Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 162 Bilag 2
Offentligt
971352_0001.png
971352_0002.png
971352_0003.png
971352_0004.png
971352_0005.png
971352_0006.png
971352_0007.png
971352_0008.png
971352_0009.png
971352_0010.png
971352_0011.png
971352_0012.png
··AKT114619··BILAG23··[RegionSjælland]··
··AKT114619··BILAG24··[Rigsrevisionen]··
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K.
Landgreven 4Postboks 90091022 København KTlf. 33 92 84 00Fax 33 11 04 15[email protected]www.rigsrevisionen.dk
Høring over lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Are-aludviklingsselskabet I/STransportministeriet har med brev af 19. januar 2011 (j.nr. 2010 – 4752) sendtovennævnte lovforslag i høring med svarfrist inden den 17. februar 2011.Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på forhold vedrørendestatsligt regnskab og/eller revision. Lovforslaget ses ikke umiddelbart at om-handle sådanne forhold, og Rigsrevisionen har derfor ikke bemærkninger tillovforslaget.
21. januar 2011.
Kontor: C 3J.nr.: 2010-8000-11
Med venlig hilsen
Wilfred Christensenspecialkonsulent
1/1
··AKT114619··BILAG25··[Rigsrevisionen·supplerendehøringssvar]··
Til:Cc:Fra:
[email protected](MailTRM),[email protected](TRMAstridKraghMøller),[email protected](TRMAnneMarieHolkov),[email protected](TRMFlemmingSchiller), [email protected] (TRM Kristina Lochmann)[email protected] (Katja Cecilia Mattfolk), [email protected] (Anne Aagaard)[email protected] [[email protected]]
Emne:VS:HøringoverforslagtillovomændringaflovomMetro-og Afviklingsselskaberne I/S (C 3, 2010-8000-11)Sendt:02-02-2011 17:44:19
Til TransportministerietIfortsættelseafvedhæftedehøringssvaraf21.januar2011kanvioplyse,atRigsrevisionenerbekendtmed,atministeriet,KøbenhavnsKommuneogUdviklingsselskabetBy&HavnI/SerigangmedatpræciserereglerneomregnskabsbestemmelserneivedtægterneforUdviklingsselskabetBy&HavnI/S.MinisterietbøriforbindelsemedændringaflovomMetroselskabetI/SogArealudviklingsselskabetI/Sderforovervejeatændre§20,stk.1vedindsættelseaf”ikkebørsnoterede”, såordlydenbliverfølgende:”Årsregnskabslovensregler,herunderbestemmelserne,dergælderforikkebørsnoteredestatsligeaktieselskaber,finderanvendelseforArealudviklingsselskabetI/Smeddeændringer,derfølgerafdennelov.”.Hvisdenneændringforetages,børdentilsvarendeændringforetagesi§12,stk.1vedrørendeMetroselskabetsregnskabsbestemmelser.Med venlig hilsenWilfred ChristensenSouschef, specialkonsulent
Landgreven 4Postboks 9009DK-1022KøbenhavnKTlf. +45 339 28 400Dir. +45 339 28 407Fax +45 331 10 415[email protected]www.rigsrevisionen.dk
Fra:Wilfred ChristensenSendt:20. januar 2011 15:33Til:'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'Cc:Katja Cecilia MattfolkEmne:HøringoverforslagtillovomændringaflovomMetro-og Afviklingsselskaberne I/S (C 3, 2010-8000-11)
HermedsendesRigsrevisionenshøringssvarvedrørendeovennævnte.Med venlig hilsenWilfred ChristensenSouschef, specialkonsulent
Landgreven 4Postboks 9009DK-1022KøbenhavnKTlf. +45 339 28 400Dir. +45 339 28 407Fax +45 331 10 415[email protected]www.rigsrevisionen.dk
----------------------------------------------------------------Denne mail er sendt fra Rigsrevisionen og er signeret.Foratkontrollereogvalidereemailogsignaturlæsvejledningen paahttp://www.rigsrevisionen.dk/signering----------------------------------------------------------------
··AKT114619··BILAG26··[UdviklingsselskabetBy&HavnIS]··
Til:Fra:Emne:
[email protected](TRMMichaelBirch),[email protected](TRMAstridKraghMøller),[email protected](TRMKristinaLochmann)Michael Soetmann [[email protected]]
Sendt:11-02-2011 08:11:53
KæreMichaelAstridogKristina.Hermed selskabets kommentarer til lovforslaget.Indledningsvistskaldetbemærkes,atselskabetingenintentionerharomatudlejearealertilvirksomhedermedsærligebeliggenhedskravpådeopfyldtearealer.Selskabethararbejdetfor,atdennebestemmelsekommerudforrestenafNordhavnenogønskerikkeenyderligerecementeringafmulighedenforlokaliseringafdissevirksomhederi Nordhavnen.§26C”Indeniværksættelsen”foreslåsændrettil”samtidigmediværksættelsen”:Dette er i overensstemmelse medaftalenmedGentofteKommuneogafstorbetydningfortidsplanen.Bemærkningertillovenskalændresikonsekvens heraf.3pindnederstside4ændrestil”mulighedfor placering af en…”3.afsnitside5ændrestil”Medlovforslagetforeslåsdet,atdetblivermuligtatanlæggeencontainerterminalpåetkonkretangivetområde.Lovforslageterderforetforslagtilanlægslovsamtidigmed,atlovforslagetforeskriverenkonkretanvendelseafdetoøvrigeområder.Etableringenafencontainerterminalpådetangivneområdeforudsætterdog,atetableringenkanskepåetforByogHavnforretningsmæssigtgrundlagpådettidspunkt,hvorenflytning bliver aktuel. (For at understrege, at der ikke er handlepligt).Side6øversteafsnitindsættessomnytefterførstepunktum:MedvedtagelsenafnærværendelovvildenovenfornævnteVVM-redegørelsestadigværegældende”.(Ellers er der ikke tydeligt markeret).Side6næstsidsteafsnitbørdetnævnesatde1700og2100meterermåltfraTuborgHavn.Side8Under§26aandetafsnitbørdetpræciseresatvedYdreNordhavnforståsidenforbindelsearealernordforendenlinje,derudgørdennordligeafgrænsningafFærgehavnNord.”Detkansåledesikkeudelukkes,atdetkanværehensigtsmæssigtatarbejdemedmulighedenformindreopfyldningerisvanemøllebugten.”Itabeløverstside10underIIIBEsternskalderstå727.335.546Påside9afsnittetundetabellenkunnetilføjes.Hertilkommerenkajmodnordøstpåca.500meter,somogsåkananvendes til godstrafik.Med venlig hilsenMichael SoetmannUdviklingsdirektørBy & HavnNordre Toldbod 7P.O. Box 2083DK-1013KøbenhavnKTelefon: +45 3376 9800Direkte.: +45 3376 9954Fax.......: +45 3393 2340
www.byoghavn.dk[email protected]By&HavnskalpåetforretningsmæssigtgrundlagforeståudviklingenafselskabetsarealeriØrestadogKøbenhavnsHavnsamtforeståhavnedrifteniKøbenhavnsHavn.DenerhvervsmæssigehavnedriftvaretagesviadatterselskabetCopenhagenMalmöPort.
··AKT114619··BILAG27··[ØsterbroFiskeriforeningvAdvokaterneiNyVestergade1]··
ADVOK A T ERNE i N Y V E S T E R G A D E 1FINN H O L M - J 0 R G E N S E NADVOKAT(H)BENT LAURITZENADVOKAT (H)NIELS S 0 B YADVOKAT(H)NIELS A N K E R R A S M U S S E NADVOKAT (H)
LNDKOMMhTransportministerietDepartementetFrederiksholms Kanal 27 R \1220 K0benhavnK
JESPER KOBBERNAGELADVOKAT(H)DORTHE FUGLSANGADVOKAT(H)M A L E N E LIND R I E G EADVOKAT(L)
2 5FEB. 2011
24. februar 2011j.nr. 64249-030 BL/mf
Ministeriets j.nr. 2010-4752 - boring om forslag til Lov om sendring af lov omMetroselskabetI/Sog ArealudviklingsselskabetI/S(flytning af containerterminal iKebenhavnsHavn)Som advokat for 0sterbro Fiskeriforening, 0sters0vej 127, 2100 Kabenhavn 0 retter jegherved henvendelse tilministeriet.Formanden for 0sterbro Fiskeriforening. Carsten R. Hillmann, har den 23. februar 2011overgivet mig kopi af ministeriets skrivelse af den 19. januar 2011 tillige med kopi aflovforslaget (udkast af 19. januar 2011) samt genpart af Fiskeridirektoratet, Afdeling 0stsh0ringssvar til ministeriet.Osterbro Fiskerifoiening omfatter ca. 10 erhvervsfiskere, der udfbrer deres erhverv fra0sterbroFiskerihavn.En opfyldning pa S0territoriet pa iOOha iomrade 0st ud for 0sterbro Fiskerihavnvilvaeretilgeneogen ekonomisk byrde for erhvervsfiskeriet i0sterbro Fiskeriforening.Det opfyldte omrade er et stort yngleomrade (alegrsesbaslte og lavvandsomrade). der vilforsvinde.Erhvervsfiskerne vil tabeen fiskepiads.Der vil vaere tale om daglige gener i byggeperioden i forbindelse med etableringen ogopfyldningen af omradet.
A D V O K A T F I R M A E R N E N Y V E S T E R G A D E 1 • 1 4 7 1 K 0 B E N H A V N K - T E L E F O N : 3 3 1 58 00 CT E L E F A X : 3 3 1 2 1 53 3 - E - M A I L : B L @ A N V L A W . D K - G I R O : 4 0 2 - 2 1 2 2D A N S K E B A N K A / S 4 1 8 04 3 1 0 8 0 6 2 1 8 - W W W A N V L A W . D KMEDLEM AF EIJROADVOCMTFN000004
2
Pa lasngere sigt vil opfyldningen medfore en asndring af S0- og stremforhold, isaer vedvindretninger fra nordvest, 0St og syd0St, der vil kunne opsta hajvande og haj S0oversv0mmelse.Fiskerne vilmiste fiskeri efter torsk, skrubber. rodspastter, hornfisk og al i det inddasmmedeomrade. Fiskernehar hidtil drevet fiskeri med ruseog garn idette omrade.0sterbro Fiskeriforenings medlemmer vilsom folge af generne og det mistede fiskeriomradeg0re krav pa erstatning i henhold til Fiskeriloven.Som anf0rt ovenfor vil anlaegsarbejdernemedfiare 0konomiske konsekvenser for erhvervslivet, erhvervsfiskeri.
Med venlig hilsen
tent LauryrcenBent Lauricen
··AKT114619··BILAG28··[ØsterbroHavnekomité]··
Høringsskrivelse i forbindelse med flytning af containerterminal i KøbenhavnsHavnfra Østerbro Havnekomité.
Ændringen af containerhavnen er en strategisk satsning for den fremtidigebyudvikling og bør derfor ses udfra det.Østerbro Havnekomité mener, at forslaget til lov om placering af en 50 ha storcontainerterminal på et nyt opfyldt område nord for det nuværende Nordhavn er istrid med :- Københavns kommuneplan 2009, hvori det er besluttet, at København skalvære førende indenfor bæredygtig byudvikling, både økonomisk, socialt ogmiljømæssigt. Ambitionerne er at gøre København til et forbillede oginspiration for en bæredygtig udvikling af storbyer i verden.Anlægget af den foreslåede containerterminal vil medføre en voldsom trafikkalbelastning igennem København og være i direkte modstrid medKommuneplan 2009’s visioner.Endvidere vil foreslaget indebære en risiko for at komme i konflikt medBorgerrepræsentationens vedtagelse af en betalingsring rundt om København,og fremtidig implementering af betalingsringen.- intentionerne i den internationale idékonkurrence, som blev udskrevet i 2008af København Kommune og By og Havn med det formål at få udformet enkonkret bebyggelsesplan for Indre Nordhavn og en overordnet plan for heleNordhavn herunder udnyttelse af det nye opfyldningsområde. En sådan planskulle sikre at udviklingen i Nordhavn blev præget af bæredygtighed,livsmuligheder for alle, grøn trafik og miljø ved vandet. Det vindende forslag
1
som byggede på ideen om et Urbant delta med mange holme og kanaler, vilstort set være umuligt at realisere med den forslåede placering af den nye storecontainerterminal.I modstrid med alle disse beslutninger fremstår dette forslag til encontainerterminal, der er meget stor, 50 ha svarende til ca 80 fodboldbaner ogdertil et stort område til adgangsveje og opmarchbaner.Det er Østerbro havnekomités opfattelse, at det vil være en stor planlægningsfejl,at placere så stor en containerterminal på området i Nordhavnen.Det vil sætte meget store begrænsninger for den fremtidige anvendelse afnærtliggende arealer som følge af de gener , der er forbundet medcontainerterminalen : trafikalt, støjmæssigt, miljømæssigt såvel som visuelt.En så stor containerterminal, hvor kun ca. 20%-30% af godset bliver omlastet ogsejlet videre, vil belaste vejsystemet i Nordhavn og kørselsruterne i byen gennemtætbebyggede områder, der allerede i forvejen er belastet af tung trafik fraforurenende virksomheder i Nordhavnen.Da der indtil nu ikke har været bevilget penge til den ny Nordhavnsvej i fuldtunnel, vil en øget lastbilstrafik især være ødelæggende for området, hvor den nyeSvanemøllens strand har været så stor en succes. Store lastbiler f.eks.sværgodstransport og meget lange led-lastbiler med blink vil skabe en yderligerebarriere for adgangen til vandet hele vejen fra Svanemøllen til Østerport station ogødelægge de rekreative muligheder for Københavnerne.Der er hverken skitseret eller besluttet en direkte forbindelse mellem Nordhavnenog den nye Nordhavnsvej. Det forekommer hovedløst at beslutte den forslåedeplacering af den store containerterminal inden infrastrukturen er på plads.Østerbro Havnekomite gør opmærksom på, at der pt. kun er én vejforbindelse tilNordhavn, og den er allerede i dag en hårdt belastet flaskehals.Østerbro Havnekomité finder det meget betænkeligt at vedtage et så vidtrækkendeprojekt, der berører miljøet i store dele af København og især Østerbro inden, derer foretaget en tilbundsgående miljøundersøgelse med opstilling af scenarier forde vejforløb, som transporterne skal foregå på og med efterfølgende vurdering afstøj- og luftforureningen ved forskellige cases. Især bør der sættes fokus påudledningen af småpartikler,der, som civilingeniør, ph.d. Kåre Press Kristensenfra Det økologiske Råd i en nylig undersøgelse har påvist, optræder i storemængder langs søerne i København
2
Det foreslåede anlæg vil desuden være til ulempe for fritidssejlads, for mulighederfor at færdes sikkert i og bruge Nordhavnsområdets rekreative muligheder, samtskade den biologiske mangfoldighed på de nuværende områder. Områderne er envigtig mellemstation for trækfuglene, og ornitologer har registreret mere end 200forskellige fuglearter derude. Det er desuden hjemsted for flere sjældnesommerfuglearter, samt den grønbrogede tudse.Østerbro Havnekomité vil opfordre til, at Trafikudvalget genovervejer de øvrige11 forslag til placering af containerterminalen til København og detstorkøbenhavnske opland. Den tilsyneladende lette løsning med placering påopfyld i Nordhavn, kan nemt vise sig meget dyr på længere sigt, når det medførerbehov for nye vejanlæg og ændringer i nuværende vejføringer. Det vil krævestore økonomiske investeringer, som bør anvendes et andet sted, hvorcontainerhavnen har meget bedre udviklingsmuligheder i fremtiden.Lovforslaget kommer ikke kun til at påvirke et nyt opfyldningsområde, men mangekøbenhavneres livskvalitet, deres miljø i hverdagen og muligheder for rekreativeudfoldelser.Den 10.2.2011. Østerbro Havnekomité
3
··AKT114619··BILAG29··[ØsterbroLokaludvalg]··
TransportministerietAstrid Kragh Møller[email protected]
Randersgade 35, parterre2100 København ØTelefon3555 7436E-mail[email protected]
Udtalelse om flytning af containerterminal i Københavns HavnØsterbro Lokaludvalg kan tilslutte sig at containerterminalen iKøbenhavns Havn flyttes til et nyopfyldt område nord for detnuværende Nordhavnsområde. Herved muliggøres den tidligerevedtagne byudvikling i Indre Nordhavn.Imidlertid er lovforslaget i modstrid med vinderforslag for denarkitektkonkurrence, som Københavns Kommune i samarbejde medBy og Havn har gennemført for hele Nordhavnsområdet, og som erviderebearbejdet som grundlag for byudviklingen i Nordhavnen. Ilovens bemærkninger omtales konkurrencen end ikke.Ganske vist er konkurrencens plan endnu ikke stadfæstet gennemregion- og kommuneplan. Men det ville dog være rimeligt, atTransportministeriet respekterer det planlægningsarbejde, der ergennemført med omfattende inddragelse af offentligheden så meget, atman omtaler det og redegør for, hvorfor det i givet fald ikke kanrealiseres. Der er tre væsentlige punkter, hvor loven er i modstrid medkonkurrenceforslaget:1. Containerterminalen er blevet meget større end i konkurrencen.Det er også mange gange større end det eksisterendecontainerområde. Yderligere er hele område II udlagt tilopmarcharealer og trafikveje til terminalen.2. Der skal plantes en skov der, hvor der skulle have væretbyudvikling3. Opfyldningen bliver lagt helt op ad den eksisterendeNordhavnsområde og ødelægger dermed den bærende ide ikonkurrencen, hvor Nordhavn skal bestå af nogle store holmeadskilt med kanaler og større vandområder. Specielt skulle detnyopfyldte område adskilles fra den ydre del af den nuværendeNordhavn10-02-2011
Østerbro Lokaludvalg er en uafhængig lokal forsamling, der er oprettet afKøbenhavns Kommune. Lokaludvalget fungerer som bindeled mellemkøbenhavnerne i bydelen og politikerne på Københavns Rådhus.
Østerbro Lokaludvalg har synspunkter på alle tre punkterAd 1. Et meget større containerterminalområde reducerer detpotentielle areal til byudvikling. Desuden vil det, som det ogsåfremgår af bemærkningerne til lovforslaget, medføre langt merelandværts trafik end hidtil. Herved vil det nye byområde i Nordhavnsyd blive væsentlig mere belastet med tung lastbiltrafik. Sammen medden megen bustrafik fra krydstogtsterminal reduceres boligkvalitetenog tilgængeligheden til dette fra Østerbro. Yderligere vil adgangsvejentil de allerede eksisterende rekreative områder på den nordlige del afNordhavnen blive endnu farligere for cyklister end de allerede er.Herved øges behovet for en vejforbindelse direkte fra Nordhavnen tilNordhavnsvejen i tunnel under havnen. Denne forbindelse stilles derimidlertid ikke krav om i forslaget til trods for at indtjeningen øgesgennem de udvidede havneaktiviteter. Omvendt begrænsesbyudviklingsmulighederne i Nordhavnen, hvilket vil gøre detvanskeligere at finansiere en fremtidig vej af overskuddet frabyudviklingen.Ad 2. Et beplantningsbælte imellem det fremtidigebyudviklingsområde og krydstogtskaj og containerterminal vil væreen fordel for dette område. Men samtidig reducerer detbyudviklingsmulighederne. Havde man i stedet fremmet enerhvervsudvikling i området ud mod containerterminalen og etableretet rekreativt område på vestsiden af Nordhavnsområdet efter en størreopfyldning, ville man have opnået den samme afskærmende virkningset fra Hellerup.Det skal samtidig bemærkes, at Gentofte kommune selv har planlagtnogle meget høje bygninger langs hele Tuborgområdets yderkantunder protest fra Østerbro lokaludvalg og Københavns Kommune.Denne bebyggelse vil begrænse udsynet til vandet fra både Østerbroog dele af Hellerup.Ad 3. En opfyldning med en tæt landforbindelse, der endda udnyttestil opmarchbaner og tilkørselsveje til havneområderne ødelæggerfuldstændig ideen i planlægningen for yderligere byudvikling iNordhavnen end den, der allerede er besluttet. Og yderligere gør denbyudvikling med boliger på den nordlige del af havnen, der alleredeeksisterer væsentlig ringere.
Med venlig hilsenTorkil GrovingFf. Østerbro LokaludvalgLinda ChristensenFf. Fagudvalget for teknik og miljø
Side 2 af 2