Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 16 Bilag 5
Offentligt
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 25. november 2010
Betænkningover
Forslag til lov om udbygning af Motorring 4 mellem Tåstrup ogFrederikssundmotorvejen[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.behandling den 14. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 5. juli 2010dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2009-10) TRUalm. del – bilag 406. Den 8. oktober 2010 sendte transport-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling.Siden midten af 1990’erne har et tilbagevendende emne idebatten om de trafikale udfordringer i Hovedstadsområdetværet anlæg af en letbane i Ring 3. Trods de mange og åben-lyse fordele en sådan vil have for trafikafviklingen, har pro-jektet ikke mødt megen forståelse i Folketinget, hvor deturealistiske krav om, at en letbane ikke må hæmme vejtrafik-ken, og at den ikke må være for dyr, har fået skiftendetransportministre til at afvise enhver tale om en letbane langsRing 3.I en nylig udsendt rapport vurderer COWI, at en letbanelangs Ring 3 vil koste 4-6 mia. kr. Sidste år afsatte regeringenomsider 1,5 mia. kr. til forbedring af den kollektive trafikbe-tjening i Ring 3, men det rækker langt fra til at finansiere enletbane, og regeringen har heller ikke lagt sig fast på, hvorvidtder skal være en letbane eller højklassede busser i eget tracé.Så mens der ventes på, at det årtigamle letbaneprojekt må-ske, måske ikke, omsider realiseres, og mens der ventes på enrevision af lov om trafikselskaber, der måske, måske ikke, vilkunne danne udgangspunkt for en mere velfungerende bus-trafik, hvor vi ikke mere skal opleve, at otte kommuner i flereår strides om forlængelse af en enkelt buslinje, udvides demotorveje, der ligger klos op ad Ring 3.Først gjaldt det Motorring 3, der blev udvidet fra fire tilseks vognbaner i hele sin længde, og nu er turen så kommettil en 4 km lang etape af Motorring 4 fra Tåstrup til udflet-ningen ved Frederikssundmotorvejen.Fælles for dem er, at de udvides, fordi planlægningen ogstyringen af den kollektive trafik i mange tilfælde er så elendigog usammenhængende, at det ofte er svært at fortænke bili-sterne i at tage bilen fremfor bussen eller toget.Fra udvidelsen af Motorring 4 blev besluttet med trafikaf-talen af 29. januar 2009, og indtil Vejdirektoratet sendteforslaget i høring, gik der kun 5 måneder. Det viser, at Vejdi-rektoratet har været så sikker på, at Folketinget ville sige ja tilprojektet, at al forarbejdet var gjort på forhånd, og at Vejdi-rektoratet blot skulle tage de færdige undersøgelser og analy-ser op af skuffen. For den høringsproces, der fandt sted, varjo blot en skueproces, hvor der kun blev foretaget minimaleændringer omkring støjvoldene set i forhold til direktoratetsoplæg.Lovforslaget blev fremsat kort tid efter, at Klimakommis-sionen havde udsendt sin rapport om udfasning af de fossilebrændstoffer. Men postvæsenet er jo ikke, hvad det har været,så rapporten er nok ikke nået frem til Transportministeriet, forhvordan kan transportministeren ellers uanfægtet skrive:– at trafikken på strækningen vil stige med 17 pct. frem til2015, svarende til 4,5 pct. pr. hverdagsdøgn, i forhold til0-alternativet, og
DocIDJournalnummer
2
–
at CO2-udslippet vil forøges med ca. 1.855 t. pr. år ogsamtidig opfatte dette som udtryk for samfundets dyna-mik, som noget positivt.I sin indstilling skriver Vejdirektoratet, at trafikmængdernesom følge af den økonomiske krise er stagnerende/faldende,men at Vejdirektoratets prognoser og den historiske udviklingomkring disse samfundsmæssige udsving viser, at der igen vilske fremgang, hvilket indikerer, at heller ikke Vejdirektoratethar forstået, at den billige olies tidsalder er ved at være forbi,og at så længe, der ikke er fundet alternative drivmidler tilvejtrafikken, bevæger enhver prognose om den fremtidigetrafikudvikling sig på meget tynd is.Vejdirektoratet vurderer endvidere i sin indstilling af 18.september 2009, at selv med anlæg af Ring 5 (Ydre Ringvej),der placeres få kilometer længere mod vest vil aflastningen afRing 4 ikke være så markant, at en udbygning efter Vejdirek-toratets opfattelse ikke stadig er nødvendig.Dette modsiges imidlertid af Vejdirektoratets input tilStrukturkommissionen (Fremkommelighed på statsvejnettet2030-2050, 2007). Her tillægges Ring 5 stor betydning for denkommende trafik mellem byfingrene, fordi den bl.a. kan med-virke til at aflaste Motorring 3 og Ring 4, »som uden en sådanforbindelse vil belaste radialer og eksisterende ringforbindel-ser i betydeligt omfang«. (Citeret fra Ring 5: Ny tværgåendevejforbindelse, Vestegnssamarbejdet, august 2007. )Endnu mere modstridende er Vejdirektoratets egne oplys-ninger om, hvor slemt det står til med de påståede forsinkelserpå Ring 4. Således anføres det i VVM-rapporten og den sam-menfattende redegørelse, at det gennemsnitlige antal minutterpr. hverdag i 2005, hvor rejsehastigheden i sydgående retninghar været lavere end 40 km/t., er under 5 minutter, mens det inordgående retning drejer sig om 5-30 minutter. Kun i vejud-fletningerne kommer forsinkelserne op på 30-60 minutter. Deter selvfølgelig irriterende for bilisterne, men ikke alarmeren-de, eftersom forsinkelserne falder i den kortvarige myldretidmorgen og eftermiddag.Vejdirektoratets TRIM-system tirsdag den 12. oktober2010 kl. 7.45 viste en kø på 1 km i nordgående retning, og atfarten på en 6 km lang strækning lå på 20 km/t. I sydgåenderetning blev trafikken afviklet problemfrit og med en fart afca. 110 km/t. Kl. 8.15 var farten i nordgående retning stegettil 31 km/t, kl. 08.45 til 45 km/t. og kl. 09.30 til »normalen«,nemlig 108 km/t.Nu har modstridende udsagn fra Vejdirektoratet vist aldrigført til, at Vejdirektoratet ikke har fået de veje, som direkto-ratet har ønsket sig, så mon ikke også det går denne gang.
I den værste myldretid er der ca. 6.000 biler i timen – ikkealarmerende for en 4-sporet motorvej, hvor kapaciteten er2.200 biler i timen pr. spor. Bilister må som alle andre indstillesig på, at ikke alt glider lige så hurtigt, som de kunne ønske.Tilværelsen består af ventetider, også i den kollektive trafikventes der på busser og tog, og heller ikke cyklisterne når altidfrem til tiden, men forsinkes af medtrafikanter. Forsinkelserer altså et grundvilkår.Om vejudvidelsen hedder det i lovforslagets sammenfat-tende skema, at udvidelsen vil formindske støjgenerne langsvejen, og det rubriceres som en »positiv konsekvens«. Al logiktilsiger imidlertid, at når et vejareal udvides med 50 pct. ogtrafikmængderne stiger tilsvarende, sker det modsatte.Udbygningen af Ring 4 vil forringe det store rekreativeområde på Københavns Vestegn Vestskoven, og den vil grad-vis omdanne området til en motorvejsrabat, uden at dette giveranledning til andet end ganske minimale ændringer i noglestøjvolde. Med en sådan holdning til vejtrafikkens støjgener iog omkring de rekreative områder er der er brug for en op-stramning. Enhedslisten vil senere i denne folketingssamlingfremsætte et forslag, der skærper støjbestemmelserne til ikkekun at gælde for beboede områder, men også at omfatte re-kreative områder.Vejbyggerne vil næppe have svært ved at overbevise sigselv og hinanden om, hvor nødvendigt det er at anlægge flerevejbaner for at kunne klare den stigende biltrafik. Især nårvejbyggerne lukker øjne og ører for den kendsgerning, at mo-torvejsbyggeri er et bundløst kar, og at uanset hvor mangemotorveje, der anlægges, vil der aldrig være nok, især ikke nårforligsparterne samtidig nedsætter registreringsafgiften, hvil-ket indlysende nok vil få endnu flere til at anskaffe sig en biltil skade for den kollektive trafik, der ellers er udnævnt til atskulle stå for al kommende trafikvækst.Enhedslisten kan naturligvis ikke støtte en sådan usam-menhængende og miljøskadelig trafikpolitik.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-ningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) JensChristian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Malene Søgaard-Andersen (SF) Johs. Poulsen(RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 16Bilagsnr.1234TitelTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra transportministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16Spm.nr.1TitelSpm. om, på hvilken lokalitet den erstatningsfredskov på 2,5-4 ha, der inddragesi forbindelse med anlægsarbejdet, anlægges, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om forøgelsen af vejtrafikkens CO2-udslip som følge af udbygningen afMotorring 4 er i overensstemmelse med regeringens klimastrategi, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan der er plads til en stigning på 17 pct. frem til 2015, når alfremtidig vækst i transportarbejdet skal ske i den kollektive trafik, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilket af Vejdirektoratets to udsagn omkring aflastning af Motorring4 der er gældende, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en udbygning af Motorring 4 med de kortvarige kødannelser, der opstårmorgen og eftermiddag, er analogt med at bygge kirker på basis af besøgstalletjuleaften, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lige netop bilisters ventetider anses for at være værre end deventetider, der opstår i alle andre relationer i samfunds- og privatlivet, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan tilslutte sig det synspunkt, at trafikanterne må acceptereventetider nu og da, og at bilisters tid ikke er mere kostbar end andre borgeres,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke tiltag ministeren vil iværksætte med henblik på at etablere støj-dæmpende foranstaltninger langs motorvejen, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan en udbygning af Motorring 4 med 50 pct. kan formindskestøjgenerne langs vejen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
3
45
6
7
8
9