Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160 Bilag 9
Offentligt
1002276_0001.png
1002276_0002.png
1002276_0003.png
1002276_0004.png
1002276_0005.png
1002276_0006.png
1002276_0007.png
1002276_0008.png
Til lovforslag nr.L 160
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 24. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring og om ophævelse af lovom Forbrugerforum(Ophævelse af specialforbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, ophævelse af bestemmelsen omorganiseret rabat, fastsættelse af regler om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførelse og offentliggørelse afsammenlignende test samt anvendelse af anonym informationsindsamling m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Økono-mi- og erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1og 3. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis med-lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. marts 2011 og var til 1.behandling den 22. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendteden 12. januar 2011 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 116. Den 2. marts 2011 sendte økonomi- og er-hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-om til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Forbrugerrådet.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalgetkommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.DeputationerEndvidere har Forbrugerrådet mundtligt over for udval-get redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 25 spørgsmål til økonomi- og er-hvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret. To af udvalgets spørgsmål til økonomi- og erhvervs-ministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 tilbetænkningen.SamrådErhvervsudvalget har stillet 1 spørgsmål til økonomi- ogerhvervsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren harbesvaret spørgsmålet i et samråd i Erhvervsudvalget den 3.maj 2011. Ministeren har efterfølgende tilsendt udvalget dettalepapir, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmålet.3. Indstillinger og politiske bemærkningerIndstillingerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de af økonomi- og erhvervsministerenstillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Sog SF stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF og RV) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af S og SF stillede ændringsfor-slag og det af økonomi- og erhvervsministeren under nr. 1stillede ændringsforslag. Såfremt det af S og SF under nr. 2stillede ændringsforslag ikke vedtages, stemmer mindretalletfor det af økonomi- og erhvervsministeren under nr. 3 stille-de ændringsforslag. Såfremt de af S og SF stillede ændrings-forslag ikke vedtages, vil RV ved 3. behandling stemme forlovforslaget, medens S og SF vil stemme imod lovforslaget.Etandet mindretal(EL) indstiller lovforslaget tilforka-stelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af Sog SF stillede ændringsforslag og det af økonomi- og er-
AX013333
2
hvervsministeren under nr. 1 stillede ændringsforslag. Så-fremt det af S og SF under nr. 2 stillede ændringsforslag ik-ke vedtages, stemmer mindretallet for det af økonomi- ogerhvervsministeren under nr. 3 stillede ændringsforslag.Politiske bemærkningerSocialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Socialistisk Fol-kepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget fin-der det meget uhensigtsmæssigt, at dele af lovforslaget base-res på unøjagtige beregninger efter AMVAB-metoden, såle-des som ministeren redegør for i svaret på spørgsmål 2, hvorErhvervs- og Selskabsstyrelsen beklager fejlen i beregnin-gerne. S, DF, SF og RV indskærper over for ministeren, atudvalget forventer, at fremtidige beregninger, der baseres påAMVAB-metoden, kvalitetssikres, inden de anvendes i denpolitiske beslutningsproces.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget er endvidere grundlæggen-de imod, at forbuddene mod rabatkuponer og købsbetingedekonkurrencer ophæves, men erkender at dette er nødvendigtfor at bringe markedsføringsloven i overensstemmelse medEU-retten.Partierne noterer sig med tilfredshed, at økonomi- og er-hvervsministeren i samråd i Erhvervsudvalget den 3. maj2011 tilkendegav, at regeringen fortsat vil arbejde for, at di-rektivet ændres, så det bliver muligt at genindføre de danskeforbud mod rabatkuponer og købsbetingende konkurrencer.Direktivet bør ændres, så der bliver tale om minimumslov-givning, hvor det bliver op til hver enkelt medlemsstat at re-gulere forholdene omkring rabatkuponer og købsbetingedekonkurrencer.Det af S og SF stillede ændringsforslag vedrørende mar-kedsføringslovens § 16 begrundes i, at ophævelsen af kravetom skiltning med organiseret rabat ikke er påkrævet i direk-tivet. Derfor mener partierne ikke, at nødvendigheden af op-hævelsen er tilstrækkeligt godtgjort.Det må forventes, at der med ophævelsen af forbuddenevil opstå tvister i forbindelse med brugen af rabatkuponer ogkøbsbetingede konkurrencer, hvorfor partierne finder detnødvendigt, at der afsættes midler til Forbrugerombudsman-dens behandling af disse sager.S, SF og RV finder, at tilgængelighedskravet bør opfyl-des ved blot en enkelt sms til telefonen, når teknologien til-lader det, f.eks. ved sms til smartphones. Opfyldelsen af til-gængelighedskravet bør således som udgangspunkt væreteknologineutral.Partierne finder det beklageligt, at der med lovforslagetved brug af rabatmærker ikke som hidtil kan stilles krav om,at værdien af mærket og udstederens navn skal fremgå afhvert enkelt mærke. Partierne noterer sig dog, jf. ministerenssvar på spørgsmål 15, at ophævelsen af kravet er nødvendigfor at bringe markedsføringsloven i overensstemmelse medEU-retten.Endelig finder partierne det nødvendigt, at der foretagesen analyse af rabatkuponers og købsbetingede konkurren-cers betydning for prisgennemsigtigheden og prisdannelsen.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har desudennoteret sig, at økonomi- og erhvervsministeren i samrådet iFolketingets Erhvervsudvalg den 3. maj 2011 og i en række
besvarelser har tilkendegivet, at regeringen ønsker at bevarede danske forbud mod rabatkuponer og købsbetingede kon-kurrencer. Samtidig har ministeren lovet at tage fornyet kon-takt til EU-Kommissionen vedrørende direktivet om urime-lig handelspraksis, så der presses på for, at det nationalt bli-ver muligt at regulere forhold omkring bl.a. rabatkuponer ogkøbsbetingede konkurrencer. DF finder det vigtigt, at det erde enkelte lande, som selv regulerer forhold omkring salgs-fremmende foranstaltninger, herunder rabatkuponer ogkøbsbetingede konkurrencer.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:1)Inr. 3indsættes efter»§§ 10og11«ordene: »med til-hørende overskrifter«.[Teknisk korrektion]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV ogEL):2)Nr. 5udgår.[Opretholdelse af oplysningskrav i forbindelse med organi-seret rabat]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(V,DF og KF):3)Inr. 5indsættes efter »§ 16« ordene: »med tilhørendeoverskrift«.[Teknisk korrektion]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV ogEL):4)Nr. 7affattes således:»7.I§ 30, stk. 3, 1. pkt.,ændres »§§ 9-11« til: »§ 9«.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en teknisk korrektion, som indebærer, atoverskrifterne til §§ 10 og 11 også ophæves.
3
Til nr. 2 og 4Oplysningskrav i forbindelse med brug af organiseret ra-bat opretholdes.Til nr. 3Der er tale om en teknisk korrektion, som indebærer, atoverskriften til § 16 også ophæves.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 160Bilagsnr.12345678TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 19/4-11 fra ForbrugerrådetTalepapir fra samrådet 3/5-11 om samrådsspørgsmål A, fra øko-nomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor lovforslaget har været sendt i høring med blot14 dages frist, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en beregning af de administrative lettelser for de butik-ker og forretninger, som reelt vil mærke konsekvenserne af, atkravet om organiseret rabat ophæves, idet en lang række butikkerog forretninger ikke vil mærke nogen konsekvenser, da reglernepå området ikke følges, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor meget andelen af varer i Danmark, der sælges påtilbud, forventes at stige som følge af afskaffelsen af specialfor-buddene i markedsføringsloven, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det sikres, at detailforretninger er i stand til atmodstå pres fra leverandører om at anvende rabatkuponer ogkøbsbetingede konkurrencer, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at den rabat, somforbrugere, der benytter sig af rabatkuponer, får, er reel, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke byrder forbrugere, der gerne vil have adgang tilrabatter, pålægges, når disse gives via rabatkuponer, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget detailhandelens administrative byrde for-ventes at stige som følge af afskaffelsen af forbuddet mod rabat-kuponer og købsbetingede konkurrencer, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konkrete forbud Tyskland, Tjekkiet, Spanien,Italien, Østrig, Polen, Portugal, Frankrig og Finland har fået pro-blemer med, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Spm. om, hvad ministeren hidtil har gjort for at få en række landetil at bakke op om, at salgsfremmende foranstaltninger skal und-tages fra anvendelsesområdet for direktivet om urimelig handels-praksis og overlades til national regulering, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til Forbrugerrådets undersøgelsefra januar 2011 om, at skiltene rent faktisk har betydning formange forbrugere, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 19/4-11 fraForbrugerrådet, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til EU-kommissionens svar på spørgsmålE-10017/2010 og E-00174/2011, hvoraf det fremgår, at Kommis-sionen mener, at alle medlemsstaterne var bevidste om, at natio-nale forbud mod salgsfremmende foranstaltninger skulle afskaf-fes som følge af direktivet, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange virksomheder der oplever kravene som føl-ge af bestemmelsen om organiseret rabat som overflødige og for-holdsvis bureaukratiske, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om det med lovforslaget fortsat vil være påkrævet, at vær-dien af et rabatmærke fremgår af mærket, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, om der i henhold til lovforslagetsformulering af § 9, stk.1, ikke i fremtiden skal stilles krav om ud-stederens (firma)navn og værdien af mærket på hvert enkelt ra-batmærke, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en opdatering vedrørende det tyske lovforbud modkøbsbetinget konkurrence, herunder den præjudicielle afgørelse,som man fra tysk side afventer, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for den reelle byrdelettelse for de er-hvervsdrivende ved en ophævelse af § 16, samt hvordan dennebyrdelettelse er beregnet, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren ved hjælp af AMVAB-metoden vil beregnede administrative omkostninger ved en ophævelse af forbuddetmod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer under antagel-se af, at mindst 50 pct. af de erhvervsdrivende anvender disse mu-ligheder, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor mange ressourcer der vil blive afsat til, at Forbru-gerombudsmanden kan håndhæve retningslinjerne om prismar-kedsføring, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpå
6
20
21
22
23
24
25
Spm. om, i hvilken udstrækning ministeren mener, at det i fremti-den vil være muligt for forbrugerne at finde retvisende priser pånettet, hvis rabatkuponer bliver gældende, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad grunden er til, at Danmark under forhandlingernei EU ikke sørgede for at få de danske specialforbud indføjet i bi-laget til direktivet om urimelig handelspraksis, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad baggrunden er for, at der gælder særlige reglermed hensyn til tilgængelighedskrav for markedsføring via sms, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, således at den nuvæ-rende § 10, stk. 1, § 10, stk. 2, og § 16 i markedsføringslovenfastholdes, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at rabatkuponer, der sen-des via sms til smartphones eller andre mobiltelefoner, lever op tillovforslagets oplysningsforpligtelser, til økonomi- og erhvervsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forventer, at Forbrugerombudsman-den vil sikre, at rabatkuponer lever op til oplysningsforpligtelser-ne, når reglerne træder i kraft, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 160
Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om ministeren kan bekræfte, at regeringen i forbin-delse med det kommende danske EU-formandskab og den fore-stående revision af direktivet om urimelig handelspraksis fortsatvil arbejde for, at salgsfremmende foranstaltninger skal undtagesfra direktivets anvendelsesområde, til økonomi- og erhvervsmini-steren
7
Bilag 2To af udvalgets spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål 2:Vil ministeren beregne de administrative lettelser for de butikker og forretninger, som reelt vil mærkekonsekvenserne af, at kravet om organiseret rabat ophæves, idet en lang række butikker og forretningerikke vil mærke nogen konsekvenser, da reglerne på området ikke følges? Samtidig ønskes en mere detal-jeret beregning af, hvordan de administrative lettelser kan opgøres til 155 mio. kr., jf. bemærkningerne tillovforslaget s. 7-8.Svar:De administrative konsekvenser af lovforslag og udkast til bekendtgørelser måles af Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen. Det er derfor også Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der har bidraget med oplysningerne tillovforslaget om de administrative byrder.Jeg har på den baggrund forelagt spørgsmålet for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der oplyser følgende,som jeg kan henholde mig til:»Målingerne af de administrative byrder bliver foretaget ved at undersøge, hvor byrdefuldt det er for deerhvervsdrivende at skulle leve op til de oplysningskrav, der følger af en given bestemmelse. Udgangs-punktet for målingerne er, at kravene efterleves fuldt ud af de omfattede erhvervsdrivende.De administrative konsekvenser af bestemmelsen om organiseret rabat blev målt i forbindelse medmålingerne af samtlige daværende love og bekendtgørelser i 2004-2005. I forbindelse med besvarelsen afdette spørgsmål blev styrelsen opmærksom på, at den oprindelige måling tog udgangspunkt i, at samtligeaf de omfattede erhvervsdrivende tilbyder organiseret rabat.Det er frivilligt om erhvervsdrivende tilbyder organiseret rabat. På den baggrund blev der derfor igang-sat en genmåling mhp. på at afklare, hvor stor en andel af de omfattede erhvervsdrivende som tilbyderorganiseret rabat. Målingen viser, at kun ca. 25 pct. tilbyder organiseret rabat.AMVAB-metoden fastlægger nogle afgrænsninger for, hvad der indgår i målingerne, og hvad der ikkeindgår. En specifik afgrænsning er, at en frivillig administrativ aktivitet som udgangspunkt ikke er at op-fatte som en administrativ byrde, da det er en byrde, som virksomhederne kan undgå. I det konkrete ek-sempel vedrørende kravet om organiseret rabat bliver de erhvervsdrivende således kun pålagt en admini-strativ byrde, hvis de vælger at tilbyde organiseret rabat.Visse principielt frivillige aktiviteter kan imidlertid være helt nødvendige for, at en virksomhed kanvære på markedet, og AMVAB-metoden indeholder derfor den modificering, at frivillige byrder alligevelopfattes som administrative byrder, hvis mere end 50 pct. af de af reguleringen omfattede virksomhederbenytter sig af den frivillige mulighed. Eksempelvis indgår ansøgning om landbrugsstøtte som en admini-strativ byrde, da mere end 50 pct. af danske landbrug ansøger om dette. Det er ikke tilfældet i det konkre-te tilfælde.Da den seneste måling viser, at kun ca. 25 pct. af alle virksomheder tilbyder organiseret rabat, burdebestemmelsen om organiseret rabat ikke have indgået i de oprindelige målinger. Det indebærer, at ophæ-velsen af bestemmelsen ikke giver den forventede lettelse i de erhvervsdrivendes administrative byrder på155 mio. kr.
8
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er ansvarlig for AMVAB-målingerne af de administrative konsekven-ser, der udføres af eksterne konsulentfirmaer i samarbejde med styrelsen og den konkrete ressort myndig-hed. Ved målingen af bestemmelsen om organiseret rabat blev det i 2004-2005 ved en fejl lagt til grund,at alle virksomheder tilbød organiseret rabat. Ingen af de tre parter var på daværende tidspunkt opmærk-somme på fejlen.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen beklager fejlen i beregningerne. Styrelsen blev først opmærksomme pådenne fejl i forbindelse med en fornyet måling, der er blevet foretaget med henblik på besvarelse af dettespørgsmål.Afslutningsvist kan det nævnes, at flere af de virksomheder, der frivilligt vælger at tilbyde organiseretrabat, i genmålingen gav udtryk for, at de oplever kravene som følge af bestemmelsen om organiseret ra-bat som overflødige og forholdsvis bureaukratiske. Ophævelsen af bestemmelsen vil derfor indebære enreduktion af virksomhedernes oplevede administrative byrder.«Spørgsmål 5:Hvis prisen på et produkt hæves, lige inden rabatkuponen sendes ud, er besparelsen ikke reel, men detkan være svært for forbrugeren at gennemskue, fordi der intet krav er om, at før- og nupris skal oplyses påkuponen. Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at den rabat, som forbrugere, der benytter sig af rabatku-poner, får, er reel?Svar:Med lovforslaget foreslås den nuværende regel i markedsføringslovens § 9 om salgsfremmende foran-staltninger præciseret, således at forbrugerne får mulighed for at gennemskue tilbud ved brug af salgs-fremmende foranstaltninger. Den foreslåede bestemmelse i § 9 præciserer, at salgsfremmende foranstalt-ninger, herunder i form af rabatkuponer, skal markedsføres således, at tilbudsbetingelserne er klare, tyde-lige og let tilgængelige for forbrugeren, og der må i øvrigt ikke udelades væsentlige oplysninger, som eregnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd.Formålet med bestemmelsen er, at forbrugeren modtager alle de oplysninger, der skal bruges i købssi-tuationen til at bedømme pris og kvalitet, og de oplysninger, der er nødvendig for at undgå, at forbrugerenbliver vildledt.Bestemmelsen supplerer markedsføringslovens generelle krav om god markedsføringsskik i § 1 ogvildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3.Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at oplysninger om besparelser og andre pris-mæssige fordele ved brug af rabatkuponer skal være retvisende og reelle. Sådanne udsagn skal derfor somudgangspunkt ske i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer om prismarkedsfø-ring. I modsat fald vil udsagnene i konkrete tilfælde kunne anses for vildledende og være i strid med mar-kedsføringslovens § 3.