Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160 Bilag 11
Offentligt
1004413_0001.png
Ændringsforslagtil

Lov om ændring af lov om markedsføring og ophævelse af lov om Forbrugerforum.

(Ophævelse af specialforbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, ophævelse afbestemmelsen om organiseret rabat, fastsættelse af regler om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsensgennemførelse og offentliggørelse af sammenlignende test samt anvendelse af anonyminformationsindsamling m.v.).Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af ():Til § 1

1)

Nr. 5udgår.[Forslaget om at ophæve § 16 udgår]

2)

Nr. 7affattes således:

»7.

I§ 30, stk. 3, 1. pkt.,ændres »§§ 9-11« til: »§ 9«.«[Konsekvens af at nr. 5 udgår]
BemærkningerTil nr. 1Med denne ændring bevares de erhvervsdrivendes pligt til at skilte med organiseret rabat.Det er efter regeringens opfattelse vigtigt at anspore forbrugerne til at afsøge markedet og forsøgeat få rabat i forbindelse med et køb. Dermed bidrager forbrugerne også til en skarpere konkurrence.I de senere år er det blevet meget nemmere for forbrugerne at afsøge markedet, fordi der erfremkommet en række forbrugerguides på internettet og i andre medier, hvor det er muligt atsammenligne pris og kvalitet. Det er med til at øge prisgennemsigtigheden generelt. Selvom det erblevet lettere for forbrugerne at afsøge markedet og forhandle forud for et køb, end det var tidligere,er der imidlertid stadig forbrugere, som ikke orienterer sig via internettet. For disse forbrugere vilskiltningspligten kunne give en bedre forhandlingssituation, når de står ude i butikken.