Vi behandler i dag et lovforslag, der strider mod den konsensus, der hersker i dansk politik om at fastholde markedsføringslovens specialforbud, § 10 og 11.
Derfor vil jeg gerne slå utvetydigt fast, at det er socialdemokratisk politik, at vi, selv om vi på nuværende tidspunkt desværre må afskaffe forbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, skal arbejde for en ændring af direktivet om urimelig handelspraksis på en sådan måde, at vi hurtigst muligt kan genindføre paragrafferne i dansk lovgivning.
Da forbuddet mod rabatkuponer allerede i 1974 blev indført i markedsføringsloven, var det med den begrundelse, at det var en urimelig rabatform, fordi det var for tilfældigt, om forbrugerne kunne få adgang til rabatterne.
Den indvending gælder stadig.
Dertil kommer det administrative bøvl, det giver for virksomhederne, at de ikke bare skal give alle deres kunder samme tilbud, men skal indsamle og administrere kuponerne.
Da markedsføringsloven blev behandlet i 2005, var der lagt op til at ophæve disse to specialforbud, men et bredt flertal i Folketinget sikrede heldigvis, at de blev fastholdt.
I forbindelse med behandlingen af servicedirektivet i 2008 bragte Europa-Kommissionen de danske specialforbud i spil, og den daværende økonomi- og erhvervsminister erklærede dengang, at Danmark sagde nej tak til et kuponkaos.
Det satte tommelskruerne på Kommissionen, og man fik det pillet ud af servicedirektivet.
Når vi alligevel står her i dag og skal ophæve forbuddene, skyldes det en dom fra EU-Domstolen, der siger, at specialforbuddene er omfattet af direktivet om urimelig handelspraksis.
Ni lande har biinterveneret i retssagerne, fordi de ikke mener, at salgsfremmende foranstaltninger er omfattet.
Danmark har tilkendegivet det samme, uden dog at biintervenere.
Det er vores overordnede opfattelse, at det eneste, der kan løse problemet, er en ændring af direktivet, og at der er god basis for det med de mange lande, der deler vores holdning.
Direktivet om urimelig handelspraksis skal evalueres allerede i år, og senest i juni skal Europa-Kommissionen komme med en rapport.
Den nuværende økonomi- og erhvervsminister skrev i maj 2010 et brev til europakommissær Viviane Reding og opfordrede til netop at inddrage salgsfremmende foranstaltninger i revisionen.
Kommissionen har i flere svar til danske europaparlamentarikere givet udtryk for, at den ville overveje dette.
Men i et helt nyt svar fra februar til medlem af Europa-Parlamentet Christel Schaldemose skriver Kommissionen nu meget overraskende, at alle medlemslande vidste, at salgsfremmende foranstaltninger indgik i direktivet om urimelig handelspraksis, og vi hører derfor, at man ikke vil tage dem med i evalueringen.
Vi skal derfor klart opfordre den danske regering til at lægge fornyet pres på Europa-Kommissionen for at få salgsfremmende foranstaltninger med i evalueringen, og jeg vil gerne understrege, at Socialdemokraterne på nuværende tidspunkt kun kan give deres betingede støtte til dele af lovforslaget.
En række spørgsmål ønsker vi afklaret i udvalgsbehandlingen, men der er også elementer, vi ikke støtter, som de foreligger nu.
I forhold til de krav, der stilles til udformningen af rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, vil jeg gerne understrege, at vi ikke vil have den situation, som man f.eks.
kender fra USA, hvor producenter indrykker annoncer, uden at det fremgår, hvor rabatten kan indløses.
Forbrugerne risikerer at gå forgæves, men frem for alt sætter det forhandlerne under pres og får kuponuvæsenet til at brede sig.
En af de mange ulemper ved rabatkuponer er, at de kun fortæller om rabatten og ikke om priserne før og efter tilbuddet.
Ingen kan derfor se, om der er en reel besparelse, eller om førprisen i virkeligheden er meget højere end prisen på tilsvarende varer.
Forbrugerne risikerer derfor at blive snydt, fordi de kun har fokus på rabatten.
Det er jo lidt absurd, at Forbrugerombudsmanden sidste år lancerede nogle meget skrappe retningslinjer for skiltning med før- og nupriser, som nu risikerer at blive underløbet, mens rabatkuponerne bliver udbredt.
Det er derfor vigtigt, at der stilles meget klare og meget præcise krav til, hvilke oplysninger der skal gives på kuponerne.
Lovforslaget slår fast, at kuponerne ikke må vildlede, og at de relevante oplysninger skal være let tilgængelige.
Det er positivt.
Vi vil i udvalgsarbejdet dog søge at skærpe kravene yderligere.
Det fremgår af forslaget, at det er teknologineutralt, og det er sådan set positivt.
Alligevel er der indføjet en mulighed for at indskrænke oplysningerne på kuponer sendt på sms, så forbrugerne henvises til voicemail eller til at sende en sms til et bestemt nummer for at få yderligere informationer.
Det er, må jeg understrege, ikke tilstrækkeligt.
Der er brug for hurtigt at få lavet en vejledning, der i et meget klart og fuldstændig forståeligt sprog opremser kravene til kuponerne.
Jeg vil klart opfordre ministeren til at tage initiativ til det.
Socialdemokraterne kan kun støtte afskaffelsen af §§ 10 og 11, hvis vi i forbindelse med lovforslagets behandling her i Folketinget får et utvetydigt tilsagn fra et flertal af partierne om, at de vil arbejde aktivt for at genindføre disse paragraffer.
Ministerens forslag om at ophæve § 16 om organiseret rabat kommer ærlig talt ganske bag på os.
§ 16 indeholder bl.a.
et krav om, at virksomhederne ved forretningens indgang skal skilte med, at de yder organiseret rabat, således at det tydeliggøres for alle forbrugere, at der gives rabat til andre kunder.
Dette krav har det imidlertid knebet meget med at overholde.
Regeringens svar er at give fortabt og droppe kravet, og det er ganske enkelt for slapt.
Socialdemokraterne kan ikke støtte denne del af forslaget.
Vi har ikke nogen problemer med forslaget om at ophæve loven om Forbrugerforum, men i forhold til den relaterede flytning af testhjemmel til markedsføringsloven må vi slå fast, at der er behov for at få præciseret, hvordan vi får sikret en indflydelse fra forbrugere og erhvervsliv.
Denne del af forslaget om flytningen kan vi dog støtte.