Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
994037_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
9. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 22 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

4. maj 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

Af bemærkningerne til § 1 nr. 2, side 11 fremgår, at der gælder særligeregler med hensyn til tilgængelighedskrav for markedsføring via sms.Hvad er baggrunden for denne særstilling, og vil ministeren tage initiativtil at gøre bestemmelserne teknologineutrale?

Svar:

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den foreslåede æn-dring af markedsføringslovens § 9 om salgsfremmende foranstaltningerer teknologineutral, hvilket indbefatter, at de nævnte oplysningsforplig-telser i den foreslåede bestemmelse ligeledes er teknologineutrale.I forhold til markedsføring via sms gælder der imidlertid særlige krav tiltilgængelighed, dvs. til forbrugernes adgang til disse oplysningsforplig-telser.Markedsføring via sms er en kommunikationsform med begrænset plads.Derfor er det i bemærkningerne særligt anført, hvorledes tilgængelig-hedskravet kan opfyldes ved denne kommunikationsform, herunder atforbrugeren kan henvises til fx en voicemail eller en yderligere sms.I forhold til markedsføring via sms bemærkes det, at de såkaldte ”smartphones” med stor skærm bliver mere udbredte, og at det via denne typemobiltelefoner vil være muligt at opfylde tilgængelighedskravet ved bloten enkelt sms til telefonen. Det er imidlertid vurderingen, at mobiltelefo-ner af den type, hvor der stadig er begrænset plads, stadig er meget ud-bredte. På den baggrund vurderes der fortsat behov for, at tilgængelig-hedskravet kan opfyldes ved en henvisning til et andet medie eller enyderligere sms.I modsat fald ville det blive forbrugerens ansvar at have en mobiltelefonmed en så stor skærm, at alle oplysningsforpligtelser kunne ses på skær-men.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk