Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
985559_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
15. april 2011

Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den 6.

april 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)

Spørgsmål:

Hvordan sikres det, at detailforretninger er i stand til at modstå pres fraleverandører om at anvende rabatkuponer og købsbetingede konkurren-cer?

Svar:

Markedsføringslovens regler om salgsfremmende foranstaltninger, somfx rabatkuponer og købsbetingede kokurrencer, regulerer ikke forholdetmellem erhvervsdrivende, herunder forholdet mellem detailforretningerog leverandører.Lovforslaget regulerer alene de erhvervsdrivendes markedsføring i for-hold til forbrugerne. Med lovforslaget foreslås det, at den nuværende re-gel i markedsføringslovens § 9 om salgsfremmende foranstaltninger præ-ciseres, således at forbrugerne får mulighed for at gennemskue tilbud vedbrug af salgsfremmende foranstaltninger.Erhvervsdrivende kan altså som udgangspunkt frit indgå aftaler om bru-gen af rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, så længe de salgs-fremmende tiltag over for forbrugerne ligger inden for rammerne af mar-kedsføringsloven.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk