Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
L 158
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 31. marts 2011Sagsnr.: 9363Dok.nr.: 219697
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 7. marts stilletfølgende spørgsmål nr. 1 (L 158) som hermed besvares.Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 4 marts 2011 fra LandwirtschaftlicherHauptverein für Nordschleswig, jf. L 158 – bilag 2.”Svar:
Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig (LHN) foreslår overordnet, atlovforslaget om randzoner trækkes tilbage. Desuden fremsætter LHN en lang konkretebemærkninger til lovforslagetIndledningsvis bemærkes, at når regeringen i forbindelse med Grøn Vækst har valgtrandzonerne som et af instrumenterne til at sikre implementeringen afvandrammedirektivet, er det fordi randzonerne er et effektivt og billigt virkemiddel,som har en gunstig virkning på såvel kvælstof, fosfor, natur og biodiversitet samt påbrugen af pesticider.Hvis ikke de implementeres, skal der findes generelle virkemidler svarende til ca. 2.500tons N. Det vil f.eks. svare til en reduktion af kvælstofnormerne på 6 pct.Med hensyn til tidshorisonten for implementering af Vandrammedirektivet, harregeringen med Grøn Vækst besluttet, at miljømålet, der er knyttet til de konkretevirkemidler, der indgår i vandplanerne, skal være nået inden 2015. Udlægning af 50.000ha randzoner er et vigtigt element heri.Jeg vil gerne kommentere en række konkrete bemærkninger fra LHN.
Hvad angår spørgsmålet om kompensation, har regeringen med Grøn Vækst besluttet atkompensere for randzonearealet. Det fremgår af aftalen om Grøn Vækst, at såfremtantagelsen om landdistriktsprogrammets omfang for 2014 og frem ikke holder, vilomfanget af de igangsatte initiativer (herunder finansiering) blive drøftet på ny. Satsernevil blive fastsat ud fra beregnede meromkostninger og mindreindtægter.Mht. udfordringen ved tab af harmoniareal er det korrekt, at etablering af randzonerindebærer, at der permanent fjernes 50.000 ha fra landets udbringningsareal, somdermed ikke kan indgå i grundlaget for harmoniberegningerne. Dette forhold indgårogså som en væsentlig del af beregningsgrundlaget for kompensationen til randzoner.Miljøministeriet og Fødevareministeriet vil i samarbejde søge at sikre, at der ikke opstårvæsentlige harmoniproblemer i en overgangsperiode omkring ikrafttrædelsen afrandzoneloven 2012/2013.Med hensyn til de vanskeligheder, der måtte være med oprenset materiale irandzonerne, vurderes dette at det at være en nødvendig følge af randzonerne, ligesommerudgiften vurderes at være begrænset.Som udgangspunkt vil der altid opstå et arronderingsproblem ved udlæg af en randzone.Den omtalte defigurering af markerne vil i et vist omfang blive imødegået af deundtagelsesbestemmelser, der er indsat i lovens § 1 for marskområder m.v.Med hensyn til bekæmpelse af flyvehavre m.v. er det korrekt at randzonearealerne vilvære omfattet af driftsloven, herunder bestemmelse vedrørende flyvehavre ogvedrørende rydningspligt. Ligeledes vil alle arealer, der modtager enkeltbetalingog/eller randzonekompensation, være omfattet af krav til GLM, hvilket indebærer, atudyrkede arealer skal slås mindst en gang hvert andet år og permanent græs skal slåsmindst en gang årligt.
Henrik Høegh
/Ulla Heiden
2