Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 16 Bilag 2
Offentligt
899311_0001.png
899311_0002.png
899311_0003.png
Høringsnotatvedrørende forslag til lov om udbygning af Motorring 4 mellem Taa-strup og FrederikssundmotorvejenUdkast til forslag til lov om udbygning Motorring 4 mellem Taastrup og Frede-rikssundmotorvejen har været i høring fra 7. juli 2010 til 20. august 2010. Lov-forslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen borger.dk.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 2. december 2009 mellem re-geringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, DanskFolkeparti, Socialistisk Folkeparti, og Liberal Alliance om ”Bedre veje mv.”.Med loven bemyndiges transportministeren til at udbygge Motorring 4 mellemTaastrup og Frederikssundmotorvejen fra fire til seks spor.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Albertslund Kommu-ne, Ballerup Kommune, Høje Taastrup Kommune, Region Hovedstaden, Regi-on Sjælland, Danmarks Naturfredningsforening, DI Transport, Dansk Erhverv,Forenende Danske Motorejere (FDM), og Movia.
Side 1/1
1. Høringssvar med bemærkninger./.
Transportministeriet har modtaget 4 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvarene i hovedtræk.
Ballerup KommuneBallerup Kommune har med tilfredshed noteret, at der med lovforslaget er åb-net for en mulighed for at etablere støjvolde langs Motorring 4 på strækningennord for Frederikssundmotorvejen, idet en sådan løsning vil harmonere fintmed kommunens bestræbelser på udvikling af fritidslandskabet i HarrestrupÅdal.BemærkningerIngen bemærkningerHøje Taastrup KommuneHøje Taastrup Kommune har ikke indvendinger til det foreliggende lovforslag.Høje Taastrup Kommune bemærker dog, at strækningen på Motorring 4 sydfor projektstrækningen (Vallensbækgrenen – Roskildevej) er meget støj og tra-fikbelastet og anfører, at Transportministeriet bør begrænse den afledte trafik-støj her som på de udbyggede motorvejsstrækninger. Kommunen anfører, at
det bør ske efter samme retningslinjer som på projektstrækningen, herunder atstøjvolden forlænges til kommunegrænsen i syd.Høringssvaret er godkendt af Plan- og Miljøudvalget i Høje-Taastrup Kommu-ne og er indsendt med forbehold for endelig godkendelse i Byrådet 31. august2010. Kommunen har efterfølgende oplyst, at høringssvaret er blevet godkendtaf Byrådet i Høje Taastrup Kommune på møde den 31. august 2010.BemærkningerDen omtalte strækning ligger uden for den i anlægsloven omhandlende stræk-ning. En evt. støjbeskyttelse af strækningen vil følge principperne i prioriterin-gen af støjbeskyttelse på det statslige vejnet.
Side 2/2
Region HovedstadenRegion Hovedstaden finder, at lovforslaget er i overensstemmelse med beskri-velsen af den ønskelige fremtidige udvikling i den regionale udviklingsplan oghar derfor ingen bemærkninger til lovforslaget.BemærkningerIngen bemærkninger
DIDI ser positivt på forslaget om at udbygge Motorring 4.DI anfører, at der i anlægsloven og den forudgående VVM-redegørelse ikke erfokus på, i hvilket omfang projektet egner sig til OPP-samarbejde, både i an-lægs- og driftsfasen.DI bemærker, at det burde have været pointeret, at de samfundsøkonomiskegevinster ved reduktion af spildtiden reelt er markant højere end opgjort iVVM-undersøgelsen, idet DI mener, at den samfundsøkonomiske værdi aftidsbesparelser for pendlere er højere end for fritidsrejsende.DI anfører ligeledes, at det burde have været pointeret, at uforudsigelighed irejsetiderne medfører et produktivitetstab for erhvervslivet.Afslutningsvist anfører DI, at de gerne havde set, at det i anlægsloven blev po-interet, at den samfundsøkonomiske vurdering alene indregner umiddelbaregevinster i form af rejsetidsbesparelser, men ikke de dynamiske effekter, someksempelvis adgangen til kvalificeret arbejdskraft og virksomhedernes mulig-hed for samspil med kunder og leverandører.BemærkningerFor så vidt gælder bemærkninger om OPP, kan det oplyses, at den konkrete til-rettelæggelse af udbud i forbindelse med anlægget, herunder valg af udbuds-
form, fastlægges på baggrund af en analyse af fordele og ulemper ved forskelli-ge udbudsformer set i relation til det konkrete projekt og markedssituationen.De samfundsøkonomiske beregninger, der er anvendt, er gennemført efter detregelsæt og de metoder, fremgår af ”Manual for samfundsøkonomisk analyse– anvendt metode og praksis på transportområdet”, Transport- og Energimini-steriet 2003. Der er anvendt Transportministeriets transportøkonomiskeenhedspriser fra 2009.Erhvervslivets produktivitetstab ved uforudsigelige rejsetider, samt de dynami-ske effekter for erhvervslivet, er forhold, som Transportministeriet løbende ar-bejder på at inddrage i de samfundsøkonomiske beregninger. Arbejdet er end-nu ikke tilendebragt, og der foreligger derfor ikke på nuværende tidspunkt etfuldt udviklet redskab til at beregne effekterne. Arbejdet skal i øvrigt ses isammenhæng med udviklingen af den kommende landstrafikmodel, som skalvære færdigudviklet i 2014.
Side 3/3
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,som har været i høringHøringen har ikke givet ikke anledning til ændringer af lovforslaget.Der er foretaget enkelte redaktionelle ændringer i lovforslaget.