Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 161 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
2. marts 2011
Notat om høringssvar vedrørende lovforslag omændring af lov om sygedagpenge (Ændring af di-spensationsbestemmelserne ved anmeldelse af sy-gefravær og anmodning om sygedagpengerefusionm.v.)Lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder, organisationerm.v.:Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Ankestyrelsen, Foreningen af Socialchefer iDanmark, Danske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centra-le Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening.Følgende har afgivet høringssvar:
J.nr. 2011-0000336
Statsforvaltningerne, Kristelige Fagbevægelse, Foreningen af Socialchefer i Dan-mark, Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA, SALA og LH) og FTF.Høringssvarene vedlægges.Statsforvaltningerne, Kristelige Fagbevægelse, FTFhar ingen bemærkninger tillovforslaget.Bemærkninger til lovforslagetÆndring af dispensationsbestemmelserne:
Foreningen af Socialchefer i Danmarksgrundlæggende holdning er, at fristerne ireglerne er rimelige, men at de digitale indberetningssystemer utilsigtet kan bevir-ke, at arbejdsgivere, lønmodtagere og selvstændige ikke kan modtage sygedagpen-ge. Foreningen af Socialchefer i Danmark kan derfor tilslutte sig den foreslåedeændring i loven på dette område.Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA, SALA og LH)bemærker, at det erpositivt, at det anerkendes, at der er situationer, hvor der har været driftsforstyrrel-ser i SDPI-løsningen, og at det har været forbundet med vidt rækkende konsekven-ser for arbejdsgivernes brug heraf. De finder det dog ikke klart, hvaddriftsforstyr-relser af et omfang og en varighed, der har afskåret arbejdsgiveren fra at anmelderettidigter.Arbejdsgiversiden skal derfor opfordre til, at der i tilknytning til § 43 og § 59 fast-sættes, at Beskæftigelsesministeren nærmere kan fastsætte kriterierne for myndig-hedens ansvar i bekendtgørelsen.
Endvidere forudsætter arbejdsgiversiden, at det på SDPI’s hjemmeside vil fremgå,hvornår SDPI har defineret, at der var tale om et driftsstop, der falder ind underdisse regler.Kommentar:
Der er på baggrund af høringssvaret indsat yderligere præcisering af dispensati-onsadgangen i de specielle bemærkninger i lovforslaget.Det fremgår således af lovforslaget, at kommunen kan dispensere hvis der skulleopstå driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen. Det forudsættes, at der er tale omdriftsforstyrrelser af et omfang og en varighed, der er skyld i, at arbejdsgiveren ik-ke har kunnet anmelde rettidigt.Den aktuelle driftsstatus i SDPI-løsningen kan ses på løsningens hjemmesidewww.nemrefusion.dk. Ved kontakt til supporten for SDPI-løsningen vil kommunenkunne få en oversigt over de driftsforstyrrelser, der måtte have været i en given pe-riode.Det er vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er nok, at der har været driftsfor-styrrelse i SDPI-løsningen i løbet af den periode, hvor arbejdsgiveren skulle an-melde sygefraværet. Det forudsættes, at driftsforstyrrelsen har været af et omfangog en varighed, som har gjort, at arbejdsgiveren ikke har kunnet anmelde rettidigt.Det er kommunen som træffer afgørelse om, hvorvidt der kan gives en dispensationved en konkret overskridelse af fristen. Kommunens afgørelse kan påklages til Be-skæftigelsesankenævnet.Det forudsættes endvidere, at arbejdsgiveren, når SDPI-løsningen igen er blevettilgængelig, inden en rimelig frist har anmeldt refusionskravet til kommunen. Somudgangspunkt vil en anmeldelse der er fortaget inden for et par hverdage efter atSDPI-løsningen igen er blevet tilgængelig, anses for at være sket inden for en rime-lig frist.Ophævelse af månedskravet mellem to refusionsanmodninger:
Foreningen af Socialchefer i Danmarkkan tilslutte sig forslaget om ophævelse afkravet om en måneds mellemrum mellem to refusionsanmodninger, idet de gæl-dende regler har givet problemer for såvel arbejdsgivere som kommunernes udbe-talingsenheder.Øvrige bemærkninger:
Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA, SALA og LH)bemærker, at det erpositivt, at udkast til lovforslag indeholder elementer, der kan være med til at lettenoget af det unødvendige administrative bøvl, som arbejdsgiverne dagligt har vedadministration af sygedagpengereglerne.Med udmøntningen af udkast til lovforslag er det dog fortsat en række krav i syge-dagpengeloven, der vanskeliggør virksomhedernes administration vedrørende sy-
2
gemeldte medarbejdere. Vanskelighederne bunder i, at kravene i sygedagpengelo-ven ikke passer med virksomhedernes daglige administration. For at leve op til lo-vens krav er virksomhederne derfor bl.a. nødt til at udføre – formentlig utilsigtet –dobbeltarbejde. Det er uhensigtsmæssigt.Arbejdsgiversiden i BER har tidligere i forbindelse med lovforslag L 68 om udvi-delse af arbejdsgiverperioden fra 21 dage til 30 dage samt i lovforslag om størrefleksibilitet i opfølgning og indsats påpeget behovet for at se på følgende problem-stillinger, da de er forbundet med store administrative byrder for virksomhederne:
Rykke kravet om arbejdsgiverens anmeldelse af sygefravær hos medarbejderefra 4 til 5 uger. En ændring af fristen fra 4 til 5 uger er nødvendig. Det vil lettebåde virksomhedernes og kommunernes arbejde. Ikke mindst i lyset af, at ar-bejdsgiverperioden fra 2012 vides fra 21 dage til 30 dage medfører 4 ugers fri-sten unødigt administration i virksomhederne såvel som i kommunerne. Detgælder situationer, hvor arbejdsgiveren skal anmelde sygefraværet inden 28 da-ge fra 1. fraværsdag, og hvor medarbejderen bliver raskmeldt den 29. eller 30dag. I disse situationer skal arbejdsgiveren anmelde sygefraværet senest den 28.dag og evt. allerede den 29. dag raskmelde medarbejderen over for kommunen,så kommunen ikke senere begynder at tilrettelægge sygefraværsindsatsen.Revidere de informationer, som det er nødvendigt at indberette til kommunen iforbindelse med anmeldelsen af sygefraværet for at kommunen kan iværksætteet opfølgningsarbejde. Det gælder også de oplysninger, det er nødvendigt at vi-dereformidle, så kommunerne kan udbetale sygedagpenge. Dette gælder bl.a.muligheden for at lette virksomhedernes indberetninger af lønoplysninger og fo-retage analyser af, hvorvidt det er nødvendigt at angive arbejdstidens placeringså nøje, som det skal ske i dag – set i forhold til den byrde det er for virksomhe-den at angive dette. Det kunne f.eks. være, at arbejdsgiverne alene skal indbe-rette timelønnen, såfremt den ligger under den timesats, der udløser maksimalesygedagpenge. Hertil kunne det være, at virksomhederne alene skal angive etsamlet antal fraværstimer, uden samtidigt at angive, hvordan den konkrete med-arbejders arbejdstid i øvrige er fordelt på ugens 7 dage. Hvad angår timesatsenkan kommunen evt. anvende eIndkomst som kontrol.
Arbejdsgiversiden i BER kan desværre konstatere, at ovennævnte forslag ikke ermedtaget i det aktuelle udkast til lovforslag. Arbejdsgiversiden har noteret sig, atBeskæftigelsesministeriet i forbindelse med høringsnotatet til Folketinget om L 68,hvor arbejdsgiverperioden, jf. sygedagpengeloven blev udvidet fra 21 dage til 30dage, har annonceret, at Beskæftigelsesministeriet vil gennemse reglerne og ladedet indgå i et lovforslag.Arbejdsgiversiden i BER ser derfor frem til, at et kommende lovforslag snarestgennemfører ændringer, der kan lette virksomhedernes administration af sygedag-pengereglerne også på ovennævnte områder. Arbejdsgiversiden i BER skal på denbaggrund opfordre til, at de nærmere implementeringsplaner fremgår af dette lov-forslags bemærkninger.
3
Kommentar:
Som tilkendegivet i høringsnotatet til L 68, er der behov for at give sygedagpenge-lovens anmeldelsesfrister et eftersyn for at sikre, at disse på den ene side afspejlerhensynet til kommunernes pligt til at iværksætte en hurtig og aktiv sygeopfølgning,men på den anden side også tager hensyn til arbejdsgiverens, den selvstændiges oglønmodtagerens behov for fleksibilitet ved anmeldelsen af sygefraværet.Endvidere kan der være god grund til at vurdere, om de oplysninger der skal afgi-ves ved anmeldelse af sygefraværet og anmodningen af sygedagpenge/refusion, ertidsmæssigt afstemt på en hensigtsmæssig måde med de oplysninger som kommu-nen har behov for.Beskæftigelsesministeriet er i gang med at foretage en gennemgang af de relevantebestemmelser i loven, således at de ændringer som der måtte vise sig at være behovfor, vil kunne indgå i et kommende lovforslag. Det har ikke været muligt tidsmæs-sigt at nå at få arbejdet færdigt inden fremsættelsen af dette lovforslag. Ændringersom følge af dette arbejde forventes at kunne fremsættes i begyndelsen af næstefolketingssamling, så det vil kunne træde i kraft samtidig med udvidelse af arbejds-giverperioden i starten af 2012.
4