Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 161 Bilag 1
Offentligt
964504_0001.png
964504_0002.png
ArbejdsmarkedsstyrelsenMie Skovbæk MortensenHolmens Kanal 20Postboks 21501016 København K
Høringssvar på udkast til lov om ændring af lov om syge-dagpenge (Ændring af dispensationsbestemmelserne vedanmeldelse, m.v)Arbejdsgiversiden (DA, SALA og Lederne) i Beskæftigelsesrådet (BER) har gen-nem Ydelsesudvalget modtaget høring på udkast til lov om ændring af lov omsygedagpenge (Ændring af dispensationsbestemmelserne ved anmeldelse,m.v).Arbejdsgiversiden har følgende bemærkninger:Indledningsvist skal arbejdsgiversiden bemærke, at det er positivt, at udkast tillovforslag indeholder elementer, der kan være med til at lette noget af detunødvendige administrative bøvl, som arbejdsgiverne dagligt har ved admini-stration af sygedagpengereglerne.Med udmøntningen af udkast til lovforslag er det dog fortsat en række krav isygedagpengeloven, der vanskeliggør virksomhedernes administration vedrø-rende sygemeldte medarbejdere. Vanskelighederne bunder i, at kravene i sy-gedagpengeloven ikke passer med virksomhedernes daglige administration. Forat leve op til lovens krav er virksomhederne derfor bl.a. nødt til at udføre –formentlig utilsigtet – dobbeltarbejde. Det er uhensigtsmæssigt.Arbejdsgiversiden i BER har tidligere i forbindelse med lovforslag L 68 om udvi-delse af arbejdsgiverperioden fra 21 dage til 30 dage samt i lovforslag om stør-re fleksibilitet i opfølgning og indsats påpeget behovet for at se på følgendeproblemstillinger, da de er forbundet med store administrative byrder for virk-somhederne:Rykke kravet om arbejdsgiverens anmeldelse af sygefravær hos medar-bejdere fra 4 til 5 uger. En ændring af fristen fra 4 til 5 uger er nødven-dig. Det vil lette både virksomhedernes og kommunernes arbejde. Ikkemindst i lyset af, at arbejdsgiverperioden fra 2012 vides fra 21 dage til 30dage medfører 4 ugers fristen unødigt administration i virksomhedernesåvel som i kommunerne. Det gælder situationer, hvor arbejdsgiverenskal anmelde sygefraværet inden 28 dage fra 1. fraværsdag, og hvormedarbejderen bliver raskmeldt den 29. eller 30 dag. I disse situationerskal arbejdsgiveren anmelde sygefraværet senest den 28. dag og evt. al-lerede den 29. dag raskmelde medarbejderen over for kommunen, såkommunen ikke senere begynder at tilrettelægge sygefraværsindsatsenRevidere de informationer, som det er nødvendigt at indberette til kom-munen i forbindelse med anmeldelsen af sygefraværet for at kommunenkan iværksætte et opfølgningsarbejdeDet gælder også de oplysninger, det er nødvendigt at videreformidle, så

DANSK ARBEJDSGIVERFORENING

Vester Voldgade 113Tlf. 33 38 90 00DK-1790 København Vwww.da.dk8. februar 2011BTFDok ID: 7586
CVR 16834017E-mail [email protected]
Side 2kommunerne kan udbetale sygedagpenge. Dette gælder bl.a. mulighedenfor at lette virksomhedernes indberetninger af lønoplysninger og foretageanalyser af, hvorvidt det er nødvendigt at angive arbejdstidens placeringså nøje, som det skal ske i dag – set i forhold til den byrde det er forvirksomheden at angive dette. Det kunne f.eks. være, at arbejdsgivernealene skal indberette timelønnen, såfremt den ligger under den timesats,der udløser maksimale sygedagpenge. Hertil kunne det være, at virksom-hederne alene skal angive et samlet antal fraværstimer, uden samtidigt atangive, hvordan den konkrete medarbejders arbejdstid i øvrige er fordeltpå ugens 7 dage. Hvad angår timesatsen kan kommunen evt. anvendeeIndkomst som kontrolArbejdsgiversiden i BER kan desværre konstatere, at ovennævnte forslag ikkeer medtaget i det aktuelle udkast til lovforslag. Arbejdsgiversiden har noteretsig, Beskæftigelsesministeriet i forbindelse med høringsnotatet til Folketingetom L 68, hvor arbejdsgiverperioden, jf. sygedagpengeloven blev udvidet fra 21dage til 30 dage, har annonceret, at Beskæftigelsesministeriet vil gennemsereglerne og lade det indgå i et lovforslag.Arbejdsgiversiden i BER ser derfor frem til, at et kommende lovforslag snarestgennemfører ændringer, der kan lette virksomhedernes administration af syge-dagpengereglerne også på ovennævnte områder. Arbejdsgiversiden i BER skalpå den baggrund opfordre til, at de nærmere implementeringsplaner fremgår afdette lovforslags bemærkninger.Vedr. § 43, stk. 5 og § 59, stk. 6, 1. punktumKonkret skal Arbejdsgiverne bemærke, at det er positivt, at det anerkendes, atder er situationer, hvor der har været driftsforstyrrelser i SDPI-løsningen og atdet har været forbundet med vidt rækkende konsekvenser for arbejdsgivernesbrug heraf. Det er dog ikke klart, hvaddriftsforstyrrelser af et omfang og envarighed, der har afskåret arbejdsgiveren fra at anmelde rettidigter.Arbejdsgiversiden skal derfor opfordre til, at der i tilknytning til § 43 og § 59fastsættes, at Beskæftigelsesministeren nærmere kan fastsætte kriterierne formyndighedens ansvar i bekendtgørelsen.Endvidere forudsætter arbejdsgiversiden, at det på SDPI’s hjemmeside vilfremgå, hvornår SDPI har defineret, at der var tale om et driftsstop, der falderind under disse regler.Med venlig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Berit Toft Fihl