Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
L 159 Bilag 8
Offentligt
Side 1 af 3
NotatTilFraUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriLandbrug & Fødevarer
Dato
16. maj 2011
Ny etableringsordning for jordbrugetLandbrug & Fødevarer anbefaler etableret en ny etableringsordning for landmænd til af-løsning for den hidtidige ordning, som regeringen foreslår nedlagt. Med forslaget bevaresde bedste elementer i den hidtidige ordning, men samtidig moderniseres ordningen såetablering i et selskab ligestilles med personligt eje. De væsentligste elementer i forslageter følgende:Krav til personen:-førstegangsetablering og under 40 år-med gennemgået uddannelse (mindst produktionsleder)-minimum 833 timer egenindsats på bedrift-ansøgers egenkapital skal mindst udgøre 4 pct. af garantibeløbet med mulig-hed for nedsættelse til 2 pct. ved gennemført virsomhedslederuddannelse el-ler højere uddannelse.Krav til virksomheden:landbrug eller gartnerigodtgøre virksomhedens overlevelsesevne
Kautionsordning:100 pct. kaution for 20-årigt realkreditlån sikret indenfor 95 pct. af pantevær-dien75 pct. kaution for maks. 10-årigt lån i bank til indskud som egenkapital i enjordbrugsvirksomhedMaksimal garanti for lån på 7,5 mio. kr.Garantipræmie på (1,25) pct. af garantibeløbetGarantipræmien ligger fast i hele lånets løbetidOrdningen tilstræbes at være selvfinansierende set over en årrække. Men foren sikkerheds skyld sikres en statsstøttegodkendelse, så eventuelle tab udover provenuet af garantipræmien kan dækkes af staten.
C:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF 5\@BCL@BC0DC85D\@[email protected]
NotatSide 2 af 3
Bevæggrunde for forslagetStore tab på den nuværende YJ-ordning i 2010 og ventet i 2011 i sammenhæng med etuhensigtsmæssigt regelgrundlag for fastsættelse af garantipræmien er årsag til regerin-gens beslutning om at nedlægge ordningen.De senere års tab har sammenhæng med høje ejendomspriser ved de unges etableringog optimistiske investeringskalkulationer.Det vil være forkert at afskaffe en ellers velfungerende ordning med udgangspunkt i enekstraordinær situation. Men det er naturligt at overveje, om ordningens udformning leverop til fremtidens behov. Herunder om bedrifterne er finansielt rustet til at klare fremtidensudfordringer.Modellen for fastlæggelse af garantipræmien bør tilpasses, så nye etableringer ikke skalfinansiere tab på tidligere stillede garantier. Det bør ske ved at lægge præmien på et ni-veau, så ordningen er attraktiv og tilgodeser sit formål. Samtidig bør ordningen statsstøt-tegodkendes i tilfælde af midlertidige større tab.Den nye ordning bør indrettes, så den understøtter alle fremtidige indgangsveje i jordbru-get. De mest hyppige vil være:Etablering i personligt eje (evt. i glidende generationsskifte via et I/S)Etablering ved at et selskab køber en virksomhedEtablering via køb af en andel af et selskabDe to første muligheder er som oftest meget kapitalkrævende og kræver en betydeligegenkapital som grundlag for købet, som unge normalt ikke har. En statsgaranti for yder-ligt placerede lån gør det i dag ud for egenkapital og gør det muligt for den unge at få fi-nansieret købet i konkurrence med etablerede landmænd. Statslig garanti for et yderligtstillet realkreditlån bør derfor fortsat være en vigtig del af en fremtidig ordning. Ordningentilfører de finansieringsmidler, som sælger skal have for at gennemføre handlen.Den unge skal i dag kunne præstere en egenkapital på 4 pct. – dog 2 pct. ved en længe-revarende uddannelse. Det er svært for de unge at imødekomme et væsentligt højereopsparingskrav.Sælger kan deltage i finansieringen med et sælgerpantebrev. Det øger ikke bedriftens so-liditet, men kan gøre en handel mulig, som banken ellers ikke vil finansiere. Tab på pan-tebreve er nu fradragsberettigede, hvilket kan gøre sælgerpantebreve mere interessantefor sælger. Løsningen kan blive endnu mere interessant, hvis skatten på en evt. ejen-domsavance kan udskydes, indtil sælgerpantebrevet indfries.Ved nyetablering på større produktionsbrug vil finansieringen fremadrettet blive betingetaf større soliditet. Det kan ske ved, at sælger er medinvestor i virksomheden (glidendegenerationsskifte I/S, A/S mv.). Det kan også ske ved, at den unge går sammen med an-dre investorer, som indskyder egenkapital.Kapitalbehovet vil her afhænge af den unges ejerandel. En ejerandel på eksempelvis 25pct. fra starten på en typisk kvæg- og svinebedrift på 2-3 årsværk med en egenkapital påca. 10 mio. kr. (soliditet ca. 30 pct.) vil kræve et indskud på 2½ mio. kr. Det vil overstigeC:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF 5\@BCL@BC0DC85D\@[email protected]
NotatSide 3 af 3
de fleste unges opsparing. En statslig kaution for banklån på linie med VækstfondensKom-i-gang lån kan her være en mulighed.Hvis køb af andele i eksisterende virksomheder bliver den unges adgangsvej til erhver-vet, så bør det overvejes, hvorledes man kan gøre det interessant for virksomhederne atoptage nye ejere. Bedre finansieringsmuligheder (kaution) samt øgede investeringstilskudkan være et middel til at opnå dette.
C:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF 5\@BCL@BC0DC85D\@[email protected]