Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160 Bilag 14
Offentligt
Til lovforslag nr.L 160
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 30. maj 2011
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring og om ophævelse af lovom Forbrugerforum(Ophævelse af specialforbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, ophævelse af bestemmelsen omorganiseret rabat, fastsættelse af regler om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførelse og offentliggørelse afsammenlignende test samt anvendelse af anonym informationsindsamling m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har under den fornyedeudvalgsbehandling stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. marts 2011 og var til 1.behandling den 22. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Ud-valget afgav betænkning den 24. maj 2011. Lovforslaget vartil 2. behandling den 27. maj 2011, hvorefter det blev hen-vist til fornyet behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet dette i 2 møder.SpørgsmålUdvalget har efter afgivelse af betænkning stillet 4spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftligbesvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogEL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede æn-dringsforslag.Venstres, Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis,Det Konservative Folkepartis og Radikale Venstres med-lemmer af udvalget lægger vægt på – som økonomi- og er-hvervsministeren har tilkendegivet – at ministeren vil arbej-de aktivt og utvetydigt for, at direktivet om urimelig han-delspraksis ændres, og ministeren skal i processen omkringevalueringen og den kommende revision af direktivet meldetil Kommissionen, at Danmark ønsker en ændring af direkti-vet, således at det bliver muligt at genindføre de danske for-bud mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.V, S, SF, KF og RV konstaterer, at ministeren i svaret påspørgsmål 29 slår fast, at der ikke er lempeligere krav tilmarkedsføringen af rabatkuponer på sms end til markedsfø-ringen af rabatkuponer i andre medier.V, S, SF, KF og RV konstaterer ligeledes, at det er denerhvervsdrivendes pligt, at forbrugeren bliver fyldestgøren-de oplyst om betingelserne uanset valg af medie.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilfor-kastelse.Mindretallet vil stemme imod de stillede ændrings-forslag.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilforkastelse.Mindretallet vil stemme for de stillede æn-dringsforslag.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret medmedlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til atkomme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægs-betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti tillægsbetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(ud-valget med undtagelse af DF):
AX013414
2
Til titlen1)I undertitlen udgår »ophævelse af bestemmelsen om or-ganiseret rabat,«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Til § 12)Nr. 5udgår.[Forslaget om at ophæve § 16 udgår]3)Nr. 7affattes således:»7.I§ 30, stk. 3, 1. pkt.,ændres »§§ 9-11« til: »§ 9«.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]BemærkningerTil nr. 1 og 3Ændringsforslagene er en konsekvens af ændringsforslagnr. 2.
Til nr. 2Med denne ændring bevares de erhvervsdrivendes pligttil at skilte med organiseret rabat.Det er efter regeringens opfattelse vigtigt at anspore for-brugerne til at afsøge markedet og forsøge at få rabat i for-bindelse med et køb. Dermed bidrager forbrugerne også tilen skarpere konkurrence. I de senere år er det blevet megetnemmere for forbrugerne at afsøge markedet, fordi der erfremkommet en række forbrugerguider på internettet og iandre medier, hvor det er muligt at sammenligne pris ogkvalitet. Det er med til at øge prisgennemsigtigheden gene-relt. Selv om det er blevet lettere for forbrugerne at afsøgemarkedet og forhandle forud for et køb, end det var tidlige-re, er der imidlertid stadig forbrugere, som ikke orienterersig via internettet. For disse forbrugere vil skiltningspligtenkunne give en bedre forhandlingssituation, når de står ude ibutikken.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 160 efter afgivelse af betænkningBilagsnr.910111213TitelBetænkning afgivet 24/5-111. udkast til tillægsbetænkningÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren2. udkast til tillægsbetænkningYderligere ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160 efter afgivelse af betænkningSpm.nr. Titel26Spm. om oplysningspligten i forbindelse med markedsføring afrabatkuponer på sms, til økonomi- og erhvervsministeren, og mi-nisterens svar herpå27Spm., om ministeren kan bekræfte, at IT- og Telestyrelsen i for-bindelse med udarbejdelse af retningslinjerne for sms-lån vurde-rede, at 99 pct. af mobiltelefonerne i udgangen af 2008 havde enhukommelseskapacitet til at gemme 5.000 sms-beskeder og der-med opfyldte Justitsministeriets definition på et varigt medium, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå28Spm., om oplysningsforpligtelserne i forbindelse med markedsfø-ring af rabatkuponer vil kunne opfyldes ved sms, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpå29Spm. om, hvordan det sikres, at der ikke forskelsbehandles mel-lem rabatkuponer via sms og andre medier, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpå