Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
L 159 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 15. februar 2011
Høringsnotat vedr.
Forslag til lov om ændring af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v.
(Nedlæggelse af ordningen med statsgaranti for lån til yngre jordbrugere)Høringspart
Bemærkninger
Opfølgning
[Imødekommes/imødekommes ikke/ingenopfølgning]
Landbrug & Fødevarer, Dansk Gartneri og Landbo-ungdomAnmoder om at lovforslaget stilles i bero og afventer Imødekommes ikke. Formålet med forsla-get er at nedlægge yngre jordbruger-udfaldet af et udvalgsarbejde.ordningen (YJ-ordningen). Det er dogvalgt at udskyde lovforslagets ikrafttrædentil den 1. januar 2012 i stedet for at ladelovforslaget træde i kraft dagen efter of-fentliggørelsen i Lovtidende. Der vil såle-des kunne indgives ansøgninger om stats-garanti for lån til og med den 31. decem-ber 2011 i henhold til reglerne i den gæl-dende ordning.Kapitalbehovet ved etablering inden for jordbrugser-hvervet er ikke mindst i den nuværende situation ennæsten uoverstigelig hindring for unges etablering. Idag er det hovedreglen, at banken kræver en yngrejordbruger-garanti for at finansiere handlen. Derfor vilen nedlæggelse af ordningen bremse generationsskif-tet, der ellers så småt var ved at komme i gang i taktmed bankernes større tillid til erhvervet.Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at fort-sætte med en statsstøttenotificeret ordning,når det er så relativt få ansøgere, der ertale om. Hertil kommer det forhold, atmere end halvdelen af ansøgningerne ved-rører familiehandler. En videreførelse afYJ-ordningen vurderes allerede inden foret års tid at ville føre til så høje præmier,at de yngre jordbrugeres interesse for ord-ningen vil være yderst begrænset. Ordnin-gen skaber i stigende omfang tab for sta-ten, hvorved der indtræder risiko for, atstatsstøtte opstår.
Tiltag bør afvente resultaterne af et udvalgsarbejde, Imødekommes ikke. Dog vil Fødevaremi-der skal analysere og styrke etableringsvilkårene for de nisteriet undersøge muligheden for indfø-relse af særlige støttesatser gældende forunge i erhvervet.yngre jordbrugere for enkelte ordningervedrørende landdistriktsprogrammet.
2
Der er tillige behov for at revurdere principperne forfastsættelse af garantipræmien. Garantipræmien børfastlægges på et niveau, så den tilgodeser målet om atfremme unges etablering i erhvervet.
Imødekommes ikke. Lovforslaget medfø-rer nedlæggelse af YJ-ordningen, og i denforbindelse er der ikke behov for at ændrepå reglerne om præmien.
Imødekommes ikke. Et eventuelt valg omat statsstøttenotificere en særlig ordningfor det danske jordbrug vil indebære enopgivelse af princippet om selvfinansie-ring. Dette harmonerer mindre godt medmålsætningen om en normalisering afjordbrugssektoren i forhold til andre sek-Derfor bør princippet om selvfinansiering frafaldes, og torer. De i 2010 gennemførte lempelserfor sektoren af landbrugslovens krav tilordningen bør statsstøttegodkendes i EU.uddannelse, bopæl og selskabserhvervelseer et led heri. Statsstøttenotificering af renerhvervsstøtte harmonerer endelig mindregodt med generelle danske målsætningerom at arbejde for at reducere landbrugs-støtten.Som minimum bør alle handler gennemført før 18. Imødekommes ikke. Bemærkningen ved-december 2010 kunne bevare garantipræmien på 0,7 rører den årlige regulering af præmiesat-sen, som blev gennemført ved bekendtgø-pct. forudsat at ansøgning er indsendt rettidigt.relse nr. 1450 af 15. december 2010 omændring af bekendtgørelse om statsgarantifor lån til yngre jordbrugere m.v., og sommedførte en stigning i præmien fra 0,7 til3,55 pct. p.a. af restgælden. Tidspunktetfor Økonomistyrelsens modtagelse af an-søgningen vil som hidtil være afgørendefor den præmiesats, der anvendes somgrundlag for beregning af præmien.
Unge Landmænd i Europa arbejder ligeledes på et kravtil den kommende fælles landbrugspolitik om, at med-lemslandene er forpligtet til at tilbyde statsgaranteredelån til yngre jordbrugere i alle medlemslande, ogDanmark kunne ved gennemførelsen af dette være påforkant med den nye CAP.
Jeppe Bomann, formand for LandboungdomOrdningen bør opretholdes.Imødekommes ikke. Det er dog valgt atudskyde lovforslagets ikrafttræden til den1. januar 2012 i stedet for at lade lovfors-laget træde i kraft dagen efter offentliggø-relsen i Lovtidende.Tendensen til faldende interesse for YJ-ordningen har været langvarig.Ordningen er uhensigtsmæssigt konstrue-ret i forhold til en situation med større
Nedlæggelsen af YJ-ordningen er meget problematiskfor landbrugssektoren. Ingen unge landmænd kan i dagetablere sig uden YJ-ordningen, idet bankerne ikke viltage den risiko, der hidtil har været dækket af YJ-
3
ordningen. Dermed vil der ikke kunne generationsskif-tes landbrug.Udviklingen vil blive sat i stå, og mange landbrug,herunder de økonomisk nødlidende, vil lukke. Mangearbejdspladser vil blive lukket og eksportindtægternevil falde.
konjunkturændringer. Den skaber på denbaggrund i stigende omfang tab for staten.En videreførelse af YJ-ordningen vurderesallerede inden for et års tid at ville føre tilså høje præmier, at de yngre jordbrugeresinteresse for ordningen vil være yderstbegrænset.
Chefkonsulent i Sønderjysk Landboforening, MortenDahl Thomsen, ifølge aftale med formændene forSønderjysk Landboforening og LandboungdomFinder det meget vigtigt for de unges etableringsmu-ligheder, at YJ-ordningen opretholdes.Imødekommes ikke. Formålet med forsla-get er at nedlægge YJ-ordningen. Det erdog valgt at udskyde lovforslagets ikraft-træden til den 1. januar 2012 i stedet for atlade lovforslaget træde i kraft dagen efteroffentliggørelsen i Lovtidende.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at søgeen ordning statsstøttenotificeret, når der ertale om en ren erhvervsstøtteordning, ognår det er så relativt få ansøgere, der ertale om. Hertil kommer det forhold, atmere end halvdelen af ansøgningerne ved-rører familiehandler. En videreførelse afYJ-ordningen vurderes allerede inden forFra 2005 og frem til 2008 var erhvervet underlagtet års tid at ville føre til så høje præmier,stærkt stigende ejendomspriser hvilket stort set umu-at de yngre jordbrugeres interesse for ord-liggjorde etablering i landbrug for unge. Den efterføl-gende finanskrise /økonomiske krise fra 2008 har med- ningen vil være yderst begrænset.ført store vanskeligheder for finansiering af ejendoms-køb for de unge og generelt.Nedgang i antal YJ-låneansøgninger indenfor de sidste5 år er en naturlig konsekvens af dels den højkonjunk-tur med efterfølgende lavkonjunktur som landbrugethar været/befinder sig i. De to konjunkturperioder harderfor bevirket et naturligt fald i ansøgninger om YJ-lån.Der er tale om naturlige konsekvenser af to uheldigekonjunkturforhold i landbruget og samfundet som hel-hed, som både hidtil og nu har store negative konse-kvenser for generationsskifte i landbruget og rekrutte-ring af nye ejere til landbrugserhvervet.Det vurderes, at der vil være et øget behov fremovergrundet ”efterslæbet”. Finansieringen vanskeliggøresfor de unge grundet generelt lav kreditværdighed, somlandbrugserhvervet befinder sig i. Derfor er den altaf-gørende udfordring fremskaffelse af kapital til køb afejendomme.Den aktuelle situation i landbruget i dag er, at genera-tionsskifter / ejerskifter stort set er gået i stå.
4
Uden statsgarantien for lånet skal der lånes mere ipengeinstituttet, hvilket er umuligt. Samtidig kanstatsgarantien medregnes som en del af den ungelandmands egenkapital overfor pengeinstituttet, hvilketgiver lavere renter på kreditterne. En stigning i bidra-get fra de 0,7 pct. til 3,55 pct. må ikke medføre, atordningen ophører - der vil stadig være behov for ord-ningen. Stigningen i bidraget er meget uheldig, men etYJ-lån vil – trods stigningen på 140.000 kr. årligt vedmaks YJ-lån – fortsat være billigere end et alternativtbanklån – hvis det kan opnås!Morten Dahl Thomsen eksemplificerer behovet for YJ-ordningen ved at gennemgå fire nyetableringer, der i2010 er gennemført med YJ-garanterede lån.
Realkreditrådet og RealkreditforeningenMener generelt, at ordningerne med de statsgarantere-de YJ-lån fortsat er relevante og tjener et vigtigt for-mål i forhold til yngre landmænds etablering i erhver-vet.Realkreditrådet og Realkreditforeningen peger på detlave antal nyetableringers sammenhæng med erhver-vets økonomiske situation og generel usikkerhed omprisudviklingen på jord og landbrugsejendomme. Deter forventningen, at der igen vil skulle gennemføres etstørre antal nyetableringer og generationsskifter inden-for landbruget, når markedet således som der nu ertegn på, igen finder et stabilt leje. Behovet for ordnin-gen er således netop nu måske større end nogensinde.De anførte forhold ændrer ikke ved, at derhar været tale om en langvarig tendens tilfaldende interesse for ordningen, som vedvidereførelse på uændret grundlag villeføre til så høje præmier, at ordningen vur-deres at ville blive stadig mindre interes-sant for de yngre jordbrugere.
FinansrådetArgumenterer, at der indtil, der er sket en strukturtil-pasning i landbruget med nye ejerformer til følge, erbehov for en YJ-lignende finansieringsordning til atsikre, at unge landmænd har en mulighed for at kom-me ind i erhvervet som selvstændige.Imødekommes ikke. Den udvidede adgangtil selskabserhvervelser, der blev gennem-ført med lempelserne af landbrugsloven i2010, kan bidrage til en mere fleksibelfinansiering. Hertil kommer, at bankerneogså fortsat forventes at spille en rolle ogat medvirke til at udvælge de mest egnedeyngre jordbrugere.
5
Dansk EjendomsmæglerforeningAnfører, at det for at sikre et fortsat generationsskifte idansk landbrug er nødvendigt at opretholde mulighe-den for ansøgning om YJ-lån på det nugældende lov-grundlag, idet landbruget er et meget kapitaltungt er-hverv. Også de, som har gennemført landbrugsuddan-nelsen i tillid hertil, bør sikres muligheden for at opnåYJ-lån fremover.Imødekommes ikke. Det er dog valgt atudskyde lovforslagets ikrafttræden til den1. januar 2012 i stedet for at lade lovfors-laget træde i kraft dagen efter offentliggø-relsen i Lovtidende.
På baggrund af ovenstående er det foreningens opfat- Imødekommes ikketelse, at ordningen bør opretholdes uanset præmiensstørrelse.Det faldende antal ansøgere under YJ-ordningen måtilskrives strukturudviklingen i perioden 1980-2000 ogstigende jordpriser i i perioden 2000-2010. Det skyldesikke en mindre interesse blandt yngre jordbrugere. P.t.falder priserne på produktionsejendomme, således atdet igen er driftsøkonomi og rentabilitet, der dannergrundlaget for etableringsmuligheden, også i fri han-del.Imødekommes ikke. Den udvidede adgangtil selskabserhvervelser, der blev gennem-ført med lempelserne af landbrugsloven i2010, kan bidrage til en mere fleksibelfinansiering. Hertil kommer, at bankerneogså fortsat forventes at spille en rolle ogat medvirke til at udvælge de mest egnedeyngre jordbrugere.
Landmand Frederik Tholstrup, OdenseFrederik Tholstrup ønsker YJ-ordningen bevaret i eneller anden form, idet han anfører, at bortset fra fami-lieoverdragelser, fjernes muligheden for at etablere sigsom selvstændig landmand med nedlæggelsen af YJ-ordningen, da bankerne ikke ønsker at påtage sig denfulde risiko for lån til landbrug. Forventer, at der vilvære en fornyet interesse for YJ-ordningen i 2011Imødekommes ikke. Den udvidede adgangtil selskabserhvervelser, der blev gennem-ført med lempelserne af landbrugsloven i2010, kan bidrage til en mere fleksibelfinansiering. Hertil kommer, at bankerneogså fortsat forventes at spille en rolle ogat medvirke til at udvælge de mest egnedeyngre jordbrugere.
Danske LandbrugsskolerAnbefaler at lovforslaget ikke fremsættes.En nedlæggelse af ordningen vil medføre uheldigekonsekvenser for nye landmænds fremtidige mulighe-der for at etablere selvstændig virksomhed, herundermulighed for at afhænde landbrugsvirksomheder tilnye generationer.Imødekommes ikke.Den udvidede adgang til selskabserhver-velser, der blev gennemført med lempel-serne af landbrugsloven i 2010, kan bidra-ge til en mere fleksibel finansiering, såle-des at unge landmænd fortsat kan drivelandbrugsvirksomhed.Tendensen til faldende interesse for YJ-
Danske Landbrugsskoler mener ikke, at de senere års
6
nedgang i ansøgninger er et udtryk for manglende be-hov for opretholdelse, men er et udtryk for den gene-relle vanskelige situation for landbruget.Ejendoms- og jordpriserne er faldet dramatisk og net-op derfor er der ved at være en enestående chance forunge landmænd til at kunne etablere sig hvis YJ-ordningen får lov at fortsætte.
ordningen har været langvarig.Ordningen er uhensigtsmæssigt konstrue-ret i forhold til en situation med størrekonjunkturændringer. Den skaber på denbaggrund i stigende omfang tab for staten.En videreførelse af YJ-ordningen vurderesallerede inden for et års tid at ville føre tilså høje præmier, at de yngre jordbrugeresinteresse for ordningen vil være yderstbegrænset.
3FIngen bemærkninger.Ingen opfølgning
Registrede Revisorer, FRRIngen bemærkninger.Ingen opfølgning
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FSRIngen bemærkninger.Ingen opfølgning
DatatilsynetIngen bemærkninger.Ingen opfølgning