Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160 Bilag 6
Offentligt
991961_0001.png
991961_0002.png
991961_0003.png
991961_0004.png
991961_0005.png
991961_0006.png
991961_0007.png
991961_0008.png
INSPIRATIONSPUNKTER
2. maj 2011
10/05177-272
Talepapir til åbent samråd i ERU den 3. maj 2011 – sam-rådsspørgsmål A af 6. april 2011 stillet af Benny Engel-brecht (S) om direktivet om urimelig handelspraksis og re-guleringen af salgsfremmende foranstaltningerSamrådsspørgsmål A:”Kan ministeren bekræfte, at regeringen i forbindelse med det kommendedanske EU-formandskab og den forestående revision af direktivet omurimelig handelspraksis fortsat vil arbejde for, at salgsfremmende foran-staltninger skal undtages fra direktivets anvendelsesområde, så dissefremadrettet kan reguleres nationalt, jf. tidligere tilkendegivelser fra flereministre i bl.a. samråd, folketingssvar og avisartikler?”
[Det talte ord gælder]
SvarJeg er blevet bedt om at svare på, om regeringen fortsat vil ar-bejde for, at salgsfremmende foranstaltninger skal undtages fradirektivet om urimelig handelspraksis, så de i stedet fremadret-tet kan reguleres nationalt.
Når vi sidder her i dag, er det bl.a. fordi, vi har fremsat et lov-forslag, der foreslår at ophæve de danske forbud mod rabatku-poner og købsbetingede konkurrencer.
Lovforslaget er fremsat, fordi det står klart, at de danske for-bud er i strid med EU-retten. Det har flere domme ved EU-
2/8
Domstolen gjort klart. Som situationen er i dag, er der altså in-gen vej udenom en ophævelse af forbuddene.
Når det så er sagt, vil jeg gerne slå fast, at jeg gerne så, at dethavde været muligt at bevare de danske forbud mod rabatku-poner og købsbetingede konkurrencer.
Regeringen har med andre ord ikke ændret holdning i forholdtil, hvad der tidligere er blevet meldt ud.
Dialog med Kommissionen
Vi arbejder stadig for, at Kommissionen tager stilling til direk-tivets regulering af salgsfremmende foranstaltninger og ændrerdirektivets regler på dette område.
I det brev jeg sendte til Kommissionen i maj sidste år, gjordejeg opmærksom på, at det er min holdning, at direktivets nuvæ-rende regulering af salgsfremmende foranstaltninger bør ænd-res, så det bliver muligt at opretholde en regulering af området.
Jeg opfordrede samtidig Kommissionen til at tage højde for re-guleringen af salgsfremmende foranstaltninger i den rapport,
3/8
de skal udarbejde om direktivet. Rapporten skal indeholde enevaluering af direktivets anvendelse i medlemsstaterne.
Kommissionen forventes at offentliggøre rapporten i slutnin-gen af 2011 eller begyndelsen af 2012.
Videre arbejde – undtagelse af salgsfremmende foranstaltninger fra di-rektivets anvendelsesområde?
Som det fremgår af samrådsspørgsmålet, så er det en mulighedat arbejde for, at salgsfremmende foranstaltninger helt undta-ges fra direktivets anvendelsesområde.
Det er en mulighed, som regeringen ville kunne bringe videre iforbindelse med Kommissionens arbejde med evalueringsrap-porten og den eventuelle revision af direktivet.
Jeg vil dog ærligt sige, at jeg ikke tror, det er realistisk, at detigen vil blive muligt at få indført nationale forbud mod fx ra-batkuponer.
Det mener jeg af flere årsager:
4/8
For det første har EU-Domstolen nu i 3 domme slået fast, at di-rektivet om urimelig handelspraksis regulerer salgsfremmendeforanstaltninger. Danmark og flere andre EU-lande var ellers afden opfattelse, at direktivet ikke regulerede salgsfremmendeforanstaltninger. Men det står altså ikke længere til diskussion.
For det andet er det vigtigt at gøre sig klart, at muligheden forigen at indføre danske forbud mod salgsfremmende foranstalt-ninger vil kræve, at direktivet bliver ændret, så rabatkuponerog købsbetingede konkurrencer helt undtages fra direktivetsanvendelsesområde.
Og det ser vanskeligt ud med hensyn til at få den fornødne op-bakning fra de andre medlemslande til at ændre direktivet, somvi ønsker det.
Jeg er bekendt med, at 4 lande (Belgien, Frankrig, Spanien ogØstrig) under EU-Domstolens behandling af sagerne har gjortgældende, at de ligesom Danmark var af den opfattelse, at di-rektivet ikke regulerer salgsfremmende foranstaltninger, idetforordningen om salgsfremmende foranstaltninger blev be-handlet sideløbende med direktivet.
5/8
Af disse lande er vi bekendt med, at Belgien og Frankrig harændret deres lovgivning som følge af dommene.
De øvrige lande, som intervenerede i sagerne ved EU-Domstolen, har ikke gjort synspunktet omkring, hvorvidt di-rektivet skulle regulere salgsfremmende foranstaltninger ellerej gældende under sagernes behandling for domstolen. De har istedet fremført andre synspunkter i forhold til direktivet.
I første omgang er det vigtigste at få spørgsmålet om salgs-fremmende foranstaltninger behandlet i Kommissionens evalu-eringsrapport.
Vi fortsætter derfor den dialog, vi har med Kommissionen,med fokus på at få området behandlet i rapporten.
Kommissionens fremadrettede proces i forbindelse med evalueringsrap-porten om direktivet
I den forbindelse er det min opfattelse, at Kommissionen ermeget opmærksom på de danske problemer, og også er indstil-
6/8
let på at inddrage spørgsmålet om salgsfremmende foranstalt-ninger i evalueringsrapporten.
Kommissionen arbejder pt. på rapporten, og har oplyst, at denvil udsende et spørgeskema til samtlige medlemslande om di-rektivet. Blandt andet gennem svarene herpå forventer Kom-missionen at kunne få afdækket, hvor der er problemer i for-hold til implementeringen af direktivet, og hvad der er bag-grunden for disse problemer.
Spørgeskemaet forventes fulgt op af et ekspertmøde, hvormedlemslandene ligeledes får mulighed for at orientere Kom-missionen om eventuelle problemer.
Regeringen vil selvfølgelig på ny fremsætte vores holdning ombehovet for at se på reguleringen af salgsfremmende foran-staltninger i forbindelse med både spørgeskemaet og ekspert-gruppemødet.
Det forlyder, at næste skridt fra Kommissionen herefter vil væ-re, at rapporten offentliggøres i form af en meddelelse. Medde-lelsen vil så identificere en række områder, hvor der er udestå-
7/8
ender eller problemer med implementeringen af direktivet. Li-gesom meddelelsen formentligt vil opridse en række løsnings-modeller i forhold til hvert af de identificerede problemer.
Næste skridt vil så formentligt være, at Kommissioneniværksætter en offentlig høring af meddelelsen og dermed ogsåom, hvordan de problemer, der er identificeret i forhold til im-plementeringen af direktivet, bedst kan løses.
Også i relation til høringen vil regeringen fremsætte voressynspunkt om, at der er behov for at ændre direktivets reglerom salgsfremmende foranstaltninger.
I forbindelse med høringen forventer jeg, at alle parter – myn-digheder og organisationer – får mulighed for at give sin me-ning til kende. Vi vil i hvert fald fra dansk side inddrage alleberørte parter i vores svar på Kommissionens høring.
For god ordens skyld vil jeg oplyse, at Kommissionen ikke påbaggrund af direktivet er forpligtet til fremsætte forslag til re-vision af direktivet. Kommissionen er kun forpligtet til at ud-
8/8
arbejde en evalueringsrapport, som så kan ledsages af et for-slag til revision af direktivet.
Og her er det altså vigtigt at understrege, at det langt fra er sik-kert, at Kommissionen overhovedet beslutter at revidere direk-tivet. Det vil bero på resultatet af rapporten og høringen.
Sammenfattende om regeringens indsats under formandskabet
Sammenfattende kan jeg altså bekræfte, at regeringen vil for-sætte den hidtidige linje og arbejde for at salgsfremmende for-anstaltninger undtages fra direktivets anvendelsesområde, sådet igen bliver muligt at regulere salgsfremmende foranstalt-ninger nationalt.
Vi vil fortsætte arbejdet under det danske formandskab, og vivil følge op på resultaterne af Kommissionens evalueringsrap-port og den offentlige høring, som forventes at ligge færdigunder vores formandskab.