i området, ændre sejlruter mv. med henblikpå at sikre skibstrafikken i terminalens driftsfase.Containerterminalen vil påvirke udsigten fra land til Øresund og havnefrontens profilset især fra nord. Lovforslaget udlægger et rekreativt område med beplantning medtræer på det nye opfyldsområde nordvest for containerterminalen mod Hellerup. Be-plantningen vil begrænse containerterminalens synlighed set fra land.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 20
10
OVERVÅGNINGSPROGRAMOvervågningen af evt. miljøpåvirkninger afledt af udflytningen af containerterminalensker gennem en række lovgivninger, som særskilt regulerer de pågældende aktivite-ter. Der er således en række miljøforhold såsom støj, luftkvalitet og afledning af spil-devand, som løbende vil blive overvåget, som følge af myndighedernes tilsynsforplig-telser og løbende overvågning af miljøtilstanden.Derudover vil By & Havn følge udviklingen i trafikforholdene nøje med hensyn tilfremkommelighed og trafiksikkerhed.
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 21
11
REFERENCERRef. 1 Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal. VVM-redegørelseog miljøvurdering. Udarbejdet af By & Havn I/S, Grontmij | Carl Bro, KøbenhavnsKommune og Kystdirektoratet, maj 2009.Ref. 2 Forslag til Landsplandirektiv om krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn.Miljøministeriet, By- og Landskabsstyrelsen, maj 2009.Ref. 3 Aarhusgade støjkort. Udarbejdet af COWI, november 2010.Ref. 4 Fingerplan 2007 – Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægningUdgivet af Miljøministeriet, 2007Ref. 5 Tællinger i Københavns Havn. Udarbejdet af COWI for Københavns Havn,2007.Ref. 6 Indretning af udvidelse af Københavns Nordhavn ved opfyldning på søterritori-et. Visualiseringer. Udarbejdet af Hasløv og Kjærsgaard for By & Havn. Februar 2011
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 22
BILAG 1: OVERSIGTSKORT
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 23
BILAG 2: HVIDBOG, SCOPING AF MILJØRAPPORT
Grontmij | Carl Bro A/SGranskoven 82600 GlostrupDanmarkT+45 4348 6060F+45 4363 6567www.grontmij-carlbro.dk
Teknisk notat - 021
CVR-nr. 48233511
Nordhavnsudvidelse og ny krydstogtterminalHvidbog, scoping af miljørapport for udflytning afcontainerterminal til Ydre Nordhavn, Københavns HavnTilFra: By & Havn: Gunnild Vølund (GUV) / Annette L. Møller (AMP)
7. marts 2011Version 0bProjekt: 23.0140.07
1
INDLEDNINGTransportministeriet har udfærdiget et udkast til forslag til lov om ændring aflov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S (Flytning af con-tainerterminal i Københavns Havn).Lovforslaget skal muliggøre en opfyldning af et 100 ha. Stort areal i Køben-havns Ydre Nordhavn samt en udflytning af den nuværende containertermi-nal fra Københavns Indre Nordhavn til opfyldningen i Ydre Nordhavn. Ligele-des skal lovforslaget gøre det muligt at etablere et rekreativt område på denvestlige del af opfyldningen, som vil kunne anvendes til rekreative facilitetermed et maritimt formål. Det rekreative område skal desuden tjene til at gøreden kommende containerterminal mindre synlig fra kysten.Lovforslaget skal sikre, at der fortsat kan drives containerterminal i Køben-havn med gode adgangsmuligheder til det storkøbenhavnske opland i for-bindelse med den forestående byudvikling i Indre Nordhavn.De miljømæssige konsekvenser ved opfyldningen i Ydre Nordhavn er nær-mere beskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen ”Udvidelse af Kø-benhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal”.Flytningen af containerterminalen skal miljøvurderes henhold til lovbekendt-gørelse nr. 1102 af 20. november 2009 om miljøvurdering af planer og pro-grammer.
Side 2
Som udgangspunkt for miljøvurderingen skal der foretages en afgrænsningaf, hvilke miljøforhold der skal indgå i vurderingen, og hvilket detaljeringsni-veau vurderingen skal have - en såkaldt scoping. Inden der tages stilling til,hvor omfattende og detaljerede oplysninger, der skal indgå i miljørapporten,skal andre myndigheder, hvis områder berøres af planforslaget høres.Transportministeriet har bedt By & Havn foretage denne høring.Høringen er foretaget i perioden 24. januar 2011 til 22. februar 2011, dvs. pa-rallelt med den offentlige høring af ovennævnte lovforslag.Der er indkommet 16 høringssvar inden høringsfristens udløb. Høringssva-renes indhold resumeres nedenfor, ligesom det vurderes, hvorvidt disse gi-ver anledning til justeringer af det i scopingen foreslåede indhold og detalje-ringsniveau i miljørapporten.22.1BESKRIVELSE OG VURDERING AF HØRINGSSVARKøbenhavns KommuneKøbenhavns Kommune bemærker, at følgende forhold bør vurderes i miljø-rapporten:- de kumulative effekter af udflytningen af containerterminalen, udpegningaf et område med særlige beliggenhedskrav mv.- evt. begrænsninger af anvendelsen af omkringliggende arealer- udviklingen i lastbiltrafik- trafikstøj set i forhold til 0-alternativet og sammenholdt med støjfølsomanvendelse i området- mulig energiforsyning herunder evt. mulighed for tilslutning til landstrøm- udledning af overfladevand og spildevand- påvirkning på havmiljøet fra skibstrafikI et supplerende høringssvar fremsendt d. 3. marts 2011, anfører kommu-nen, at den forøgede trafikbelastning på Indre Nordhavn bør indgå i miljø-vurderingen, således at det ikke overses, at trafikken til den udflyttede termi-nal skal føres gennem Indre Nordhavn.VurderingDer er inden for lovforslagets rammer ikke mulighed for anvendelse af områ-det til lokalisering af virksomheder med særlige beliggenhedskrav. De kumu-lative effekter af udpegningen af et sådant område vil derfor ikke indgå i mil-jørapporten. Miljørapporten tilføjes et afsnit omhandlende andre evt. kumula-tive effekter.I miljørapporten foretages der en vurdering af trafikstøj og evt. behov foryderligere undersøgelser heraf.Det vil indgå i miljørapporten, at den nye terminal påregnes forberedt forlandstrøm, så skibene med tiden kan forsynes med el fra land.Der vil ske en optimering af håndtering af overflade- og spildevand, som be-skrives nærmere i den konkrete projektbeskrivelse for containerterminalen iYdre Nordhavn, hvorfor det ikke vil blive behandlet nærmere i miljørapporten.
Side 3
Evt. påvirkning af havmiljøet fra skibstrafik til/fra den udflyttede containerter-minal vurderes i miljørapporten.Det vil indgå i miljørapporten, at trafikken til den udflyttede containerterminalskal gennem Indre Nordhavn. Der vil indgå detaljerede trafikundersøgelser iden VVM-redegørelse, som skal udfærdiges, når der foreligger en konkretprojektbeskrivelse og dermed en mere sikker forudsigelse af trafikudviklingensom følge af udflytningen af containerterminalen.2.2Østerbro LokaludvalgØsterbro Lokaludvalg kan tilslutte sig, at containerterminalen iKøbenhavns Havn flyttes til Ydre Nordhavn, idet byudviklingen i Indre Nord-havn herved muliggøres.Lokaludvalget anfører en række synspunkter om lovforslaget set i forhold tilvinderforslaget i en idékonkurrence om ”fremtidens bæredygtige by” udskre-vet i maj 2008. Blandt andet påpeger lokaludvalget, at en konsekvens af lov-forslaget kan være mere landværts trafik med deraf følgende konsekvenserfor trafiksikkerhed for cyklister, tilgængelighed og boligkvalitet i området.VurderingDet ligger ikke inden for rammerne af miljørapporten at vurdere lovforslagetsmulige påvirkning set i forhold til vinderforslaget fra ovennævnte idékonkur-rence.Miljørapporten vil kun omhandle forhold afstedkommet af udflytningen af deneksisterende containerterminal. Således vil lovforslagets mulige påvirkningpå landværts trafik til den udflyttede containerterminal og deraf evt. følgendekonsekvenser blive vurderet i miljørapporten.2.3SøfartsstyrelsenSøfartsstyrelsen bemærker, at retningslinjerne for entreprenørarbejder til søsskal følges. Ligeledes henvises til styrelsens høringssvar til Kystdirektoratetifm. VVM-undersøgelsen for udvidelse af Københavns Nordhavn og nykrydstogtterminal. Det tidligere fremsendte høringssvar indeholdt bl.a. kravom der i i VVM-undersøgelsen indgik en analyse af de fremtidige sejladsfor-hold mv.VurderingHøringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for containerterminalen i Yd-re Nordhavn, skal der udarbejdes en VVM-redegørelse i henhold til de al-mindelige regler herom. Såfremt myndighederne på dette tidspunkt vurdererdet relevant, vil der i denne forbindelse blive udarbejdet en analyse af defremtidige sejladsforhold mv. ligesom retningslinjerne for entreprenørarbejdertil søs vil blive fulgt.
Side 4
2.4
Dansk Transport og LogistikDansk Transport og Logistik (DTL) finder det positivt og en helt nødvendigforudsætning, at der lægges vægt på gode adgangsmuligheder fra den nyecontainerterminal til det storkøbenhavnske opland. Endvidere finder DTL detvæsentligt, at den planlagte Nordhavnsvej hurtigst muligt bliver bygget, ogdet er også vigtigt, at der arbejdes konkret videre med en østlig ringforbin-delse (havnetunnel) fra Nordhavnen og til Sydmotorvejen. Det forudsættes,at disse projekter vil indgå i den kommende VVM-redegørelse, når der fore-ligger en konkret projektbeskrivelse af containerterminalen.VurderingHøringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for containerterminalen i Yd-re Nordhavn, skal der udarbejdes en VVM-redegørelse i henhold til de al-mindelige regler herom. Myndighederne kan på dette tidspunkt tage stillingtil, hvorvidt det er relevant at inkludere en østlig ringforbindelse (havnetun-nel) fra Nordhavnen og til Sydmotorvejen i VVM-vurderingen.
2.5
DI TransportDI Transport bemærker, at det er afgørende at sikre den nødvendige vejka-pacitet for lastbiler til Ydre Nordhavn og henstiller til, at trafikløsninger somsupplement til Sundkrogsgade indtænkes i planerne om udflytningen af con-tainerterminalen. Ligeledes finder DI Transport det afgørende, at hverkenterminalaktiviteter eller tilkørsel til havnen underlægges restriktive støjkrav,som vil hæmme vækstpotentialet i området og henstiller til, at By & Havn vur-derer, om man på baggrund af eksisterende oplysninger kan afklare dette imiljørapporten.VurderingDer er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til den konkrete placering afde fornødne adgangsveje til den udflyttede containerterminal. Antallet af ad-gangsveje samt adgangsvejenes konkrete placering vil senere fremgå af enVVM-redegørelse, når der foreligger en konkret projektbeskrivelse af contai-nerterminalen. Der vil i miljørapporten indgå overordnede støjvurderinger fo-retaget på baggrund af allerede udførte undersøgelser.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.
2.6
Østerbro HavnekomitéØsterbro Havnekomité ønsker, at der foretages en undersøgelse af hvilkenpåvirkning udflytningen af containerterminalen vil medføre på støj- ogluftemissioner herunder med særligt fokus på udledning af småpartikler. Un-dersøgelserne ønskes foretaget for området langs de mulige vejforløb, somtransporter til/fra området skal foregå ad.
Side 5
Komitéen anfører, at miljørapporten endvidere bør indeholde en vurdering afpåvirkningen på naturområdet Stubben herunder påvirkningen på en rækkefugle- og sommerfuglearter samt den grønbrogede tudse.VurderingMiljørapporten vil indeholde vurderinger af støj- og luftemissioner ud fra alle-rede udførte undersøgelser. Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stillingtil antallet af adgangsveje samt adgangsvejenes konkrete placering. Når derforeligger en konkret projektbeskrivelse af containerterminalen vil dette indgåi en senere VVM-redegørelse for udflytningen af terminalen. På dette tids-punkt vil der ligeledes blive foretaget en vurdering af støj- og luftemissionerfor udvalgte transportscenarier.VVM-redegørelsen for udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogt-terminal indeholder en vurdering af selve opfyldningens påvirkning på floraog fauna som f.eks. natsommerfugle og den grønbrogede tudse.Miljørapporten vil indeholde en vurdering af, hvorvidt udflytningen af contai-nerterminalen vil medføre væsentlige påvirkninger på bestanden af grønbro-gede tudser i området jf. scopingen for miljørapporten.Høringssvaret giver således ikke anledning til justeringer af det i scopingenforeslåede indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.2.7Hellerup Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup Kajakklub og Charlot-tenlund Kajakklub PALOHellerup Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup Kajakklub og CharlottenlundKajakklub PALO anfører, at det bør indføjes i lovforslaget, at der skal etable-res (1) en kanal fra Kalkbrænderihavnen via den gamle Skudehavn og videretil Orientbassinet samt (2) en midlertidig kanalforbindelse fra Kalkbrænderi-havnen til den gamle Skudehavn og ud i skudeløbet.VurderingDa miljørapporten vurderer lovforslagets konsekvenser for så vidt angår ud-flytning af containerterminalen, - og ikke selve opfyldningen af et areal i Kø-benhavns Havn ved Ydre Nordhavn, - giver høringssvaret ikke anledning tiljusteringer af det i scopingen foreslåede indhold og detaljeringsniveau i mil-jørapporten.Selve opfyldningen er miljøvurderet i VVM-redegørelsen for Udvidelse afKøbenhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal.2.8Hellerup SejlklubHellerup Sejlklub bemærker, at klubben finder det relevant, at der foretagesen vurdering af, hvilken anvendelse af det rekreative område, der vil væreforenelig med havnedriften i området. Sejlklubben anfører desuden, at af-værgetiltag som etablering af en høfde ved Hellerup Havn samt etablering afen kanal for småbåde gennem Nordhavns landareal til Nordre Frihavn med-tages som afværgeforanstaltninger i miljørapporten.Vurdering
Side 6
Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten, idet miljørapporten vurde-rer lovforslagets konsekvenser for så vidt angår udflytning af containertermi-nalen, - og ikke selve opfyldningen af et areal i Københavns Havn ved YdreNordhavn samt etablering af et område til anvendelse for rekreative facilitetermed maritimt formål.Hvis der i miljørapporten påvises væsentlige negative virkninger på miljøetsom følge af udflytning af containerterminalen, - og ikke selve opfyldningenaf et areal i Københavns Havn ved Ydre Nordhavn, - vil der blive foreslåetafværgetiltag for at undgå, begrænse og evt. opveje disse.Det bemærkes desuden, at etablering af en høfde ved Hellerup Havn indgår ilovforslaget samt som afværgetiltag i VVM-redegørelsen for udvidelse af Kø-benhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal, dvs. for etablering af selve op-fyldningen af et areal i Københavns Havn ved Ydre Nordhavn.Endvidere beskrives etablering af en kanal, så roere mm. kan passere fraSvanemøllebugten / Kalkbrænderihavnen til Skudeløbet / Yderhavnen somet muligt afværgetiltag i VVM-redegørelsen. I henhold til lovforslaget vil ensådan kanalforbindelse først blive tilvejebragt efter flytning af containertermi-nalen.2.9BeredskabsstyrelsenBeredskabsstyrelsen bemærker, at det skal vurderes, om den udflyttede con-tainerterminal er omfattet af risikobekendtgørelsen, og at der i givet fald skalindsendes anmeldelse mv. i henhold til bekendtgørelsens regler. Ligeledesskal den udflyttede containerterminal formentlig godkendes i henhold til be-redskabslovens regler.VurderingNår der foreligger en konkret projektbeskrivelse for containerterminalen i Yd-re Nordhavn vil de nødvendige ansøgninger og anmeldelser blive fremsendttil myndighederne.Høringssvaret giver således ikke anledning til justeringer af det i scopingenforeslåede indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.2.10Øvrige høringssvarFølgende myndigheder og interesseorganisationer har i deres høringssvaranført, at de ikke har bemærkninger til scopingen:- Dansk Erhverv- Københavns Museum- Erhvervs- og Byggestyrelsen- Rigsrevisionen- Dansk Arbejdsgiverforening- Kystdirektoratet- Fagligt Fælles Forbund 3FVurdering
Side 7
Høringssvarene giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslå-ede indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.
Side 8
BILAG 1: HØRINGSLISTEStatsministerietFinansministerietRigsrevisionenKommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerneErhvervs- og ByggestyrelsenSøfartsstyrelsenNaturstyrelsenKort & MatrikelstyrelsenMiljøstyrelsenKonkurrence- og ForbrugerstyrelsenBeredskabsstyrelsenFiskeridirektoratetKulturarvsstyrelsenDomstolsstyrelsenDatatilsynetKystdirektoratetFarvandsvæsenetVejdirektoratetKøbenhavns KommuneFrederiksberg KommuneGentofte KommuneKommunernes Landsforening (KL)Region HovedstadenRegion SjællandDanske RegionerTrafikselskaberne i DanmarkBrancheforeningen Danske AdvokaterDanmarks RederiforeningDansk Arbejdsgiverforening (DA)Dansk ErhvervDansk Industri (DI)Dansk Transport og Logistik (DTL)HåndværksrådetDI TransportDanske SpeditørerArbejderbevægelsens ErhvervsrådFælles Fagligt Forbund 3FLandsorganisationen i Danmark (LO)Dansk JernbaneforbundHK Trafik & JernbaneTeknisk LandsforbundDansk Cyklist Forbund (DCF)NOAH – TrafikDanmarks NaturfredningsforeningForbrugerrådetMenighedsråd i Frederiks KirkeDFDS Canal Tours (Havnerundfarten)Københavns MuseumDansk Handicap ForbundDanske HandicaporganisationerDet Centrale Handicapråd
Side 9
FriluftsrådetEjerforeningen Tuborg KanalLandbrug & FødevarerGrundejerforeningen for Hellerup-Maglegårds SogneDansk Ornitologisk foreningFOGUSKgl. Dansk YachtklubHellerup sejlklubHavneudvalget Hellerup HavnØsterbro lokaludvalgØsterbro lokalrådAgenda 21 ØsterbroHellerup roklubHellerup kajakklubSvanemølle gruppenØsterbro havnekommiteØsterbro lokalhistorisk foreningGrundejerforeningen SvanevængetDanmarks sportsfiskerforbundForeningen danske havnevirksomheder
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns HavnSide 32
BILAG 3: VISUALISERINGER
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅSØTERRITORIETVisualiseringer og analyse af påvirkning af visuelle forholdMarts 2011
Indhold1. Indledning og forslag til indretning ..................................................................................................... 22. Ny krydstogtsterminal, opfyldning og skibe ...................................................................................... 33. Fotografering, visualisering og gengivelse - metode, muligheder og begrænsninger............... 44. Visualiseringer og fotos......................................................................................................................... 601, Langelinie syd - eksisterende forhold og nyt projekt - dag ..................................................... 801, Langelinie syd - nyt projekt - nat.................................................................................................. 901, Langelinie syd - Påvirkning af de visuelle forhold....................................................................1002, Langelinie nord - eksisterende forhold og nyt projekt - dag ..................................................1102, Langelinie nord - nyt projekt - nat ............................................................................................. 1202, Langelinie nord - Påvirkning af de visuelle forhold..................................................................1303, Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt - dag..........................................................1403, Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt - nat...........................................................1503, Tuborg Syd - Påvirkning af de visuelle forhold.........................................................................1604, Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt - dag........................................................17Materialet må ikke kopieres uden tilladelse fra By & Havn04, Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt - nat.........................................................1804, Tuborg Nord - Påvirkning af de visuelle forhold.......................................................................1905, Charlottenlund Fort - eksisterende forhold og nyt projekt - dag...........................................2005, Charlottenlund Fort - eksisterende forhold og nyt projekt - nat ....................................... ..2105, Charlottenlund Fort - Påvirkning af de visuelle forhold..........................................................2206, Skovshoved Havn - eksisterende forhold og nyt projekt - dag..............................................2306, Skovshoved Havn - eksisterende forhold og nyt projekt - nat ..............................................2406, Skovshoved Havn - Påvirkning af de visuelle forhold.............................................................255. Påvirkning af de visuelle forhold - Konklusion ................................................................................26Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritorietVisualiseringer og analyse af påvirkninger af visuelle forholdMarts 2011Udarbejdet af:Hasløv & Kjærsgaard Arkitektfirma I/SNy Østergade 321101 København KTlf. 33142907For:Udviklingsselskabet By & Havn I/SNordre Toldbod 7Postboks 20831013 København KTlf.: 3376 9800Fax: 3376 9801E-mail: [email protected]Web: www.byoghavn.dkForside, visualiseringer og redaktion:Fotos:Kort:Forside: Hasløv & Kjærsgaard.Hasløv & KjærsgaardBjørn Borgen Hasløv,� Kort og Matrikelstyrelsen
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
2
1. Indledning og eksisterende forholdDenne rapport beskriver de visuelle forhold i forbindelse med forslag til indretning af en udvidel-se mod nordøst af Københavns Havns Nordhavn. Udvidelsen etableres på en opfyldning på søter-ritoriet.Der er foretaget en fotoregistrering af de eksisterende forhold i november 2008 / Januar 2009og i december 2010 (Natoptagelser). Disse optagelser danner grundlag for visualiseringer af defremtidige forhold. Ud over indretningsforslag for det opfyldte areal er der medtaget de konstruk-tioner der relaterer sig til den ny krydstogtterminal.Afsnit 1 giver en kortfattet beskrivelse af projektet og de eksisterende forhold.Afsnit 2 beskriver opfyldningen og etableringen af den ny krydstogtsterminal.I afsnit 3 gives en oversigt over fotografering og gengivelse - metode, muligheder og begræns-ninger.I afsnit 4 er de fotografiske optagelser og visualiseringerne af de fremtidige forhold gengivet ogforklaret.Anlæggets påvirkning af de visuelle forhold, kvantitativt og kvalitativt, er beskrevet i forbindelsemed de enkelte visualiseringer, samt i form af forklarende illustrationer.Rapporten afsluttes med et konkluderende afsnit der beskriver påvirkningen af de visuelle for-hold for de tre områder Langelinie, Tuborg Havn og Charlottenlund/Skovshoved.Eksisterende forhold 2010
Nyt projekt med krydstogtterminal og opfyldning
Container- og bilterminal
Ny opfyldning / rekreativtareal
Container- ogbilterminal
Krydstogtterminal
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
3
2. Ny opfyldning, rekreativt areal,container- og krydstogtsterminal samtindretningsforslag til det opfyldte areal.
Den ny Krydstogtsterminal, tegnet af arkitektfirmaet Christensen & Co.Krydstogtterminalen etableres som kaj ud langs Kronløbet. Nordøst for denne opfyldes og anlæg-ges container- og bilterminal samt rekreativt areal. Krydstogtterminalens kaj og bagvedliggendeopfyldning opfyldes til kote 3,0. På kajen etableres en servicebebyggelse i én etage med en max.højde på ca. 6,0 m udformet som ”teltkonstruktioner”. Krydstogtterminalen vil kunne modtageendog meget store krydstogtskibe. Visualiseringerne viser to krydstogtskibe med en længde/bredde/højde på348/40/64m og et på 209/33/55mved krydstogtterminalen, samt to container-skibe med en længde på hhv. 165 og 120m og en ro-ro færge med en længde på 115m ved con-tainer- og bilterminalen (Se næste side).
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
4
Ro-RoContainerterminal
BilterminalKlargøringCMPMyndighederKontorNyt rekreativt arealBeplantningsbælteOpfyldningServicebygningLangtidsparkeringKrydstogtterminal
Forslag til indretning af ny container- og bilterminal på det opfyldte areal.INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer5
3. Fotografering og gengivelse - metode,muligheder og begrænsningerVisualiseringerne er alle udført på basis af en 3d-model af hele Københavns Nordhavn, tekniskegrundkort fra Københavns Kommune og Gentofte Kommune, tekniske tegninger af indretningenaf krydstogtsterminalen udført for By og Havn af Christensen & Co Arkitekter a/s og opfyldnin-gen udført af Grontmij | Carl Bro A/S, samt planforslag til indretning af ny container- og biltermi-nal udført af By og Havn.En vigtig faktor i forhold til visualiseringer er vejret og lysforholdene. Fotos er optaget om vin-teren og er præget af de forhold der råder i denne periode. Dette kan influere på opfattelsen afanlægget. Det har i denne forbindelse ikke været muligt at vise andre end disse forhold. Visuali-seringerne i dagslys baserer sig på et udvalg af illustrationer fra ”Udvidelse af Københavns Nord-havn ved opfyldning på søterritoriet - Visualisering. Januar 2009”. Disse visualiseringer er vistmed fuldt dagslys og i klart vejr.Dagslysvisualiseringerne er her suppleret med nattevisualiseringer der er optaget december2010 ikke længe efter solnedgang, da det er visuelt vigtigt at kunne separere land og vand. For atopnå det bedste resultat er illustrationerne tilført lys fra det ny anlæg ud fra et erfaringsmæssigtgrundlag da det ikke er muligt at opsætte et videnskabeligt baseret lysindtryk uden at udføre etegentligt lysprojekt. Krydstogtsskibene bidrager desuden med egenbelysning i varierende gradalt efter hvilke og hvor mange skibe der ligger til kaj.I forbindelse med visualiseringen er der placeret to store og et mindre krydstogtsskib langskrydstogtsterminalens kaj. Alle skibe er med udgangspunkt i eksisterende størrelser på kryds-togtsskibe, men det visuelle indtryk vil selvfølgelig være varierende alt efter hvilke fartøjer derligger til kaj. Skibene er vist i neutral farve, men i virkeligheden vil visse skibe fremstå som merefremtrædende end her vist på grund af bemaling. Der vil også optræde lysfænomener som spej-ling og blændende højlys, især i forbindelse med lavtstående sol.Alle visualiseringer kan eftervises f.eks. som trådmodeller med størrelsesangivelser hvis det øn-skes.Der er vist visualiseringer fra seks standpunkter. For hvert standpunkt er der vist eksisterendeforhold, de fremtidige forhold og en nattevisualisering, således at de tre situationer kan sammen-lignes direkte.
Billedvinkel og betragtningsafstandNår billederne betragtes, er det vigtigt, at det ses i den afstand, der er angivet ved hvert enkeltbillede. Baggrunden herfor er, at man skal genskabe den billedvinkel, som fotografiet er taget un-der. Det giver den samme opfattelse af panoramaet over land og vand og de størrelsesforhold,der vil kunne opleves på stedet. Ser man billederne i en større afstand end angivet, vil den visu-elle påvirkning synes mindre. Ser man dem tættere på, forstærkes den. Den anbefalede betragt-ningsafstand er angivet på hver side, øverst til højre, forudsat at det der betragtes er gengivet iA3-format. Hvis illustrationerne betragtes i A4-tryk skal betragtningsafstanden nedsættes til 0,7gange den anbefalede afstand i A3. Hvis denne rapport gengives på et lærred skal den korrektebetragtningsafstand være: (Lærredets (billedets) bredde i cm) / 42 x (den anbefalede betragt-ningsafstand i A3).Se også illustration til højre.
Gengivelse og virkelighedNår billederne trykkes, sker der en teknisk forringelse af billedkvaliteten. Det har betydning ogsåfor nærværende rapports gengivelser. Det er i denne rapport undgået at justere dagslysbilleder-nes kontrastforhold og farver for at opnå et sammenligneligt resultat, og de kan bl.a. derfor ikkefuldt ud modsvare den virkelige oplevelse på stedet. Ligeledes kan trykteknikken med opdeling afbilledfladen i pixels medføre en udviskning af fine detaljer eller genstande på lang afstand.Fotografierne i afsnit 4, viser som sagt forholdene i klart vejr. I mange situationer vil vejrsituatio-nen påvirke lysforholdene radikalt Lysforhold og sigtbarhed betyder meget for oplevelsen. En op-timal visualisering vil kunne indeholde billeder genereret, eller optaget på forskellige tidspunkteraf døgnet og i forskellige vejrlig. Dette er dog fravalgt her.Natindtrykket vil i virkeligheden være påvirket af øjets evne til kompensering for dårlige lysfor-hold. Dette kan ikke illustreres fotografisk. Baggrundsfarven på natvisualiseringerne er skiftet tilgrå, således at kontrasten til baggrunden ikke bliver for stor.
Panorama og fokuseringMenneskets øje har en evne til at opfatte på måder, som det med fotografiets hjælp kan væresvært at gengive. Det skyldes, at øjet er i stand til på næsten samme tid at opfatte et stort, pano-ramalignende synsfelt, og i næste øjeblik stille helt skarpt på en lille afgrænset del af synsfeltet,som var det en kikkert med stor forstørrelse. Dette kan ikke vises i en rapport som denne.Kun hvor det har været praktisk umuligt at benytte en normaloptik, eller hvor det har været øn-sket at lægge vægten på panoramaoplevelsen er der benyttet vidvinkel. Ved fotograferingen erbenyttet en vidvinkeloptik, der kommer tættest på at gengive opfattelsen af det store panorama,som vil kunne opleves på stedet, hvor det er relevant. Der er ikke anvendt sammensatte billeder.En teleoptik giver som en kikkert mulighed for at synliggøre en lille del af det store synsfelt. Derer ikke anvendt teleoptik her.Illustration af billedvinklen og synsfeltet ved forskellige optiktyper vidvinkel (72�), normaloptik(40�) og tele (20�) i forhold til billederne der her er gengivet med en bredde på 37,5 cm.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
6
4. FotosDe enkelte standpunkter kan beskrives således:
Fotostandpunkt 06
01 Langelinie sydAfstand til opfyldninger og terminaler: ca. 3,4 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
02 Langelinie nordAfstand til opfyldninger og terminaler: ca. 2,5 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
03 Tuborg SydAfstand til opfyldninger og terminaler: 2,0 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
Fotostandpunkt 05
04 Tuborg NordAfstand til opfyldninger og terminaler: 2,1 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
05 Charlottenlund FortAfstand til opfyldninger og terminaler: 3,3 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
06 Skovshoved HavnAfstand til opfyldninger og terminaler: 4,5 km. Der er visualiseret med normaloptik.
Fotostandpunkt 04Fotostandpunkt 03RekreativtarealBilterminalContainerterminal
Krydstogtsterminal
Fotostandpunkt 02
Fotostandpunkt 01Fotostandpunkter med markering af ny opfyldning og krydstogtsterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
7
01 Langelinie syd - eksisterende forhold og nyt projekt - dag
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra den sydlige del af Langelinie mod nord - dag. Optaget med vidvinkel. Der er frit udsyn til havneindløbet og Øresund mod nord og Trekroner ligger som et veldefineret, separat element i havnen. Den yderste del af nuværende Nordhavn er ikke bebygget, eller tilplantet med højbeplantning.
Nyt projekt set fra den sydlige del af Langelinie mod nord.- dag. Optaget med vidvinkel. Skibene der ligger til kaj fylder havneindløbet, set fra denne vinkel. Ved anlæggelsen af krydstogtterminalen kommer Søfortet Trekroner til at blive visuelt forbundet med Nordhavnen og mister sin ”frie” placering ihorisonten. De store krydstogtskibe bliver et dominerende element i udsigten. Ved indretningen af opfyldningen i Nordhavnen tilføjes nye bygningsvolumener i forbindelse med containerterminalen og yderst mod nord tilføjes store, op til 120m høje kraner. Hermed forstærkes tendensen til en mere lukket,bymæssig havnefront mod nordvest.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
8
01 Langelinie syd - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra den sydlige del af Langelinie mod nord - nat.. Optaget med vidvinkel. Der er i øjeblikket et tiltagende mørke, udadtil mod Øresund. Dette vil allerede med anlæggelsen af krydstogtterminalen ændre sig.
Nyt projekt, set fre den sydlige del af Langelinie mod nord- nat. Optaget med vidvinkel. Skibene der ligger til kaj ved krydstogtterminalen vil udgøre det største, nye visuelle indslag i det natlige bybillede i inderhavnen. Da krydstogtskibene ikke altid ligger til kaj, især om vinteren, vil indtrykket være megetforskelligt alt efter hvor mange og hvilke skibe der ligger til kaj. Man må gå ud fra at de nye bebyggelser der opføres i forbindelse med krydstogt- og containerterminalen ikke vil være specielt oplyste om natten og dermed vil de ikke påvirke omgivelserne væsentligt. Containerterminalens belysning vil kunneses fra den sydlige del af Langelinie, især når der ikke ligger skibe til kajs, men afstanden er ganske stor. Derfor er indvirkningen relativt begrænset.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
9
01 Langelinie syd - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Det drejer sig her væsentligst om bygninger og kraner i containerter-minalen.Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Langelinie syd er begrænset. Kun ca. 22 % af denvalgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledning af indretningen af det opfyldteareal.Samme zone er angivet på visualiseringen nederst med en orange toning af billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
10
02 Langelinie nord- eksisterende forhold og nyt projekt - dag
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra den nordlige del af Langelinie mod nord. - dag. Optaget med vidvinkel. Udsigten mod nordøst er forholdsvis uhindret da den yderste del af Nordhavnen i øjeblikket er ganske extensivt udnyttet og ingen skibe normalt ligger til her. Den nuværende containerterminals kraner erganske dominerende, da de er placeret tæt på Langelinies nordspids.
Nyt projekt set fra den nordlige del af Langelinie mod nord. - dag. Optaget med vidvinkel. Allerede med etableringen af krydstogtterminalen vil skibene der ligger til her udgøre et væsentlig nyt element. Med indretningsforslaget til den ny opfyldning sker især to ting: Kranerne ved nuværende containerter-minal flyttes meget langt ud, nord for krydstogtterminalen og der opføres nogle bygninger i op til 25m’s højde i forbindelse med den ny containerterminal. Bygningernes volumen er ganske stor og den endelige udformning bør tage hensyn til hvordan man ønsker at denne del af havnen skal fremstå, set fralLangelinie.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
11
02 Langelinie nord - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra den nordlige del af Langelinie mod nord - nat.. Optaget med vidvinkel. Nordhavnens nuværende containerterminal ligger ganske tæt på Langelinies nordspids. Den kraftige belysning af arealet dominerer og overgangen til øresunds mørke er skarp.
Nyt projekt, set fre den nordlige del af Langelinie mod nord- nat. Optaget med vidvinkel. Allerede med anlæggelsen af krydstogtterminalen vil forholdene ændre sig i takt med at store krydstogtskibe ligger til kaj. De bliver et væsentligt nyt element i natten. Den ny containerterminals belysning bliver ikke etdominerende element hvis der tages fornødent hensyn til at lyste skal koncentreres omkring selve containerpladsen. Det kan blive en fordel at nuværende containerterminal nedlægges sådan at dette område får en mere bymæssig karakter, med en belysning der er mere afdæmpet end den nuværende.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
12
02 Langelinie nord - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Det drejer sig her væsentligst om krydstogtskibene og bygninger iforbindelse med containerterminalen.Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Langelinie nord er relativt beskeden, rent kvantita-tivt. Kun ca. 25 % af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledning af indret-ningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamik betyder desudenat påvirkningen ikke er konstant.Ovenstående zone er angivet på visualiseringen nederst med en orange toning af billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angi-vet.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
13
03 Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt.
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Syd mod øst - dag. Optaget med vidvinkel. Havnefronten mod Tuborg Syd fremstår relativt lav og åben, domineret af enkelte større bygningsvolumener som den forhenværende tunnelelementfabrikshal og de væsentligt mindre bygninger især i tilknytning til fiskerihavnen.
Nyt projekt, set fra Tuborg Syd mod øst - dag. Optaget med vidvinkel. Indretningen af opfyldningen til containerterminal betyder at kranerne kommer til at markere dette areal ganske tydeligt, bag den beplantning der hører til det rekreative areal der vender mod Hellerup. Den ny bebyggelse ændrer ikke detvisuelle da de ligger langt fra opfyldningens nordlige afgrænsning. Skibenes profil ved især krydstogtterminalen kan ses herfra og vil variere alt efter hvor mange og hvor store skibe der ligger til kaj.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
14
03 Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Syd mod øst - nat. Optaget med vidvinkel. Det natlige indtryk domineres af arbejdsbelysning omkring den forhenværende tunnelelementfabrik og den nuværende containerterminal. Belysningen aftager gradvis mod Øresund.
Nyt projekt , set fra Tuborg Syd mod øst - nat. Optaget med vidvinkel. Den ny containerterminals høje master kommer til at markere afslutningen af havnefronten mod øst, med mindre de afskærmes mod nord. Krydstogtskibene kan ses delvis som nye, lysende elementer. Hvis nuværende containerterminalnedlægges / omdannes til byudviklingsareal vil belysningen af dette område ændres væsentligt, sandsynligt mod det mere afdæmpede.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
15
03 Tuborg syd - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Tuborg syd omfatter udvidelsen både krydstogtskibe og byg-ninger og tekniske anlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative are-al. Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Tuborg nord er væsentlig, rent kvantitativt.Ca. 53 % af den valgte billedvinkel, over halvdelen af synsfeltet, er påvirket direkte af ændringer ianledning af indretningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamikbetyder at påvirkningen ikke er konstant, men da de er placeret bag øvrige elementer er forskel-len ikke stor, om de ligger til kaj eller ikke.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
16
04 Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt.
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Nord mod sydøst - dag. Optaget med vidvinkel. Set herfra er havnefronten helt domineret af den gamle tunnelelementfabrik. Resten af fronten er meget diskret, med kun små bygningsvolumener. Fiskerihavnen ses tydeligt som en havn med mange mindre fartøjer. Mid-delgrundsfortet ses meget tydeligt som en separat ø.
Nyt projekt, set fra Tuborg Nord mod sydøst - dag. Optaget med vidvinkel. Med det ny projekt øges havnefrontens udstrækning mod øst og Middelgrundsfortet skjules. Set herfra er effekten af det rekreative areals beplantning størst. Bag beplantningen ses de store kraner på containerterminalen tydeligt. Destore skibe sløres af afstanden og virker ikke dominerende set herfra.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
17
04 Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Nord mod sydøst - nat. Optaget med vidvinkel. Natindtrykket domineres af enkelte og gruperede, punktformede belysninger i meget varierende farve. Belysningen aftager tydeligt, gradvist mod øst.
Nyt projekt set fra Tuborg Nord mod sydøst - nat. Optaget med vidvinkel. Containerterminalens belysning tilføjer natindtrykket af havnefronten et helt nyt element mod øst. Den geometrisk bestemte fordeling af armaturerne danner et tydeligt sammenhængende anlæg. Krydstogtskibene ligger delvis skjultbag nuværende bygninger, men nogle vil, når de ligger til kaj, kunne ses som store, lysende strukturer, på linje med bymæssig bebyggelse.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
18
04 Tuborg nord - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Tuborg nord omfatter udvidelsen både bygninger og tekniskeanlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative areal og i mindre gradkrydstogtskibene. Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Tuborg nord er væsentlig, rentkvantitativt.Ca. 53 % af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledning af indretningen afdet opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamik betyder at påvirkningen ikkeer konstant, men da de er placeret bag øvrige elementer og i stor afstand fra Tuborg nord er for-skellen ikke stor, om de ligger til kaj eller ikke.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
19
05 Charlottenlund Fort - eksisterende forhold og nyt projekt.
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst. Optaget med vidvinkel. I den nuværende situation fremtræder havnefronten relativt diskret p.g.a. afstanden og den forholdsvis beskedne udstrækning. Luftperspektivet bevirker at alt fremtræder blåtonet/neutralt i farveholdningen - noget dermed til at skabe et diskret udtryk. De store bygningsanlæg som Svanemølleværket og Amagerværket samt siloerne i havnen skaber variation og fokuspunkter.
Nyt projekt, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst. Optaget med vidvinkel. Med indretningen af udvidelsen kommer havnefrontens profil til at fordobles i udstrækning. Det rekreative areal med beplantning fremtræder herfra som et nyt, grønt, landskabeligt element. Bag dette ses containerterminalenskraner og de store skibe. Middelgrundens vindmøller skjules bag det opfyldte areal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
20
05 Charlottenlund Fort - eksisternede forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst. - nat. Optaget med vidvinkel. Havnens nuværende natlige fremtræden er meget bymæssig med en mængde lys i forskellige intensiteter og farver. Der er så meget lys at hele havnefronten ses son ét, næsten sammenhængende, meget varieretelement. Øresunds mørke med få, små lyselementer antyder fint at her ligger Sverige, på den anden side af sundet.
Nyt projekt, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst - nat. Optaget med vidvinkel. Containerpladsens geometrisk bestemte, kraftige belysning bliver et væsentligt, nyt element i havnefrontens natlige fremtræden, i mange tilfælde forstærket af krydstogtskibenes belysning, når de er til stede. Belysningen afudvidelsen vil være med til at understrege den meget væsentlige udvidelse af havnefronten og delvis skjule den visuelle forbindelse til Sverige. Det nye områdes belysning vil kunne reguleres således at det fremtræder mere diskret, hvis det ønskes, ved hjælp af afskærmninger og evt. restriktioner af kryds-togtskibenes belysning.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
21
05 Charlottenlund Fort - Påvirkning af de visuelle forhold.OmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Charlottenlund Fort omfatter udvidelsen både bygninger ogtekniske anlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative areal og imindre grad krydstogtskibene. Omfanget af den visuelle påvirkning set her fra er væsentlig, rentkvantitativt.En væsentlig del, ca. 38 %, af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledningaf indretningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamik betyder atpåvirkningen ikke er konstant. Når de ikke ligger til kaj er påvirkningen næsten udelukkende kon-centreret om horisontlinjen.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
22
06 Skovshoved Havn- eksisterende forhold og nyt projekt - dag
Betragtningsafstand: 51,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Skovshoved Havn mod syd - dag. Optaget med normaloptik. Fra Skovshoved Havn er der en vid og uhindret udsigt over Øresund. Københavns Nordhavns havnefront er ganske langt væk og dominerer ikke udsigten mod syd.
Nyt projekt, set fra Skovshoved Havn mod syd - dag. Optaget med normaloptik. Ved udvidelsen og indretningen af denne vokser havnefronten væsentligt mod øst. Selve udvidelsen med det rekreative areal viser tydeligt at der lægges et ganske stort stykke land til Nordhavnens areal. Krydstogtskibene ogcontainerterninalens kraner udgør væsentlige, nye, store elementer i udsigten. Det frie kig til den åbne horisont mod syd, over Øresund, er i væsentlig grad blokeret.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
23
06 Skovshoved Havn - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 51,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Skovshoved Havn mod syd - nat. Optaget med normaloptik. De store tekniske anlæg i havnen samt arbejdsbelysningen dominerer natteindtrykket. Havnefrontens udstrækning aftager tydeligt mod øst hvor Middelgrundens vindmøllers belysning står tydeligt mod nattehimlen.
Nyt projekt, set fra Skovshoved Havn mod syd - nat. Optaget med normaloptik. Udvidelsen er markant, set fra denne position. Både containerhavnens og krydstogtskibenes belysning vil gøre at havnefronten kommer til at fremstå som væsentlig mere dominerende end den gør i øjeblikket. Belysningen kunneevt. reguleres ved afskærmning og restriktioner for krydstogtskibene.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
24
06 Skovshoved Havn - Påvirkning af de visuelle forhold.OmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Skovshoved Havn omfatter udvidelsen både bygninger og tek-niske anlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative areal og i nogengrad krydstogtskibene. Omfanget af den visuelle påvirkning set her fra er væsentlig, rent kvanti-tativt, selv om der her er tale om et normalobjektiv, dvs. en mindre billedvinkel end de øvrige bil-leder i denne rapport.En meget væsentlig del, ca. 58 %, af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i an-ledning af indretningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamikbetyder at påvirkningen ikke er konstant. Når de ikke ligger til kaj er påvirkningen koncentreretom horisontlinjen.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
25
Påvirkning af visuelle forhold - Konklusion.Det kan konkluderes at der er visuelle påvirkninger ved indretningen og udvidelsen af havnenmod nordøst, set fra forskellige områder langs kysten i Københavns- og Gentofte Kommuner.Påvirkningen er meget forskellig i forhold til hvor man befinder sig på kysten. Påvirkningen ermindst set fra syd, f.eks fra Langelinie i Københavns Inderhavn, mens påvirkningen er størst setfra nord, fra Hellerup og især Charlottenlund og Skovshoved.Nedenstående konklusioner skal ses i lyset af at der allerede er udarbejdet en visuel analyse afetableringen af krydstogtterminalen og selve opfyldningen nord for krydstogtterminalen.
LangelinieUdstrækningen af den nuværende havnefront ændres ikke væsentligt af indretningen af opfyld-ningen og etableringen af den ny containerterminal, set fra Langelinie.Her er der tale om at de nye, op til 25 m høje bygninger ses tydeligt, som et nyt visuelt elementi havnen. Den endelige udformning af disse volumener vil have stor indflydelse på indtrykket ogbør overvejes nøje.Et meget specielt aspekt er den dynamik der er knyttet til de store krydstogtskibe, som alleredebeskrevet i den visuelle analyse i forbindelse med visualiseringen af krydstogtterminalen og selveopfyldningen. Indtrykket vil variere meget, alt efter hvilke skibe der ligger til kaj. Det dynamiskeaspekt gælder i mindre grad containerskibene der kommer til at ligge til kaj, da de ligger megetlangt fra Langelinie.De kraner der er knyttet til den nuværende containerterminal flyttes længere ud i havnen og kom-mer på den måde til at fylde mindre, sammenlignet med de nuværende forhold.Det natlige udtryk vil ikke ændre sig væsentligt i forhold til det nuværende da de nye lysmasterder opstilles, skjules delvis af nuværende belysning og anlæg i havnen. Igen vil der være megetstor forskel på om der ligger skibe til kaj, hvor især krydstogtskibene kan være meget lysende inatten, med mindre man ønsker at regulere dette.
Tuborg HavnSet fra Tuborg Havn, Nord og Syd, er der tale om en ganske væsentlig udvidelse af den nuværen-de havnefront, mod øst. Der vil ikke være tale om en massiv front med bebyggelse da bygnings-massen er koncentreret mod sydøst, længst mulig væk fra den nordøstlige afgrænsning af op-fyldningen.Den nye landmasse vil fremstå som delvis grøn da det rekreative areal udgør den østligste del afarealet. Bag denne del af opfyldningen ses containerterminalens kraner og øvrige havnetekniskeanlæg. Etablering af beplantningen på det rekreative areal vil i nogen grad ”bløde op” på det hav-netekniske indtryk.
Charlottenlund og SkovshovedSet fra Charlottenlund og Skovshoved vil Københavns Nordhavns havnefronts udstrækning synesat blive udvidet til ca. det dobbelte. Skibe, kraner og i mindre grad de nye bygninger, vil dominereudtrykket. Herfra formår etableringen af det rekreative areals beplantning ikke at bløde væsent-ligt op på det havnetekniske indtryk.I øjeblikket fremstår Middelgrundens Havmøllepark som værende beliggende separat, på havet,mens den med indretningen af den nye opfyldning og etableringen af arealet, dels som container-plads og dels som rekreativt areal, bliver visuelt forbundet med land.Indtrykket af den nye havnefront vil være ganske sammenhængende på grund af den forholdsvis
Væsentligste påvirkning er indskrænkningen af udsigten over åbent vand mod Middelgrundsfor-tet.Krydstogt- og containerskibene er ikke et væsentligt element set herfra da de oftest er skjult bagnuværende bygningsstrukturer.Om natten vil belysningen af containerterminalen ved hjælp af høje master ses tydeligt, medmindre at disse afskærmes mod nord.
store afstand fra disse nordlige udsigtspunkter. Luftperspektivet sørger for at alt, i de fleste til-fælde, blåtones.Om natten er det containerterminalens belysning der kommer til at vise havnens øgede udstræk-ning mod øst, med mindre at belysningen afskærmes kraftigt mod nord.Krydstogtskibe der ligger til kaj vil ofte ses tydeligt belyste i ”mellemrummet” mellem havnensnuværende, bebyggede, udstrækning og den nyetablerede containerterminal.