Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 16 Bilag 2
Offentligt
899307_0001.png
899307_0002.png
20. august 2010ANCH
VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Post boks 90181022 København KAtt. Forslag til lov om udbygning afMotorring 4
Vedr. bemærkninger til forslag til lov om udbygning af Motorring 4 mellemTaastrup og FrederikssundsmotorvejenDI takker for det fremsendte høringsmateriale vedr. forslag til lov om udbygning afMotorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundsmotorvejen.Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at udbygge den4 km lange strækning mellem Taastrup og Frederikssundsmotorvejen fra 4 til 6spor.DI ser positivt på forslaget om at udbygge Motorring 4.I henhold til trafikaftalen ”Bedre veje mv." fra den 2. december 2009 finansieresudbygningen af Motorring 4 forud for andre projekter, når der er tilvejebragt finansie-ringsmæssigt grundlag herfor i Infrastrukturfonden gennem fremtidige mindre udgifterpå igangværende projekter eller anden ny finansiering. Udbygningen igangsættes der-med først når midlerne til projektet er tilvejebragt.VVM-vurderingen af udbygningen af Motorring 4 viste, at en udbygning af Motor-ring 4 har en intern rente på 9,0 – 10,2 %, hvilket er pæn forrentning. Set fra etsamfundsøkonomisk perspektiv er det derfor en god ide, at få iværksat projektet.Hvert år, der går, hvor projektet ikke iværksættes, påføres trafikanterne et tab iform af spildtid, herunder særligt erhvervstrafikken, hvor omkostningerne vedspildtid er højere.DI ser derfor gerne, at der hurtigst muligt tilvejebringes den fornødne finansie-ring af udbygning af Motorring 4.Da DI afgav høringssvar for VVM-undersøgelsen af udbygningen af Motorring 4fremhævedes en række forhold, der normalt ikke belyses i VVM-undersøgelser ogsom er væsentlige set ud fra et erhvervsmæssigt perspektiv:
Vurdering af OPP-egnethedBeregning af enhedspriserBetydning af uforudsigelighed i rejsetider
Betydning af dynamiske effekter.
DI mener, at det ville have været hensigtsmæssigt om VVM-undersøgelsen havdekortlagt, om OPP-samarbejde kunne indtænkes i både anlægs- og driftsfasen vedudbygning af Motorring 4.I lovforslaget savner DI således en vurdering af, om projektet burde gennemføressom et OPP projekt.DI mener også, at gevinsten ved reduktion af spildtid for pendlingstrafikken er væ-sentligt højere end opgjort i den samfundsøkonomiske analyse, der blev gennem-ført i forbindelse med VVM-vurderingen, idet DI mener, at den samfundsmæssigeværdi af tidsbesparelser for pendlere er højere end for fritidsrejsende.I lovforslaget havde DI derfor gerne set, at det var blevet pointeret, at de sam-fundsøkonomiske gevinster ved reduktion af spildtiden reelt er markant højereend opgjort i VVM-undersøgelsen.I sit høringssvar til VVM-undersøgelsen pointerede DI også, at uforudsigelighed irejsetiderne har stor betydning for erhvervslivet, og at man derfor så vidt muligtbør søge at indregne denne betydning i de samfundsøkonomiske vurderinger.I lovforslaget havde DI derfor gerne set, at det var blevet pointeret, at erhvervsli-vet lider et produktivitetstab ved uforudsigelige rejsetider.Endelig pointerede DI i sit høringssvar til VVM-undersøgelsen, at den samfunds-økonomiske vurdering alene indregner umiddelbare gevinster i form af rejsetidsbe-sparelser, men ikke de afledte dynamiske effekter, herunder eksempelvis adgangentil kvalificeret arbejdskraft og virksomhedernes mulighed for at have et effektivtsamspil med kunder, underleverandører og samarbejdspartnere.I lovforslaget havde DI derfor gerne set, at de blev pointeret, at der positive dy-namiske effekter ved udbygning af Motorring 4.
Med venlig hilsenAnnette ChristensenChefkonsulent