Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
988474_0001.png
988474_0002.png
988474_0003.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
28. april 2011

Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

20. april 2011.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. april 2011 fra Forbru-gerrådet, jf. L 160 - bilag 5.

Svar:

Forbrugerrådet har i en henvendelse af 19. april 2011 til Erhvervsudval-get anført, at de er imod en ophævelse af markedsføringslovens § 16 omskiltning med organiseret rabat.Forbrugerrådet fremfører fire hovedbudskaber:1. Forbrugerrådets undersøgelse fra januar 2011 viser, at bestemmelsenhar stor betydning for mange forbrugere,2. en afskaffelse af bestemmelsen vil have en social slagside,3. en afskaffelse vil ikke medføre færre administrative byrder, og4. manglende overholdelse af reglerne er ikke et holdbart argument foren ophævelse af bestemmelsen.

Forbrugerrådets undersøgelse

Forbrugerrådet har som begrundelse for deres modstand mod en ophæ-velse af bestemmelsen anført, at rådet i januar 2011 har lavet en undersø-gelse om organiseret rabat, der viser, at næsten to ud af tre forbrugere harlagt mærke til, at nogle butikker skilter med en rabatmulighed, og ca. 28pct. af disse forbrugere efterspørger mulighederne for at opnå organiseretrabat i butikken. Undersøgelsen viser desuden, at der er færre, der spørgertil organiseret rabat, hvis de ikke har bemærket nogen skiltning.Forbrugerrådet har endvidere anført, at skiltning med de rabatter, der kanopnås for særlige grupper, hæver informationsniveauet og dermed hand-lemulighederne for alle forbrugere, ligesom det kan være med til at styrkekonkurrencekulturen.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ijanuar 2010 har undersøgt forbrugernes adfærd, når de køber ind. Under-søgelsen viser, at tre ud af fire forbrugere søger information inden et køb,og at ca. 90 pct. af dem, som søger information, opnår en besparelse veddet.Undersøgelsen viser også, at kun én ud af fire forbrugere forhandler i for-bindelse med et køb. Til gengæld opnår 85-90 pct. af dem, som forhand-ler, bedre vilkår eller en mere fordelagtig pris. Det understreger, at det
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/3
generelt er vigtigt at anspore forbrugerne til at afsøge markedet og under-søge muligheden for at få rabat.I de senere år er dette blevet meget nemmere for forbrugerne, bl.a. fordider er fremkommet en række forbrugerguides på internettet og i andremedier, hvor det er muligt at sammenligne pris og kvalitet. Det er med tilat øge prisgennemsigtigheden generelt.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, var det i forbindelsemed Markedsføringsudvalget i 2005 Konkurrencestyrelsens vurdering, atbestemmelsen om organiseret rabat havde en meget begrænset betydningfor prisniveauet.Jeg mener på den baggrund, at det kan have større betydning for forbru-gerne, at de generelt har gode muligheder for at undersøge markedet og fåinformation om en given vare forinden et køb.

Ophævelsen medfører en social slagside

Forbrugerrådet har desuden anført, at det i Markedsføringslovsbetænk-ningen af 2001 er dokumenteret, at det særligt er høje indkomstgrupper,der har adgang til organiseret rabat, og at en afskaffelse af kravet omskiltning derfor vil have en social slagside.Det er korrekt, at den daværende Forbrugerstyrelse i 2001 har lavet enundersøgelse, der viste, at over halvdelen af alle forbrugere kan få organi-seret rabat, men at det er de højeste indkomstgrupper, der har lettest ad-gang til organiseret rabat. Det er dog ikke på baggrund af undersøgelsenmuligt at konkludere, at kravet om skiltning så også forbedrer lav- ogmellemindkomstgruppers mulighed for at få organiseret rabat. Det kanderfor heller ikke på baggrund af undersøgelsen konkluderes, at en af-skaffelse af kravet vil have en social slagside.Som nævnt er den øgede fremkomst af forbrugerguides på internettet og iandre medier, hvor varernes pris og egenskaber sammenlignes, med tilgenerelt at øge prisgennemsigtigheden. Forbrugere, der orienterer sig påmarkedet, har således en god mulighed for at gøre et fordelagtigt køb,uanset deres uddannelsesniveau eller job, og uanset om de får del i en or-ganiseret rabat eller ej.

Administrative byrder

Forbrugerrådet har for det tredje anført, at de største byrder for erhvervs-livet følger af forhandlingen af rabatterne med diverse organisationer ogforeninger, og af indretning af systemet, der skal håndtere rabatten. Plig-ten til at skilte med organiseret rabat, anses for at være en ubetydelig delaf de omkostninger, de erhvervsdrivende har i forbindelse med at yde or-ganiseret rabat.Jeg kan i den forbindelse henvise til min besvarelse af spørgsmål 2, hvor-af det fremgår, at flere af de virksomheder, der frivilligt vælger at tilbyde
3/3
organiseret rabat, har givet udtryk for, at de oplever kravene om skiltningsom overflødige og forholdsvis bureaukratiske. Ophævelsen vil derfor in-debære en reduktion af virksomhedernes oplevede administrative byrder.

Manglende overholdelse af reglerne

Forbrugerrådet har endelig anført, at de erhvervsdrivendes manglendeoverholdelse af pligten til at skilte med organiseret rabat ikke bør føre til,at bestemmelsen ophæves, og at Forbrugerombudsmandens retningslinjerfor prismarkedsføring ikke kan varetage de samme hensyn, som markeds-føringslovens § 16.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Forbrugerombudsmanden, som førertilsyn med markedsføringsloven, kan prioritere sine sager. Det betyder, atForbrugerombudsmanden ikke er forpligtet til at behandle alle klager,som han får forelagt. De sager, Forbrugerombudsmanden vælger at tageop, er kendetegnet ved at have betydning for mange forbrugere eller væreaf mere principiel karakter.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at et eksempel på et om-råde, der har stor betydning for mange forbrugere, er Forbrugerombuds-mandens retningslinjer for prismarkedsføring. Som det også fremgår aflovforslagets bemærkninger, er det Forbrugerombudsmandens vurdering,at håndhævelsen af disse regler vil sikre en væsentlig større gennemsig-tighed og klarhed i prisstrukturen end håndhævelsen af reglerne om orga-niseret rabat. Det vurderes derfor, at indsatsen for forbrugerbeskyttelsenkan udøves mere effektivt på dette område. Det er jeg enig med ham i.

Opsummering

Begrundelsen for at ophæve bestemmelsen er, at organiseret rabat ud frabredere samfundsøkonomiske betragtninger har en meget begrænset be-tydning for prisniveauet og en begrænset salgsfremmende effekt. Jeg me-ner derfor, at det er mere hensigtsmæssigt generelt at anspore forbrugernetil at søge information og forhandle i forbindelse med et køb, end det er atkræve særlig skiltning i forbindelse med organiserede rabatordninger. Jeger derfor af den opfattelse, at indsatsen for forbrugerbeskyttelse på pris-markedsføringsområdet kan udøves mere effektivt på andre områder,hvor det kommer flere forbrugere til gavn. Dertil kommer, at en ophævel-se vil indebære en reduktion af virksomhedernes oplevede administrativebyrder.