Man kan jo ikke lade være med, når man lytter til debatten her i dag om udbygningen af Motorring 4, at tænke på et af de tilbagevendende temaer, der har været i debatten om de trafikale udfordringer i hovedstadsområdet, og som jo har været anlægget af en letbane i Ring 3.
Trods de mange åbenlyse fordele, en letbane vil have for trafikafviklingen, har projektet jo ikke mødt megen forståelse her i Tinget.
Kravet om, at letbanen ikke måtte hæmme vejtrafikken, og at den ikke måtte være for dyr, har fået skiftende transportministre til at afvise at tale om det.
COWI vurderede i en rapport her for nylig, at en letbane langs Ring 3 vil koste 4-6 mia.
kr., og sidste år blev der så afsat omkring 1,5 mia.
kr.
til forbedring af den kollektive trafikbetjening i Ring 3.
Det rækker jo ikke til at finansiere en letbane, og der er da heller ikke truffet nogen beslutning endnu om, hvorvidt der skal være tale om en letbane eller højklassede busser i eget tracé.
Så mens vi venter på, at det årtigamle letbaneprojekt måske/måske ikke realiseres, og mens der ventes på en revision af lov om trafikselskaber, der måske/måske ikke vil kunne danne udgangspunkt for en bedre fungerende bustrafik, hvor vi ikke mere skal opleve, at otte kommuner i flere år strides om forlængelse af en enkelt buslinje, så udvides de motorveje, der ligger klos op ad Ring 3.
Først gjaldt det Motorring 3, der blev udvidet fra 4 til 6 vejbaner i hele sin længde, og nu er turen så kommet til en 4 km lang etape fra Tåstrup til udfletningen ved Frederikssundmotorvejen.
Det er så skæbnens ironi, at lovforslaget fremsættes, et par uger efter at Klimakommissionen udsender rapporten om udfasning af de fossile brændstoffer.
Men det, man alligevel må bemærke på den baggrund, er, at Transportministeriet i hvert fald skriver, at trafikken på strækningen vil stige med 17 pct.
frem til 2015, svarende til 4,5 pct.
pr.
hverdagsdøgn i forhold til nulalternativet, og at CO
2
-udslippet vil forøges.
Det er så noget, man beskriver som samfundets dynamik, som vi skal se positivt på.
Og sådan kan man sige, at man med den ene rapport og den ene politiske debat drøfter, hvordan man skal reducere CO
2
-udslippet, og den anden dag betragter man det som positivt, at CO
2
-udslippet øges.
Nu er det der med, om trafikmængden stiger eller ikke stiger, jo selvfølgelig sådan lidt til debat, for rent faktisk er trafikmængderne faldende i det her område.
Det kunne jo føre til en overvejelse over, om man ikke burde tænke sig lidt om og udsætte processen, men udgangspunktet, når man er i Transportministeriet og i asfaltforligspartiernes kreds, er jo, at der kommer vækst igen, og så vil biltrafikken og transporten igen stige.
Der er dog et enkelt lille problem, som man ikke tager højde for, og som måske kan vise sig at betyde, at disse motorvejsudbygninger ikke får en så alvorlig konsekvens for CO
2
-udslippet, som jeg frygter, nemlig at tiden nok er ved at rinde ud for den billige olie.
Altså, den billige olies tidsalder er forbi, og derfor kan det jo godt ende med at vise sig, at teorierne om, at trafikken vil stige, alligevel ikke kommer til at udmønte sig i praksis.
Det kan man selvfølgelig håbe på, men viljen til at skabe mere biltrafik og viljen til at skabe mere CO
2
-forurening kan man da ikke tage fra forligspartierne i den her sag.
Det, som er Enhedslistens udgangspunkt, er jo også, at udbygningen af Motorring 4 vil forringe det store rekreative område for Københavns vestegn, Vestskoven, og gradvis omdanne området til en motorvejsrabat, og det synes vi faktisk heller ikke skulle være et stort fremskridt for natur og miljø, det har vi sådan lidt svært ved at se.
Enhedslisten kan ikke støtte dette forslag til udbygning af Motorring 4.