Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 16
Offentligt
913475_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. november 20102010-2929
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr.3 vedrørende L 16 - Lov om udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Fre-derikssundmotorvejen, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 3:

"Hvordan mener ministeren, der er plads til en stigning på 17% frem til 2015,blot på denne ene vejstrækning, når regeringen på den anden side ønsker, at alfremtidig vækst i transport-arbejdet, skal ske i den kollektive trafik?"

Svar:

Som det også står skrevet i lovforslaget, viser trafikberegningerne at der fremmod 2015 forventes en stigning i trafikken på Motorring 4 mellem Taastrup ogFrederikssundmotorvejen på ca. 17 % i forhold til situationen i 2000. Altså enstigning i trafikken på strækningen på ca. 17 % på 15 år.Med aftale af 29. januar 2009 om En grøn transportpolitik blev regeringen eni-ge med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Ra-dikale Venstre og Liberal Alliance om en række overordnede principper samten lang række konkrete initiativer.Et af principperne handler om fremtidig vækst i trafikken: ”Den kollektivetransport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken. Jernbanen skalvære pålidelig, sikker og topmoderne.”Parterne blev endvidere enige om at iværksætte en række konkrete initiativerfor at fremme den kollektive trafik, bl.a. med aftalen af 22. oktober 2009 om Enmoderne jernbane, hvor der er besluttet en række investeringer i jernbanen,herunder bl.a. en ny bane mellem København og Ringsted.Jeg mener derfor ikke udbygningen af Motorring 4 mellem Taastrup og Frede-rikssundmotorvejen er i strid med dette princip.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt