Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160 Spørgsmål 15
Offentligt
Økonomi- og erhvervsministeren3. maj 2011
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:L 160
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring og om ophævelse af lov omForbrugerforum. (Ophævelse af specialforbuddene mod rabatkuponer og købs-betingede konkurrencer, ophævelse af bestemmelsen om organiseret rabat,fastsættelse af regler om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførelseog offentliggørelse af sammenlignende test samt anvendelse af anonym infor-mationsindsamling m.v.).Af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)Spørgsmål 15
Ifølge lovforslaget ophæves kravene til rabatmærker, jf. markedsføringslovensnugældende § 10, stk. 2 tilsyneladende, uden at dette er nødvendiggjort af voresEU-retlige forpligtelser. Ministeren bedes redegøre for, om der i henhold til lov-forslagets formulering af § 9, stk.1, ikke i fremtiden skal stilles krav som hidtilom, at detailhandlen ved brug af rabatmærker, der udleveres i forbindelse medet køb til brug for senere indløsning, skal angive udstederens (firma)navn ogværdien af mærket på hvert enkelt mærke, samt at rabatmærkeudstederen skalindløse mærkerne, når mærker til en værdi af et nærmere fastsat beløb – f.eks.20 kr. som i dag– kræves indløst af forbrugeren. Hvis ministeren ikke mener, atdisse krav skal gælde i fremtiden, bedes ministeren redegøre for årsagen hertil.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].På udvalgets vegne
Helge Sanderformand
1/1