Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
L 158 Bilag 2
Offentligt
966433_0001.png
966433_0002.png
966433_0003.png
FødevareErhvervArealkontoretNyropsgade 301780 København VTinglev d. 7/1 2011
Landwirtschaftlicher Hauptverein fürNordschleswigIndustriparken 16360 Tinglevwww.lhn.dk

Landwirtschaftlicher Hauptverein für Nordschleswig (LHN) fremsender hermed

bemærkninger til Fødevareministerens forslag til lov om randzoner.

LHN fraråder implementering af generelle og lovgivningsbestemte randzoner. Udtagning aflandbrugs jord af miljø og natur hensyn bør kun ske ved frivillige aftaler. Det vil så være aftalensindhold og økonomiske kompensation der vil afgøre udbredelsen.Lovgivning som den foreslåede vil være at sidestille med ekspropriation, den enkelte lodsejer vilblive en modspiller som dermed vil kræve et voldsomt bürokratisk kontrolapparat for at håndhæveloven.Loven skal angivelig være et led i opfyldelsen af EU vandrammedirektivet, vi vil gerne herfremhæve at disse mål kan nås på mange andre måder samt at den tidshorisont som Danmarkplanlægger opfyldelsen i, er både urealistisk samt unødig hurtig.Miljøministeriet i Kiel har oplyst at målene (vandramme direktiv) i Schleswig Holstein skal nåsved:

Frivillige aftaler

Naturlig udvikling af bedre næringsstof udnyttelse

Samt fristforlængelse af mål opfyldelsen

Med EU`s indremarkede og den fælles landbrugspolitik, kan vi ikke acceptere denne forskelsbehandling og konkurrence forvridende lovgivning som her foreslået.Med to globale fødevarekriser indenfor fire år, som hver især har fordoblet afgrødepriserne er detikke forsvarlig at fjerne 50 000 ha god landbrugsjord fra dyrkningen.Ved fødevarekrisen i 2007/8 ophævede folketinget netop udtagnings kravet, af hensyn tilkornforsynings sikkerheden.

I lov forslaget er der et kapitel der beskriver konsekvenserne ved indførelse af de foreslåede

randzoner.

Disse er beskrevet yders mangelfulde og er dermed både misvisende og forkerte.

Der er beskrevet en erstatning ved indførelsen af randzoner. Denne skal være forankret i EULanddistrikts program. I 2015 indføres en ny CAP reform, ingen kender pt. Det fremtidige indhold idenne.Den omtalte kompensation er umulig for lodsejeren at forholde sig til. Med de stærksvingende men dog tendentiel stigende afgrødepriser er det foreslåede beløb langtfraomkostningsdækkende.Den enkelte landmand skal på markedet og finde yderligere arealer til dyrkning af foder ogudspredning af husdyrgødning.Der vil være betydelige omkostninger og problemer ved at fjerne oprensnings materialet fravandløbene.De mere end 60 000 km randzoner vil medføre defigurering af et uoverskuelig stort antalmarker. Disse vil få forholdsvis højere dyrknings omkostninger pga. areal reduktion.
Randzonerne vil erfaringsmæssig kræve en stor fysisk og manuel indsats for at bekæmpeinvasive arter som fx. Flyvehavre.Som det ellers er fremført så vil det ikke være mulig at udnytte randzonerne til bioenergiformål. Det vil være uøkonomisk at dyrke ”strimler” med en bredde fra 0 til 10 meter.Samtidig skal der friholdes arbejds areal (ca 6 meter) til vandløbsvedligeholdelsen.Landbrug og Fødevare har tidligere dokumenteret at 50 000 ha bioenergi vil bidrage med ca3000 nye arbejdspladser, som minimum bør der også redegøres for et sådan scenarie vedudtagning af landbrugsjordOmkostningerne for vandløbs og kontrol myndighed er i beskrivelsen bagatelliseret så detikke stemmer overens med hvad der vil blive realitet
Med de i forslaget fremlagte økonomiske forudsætninger, vil der ved frivillige aftaler kunne udtagesbetydelige målrettede arealer der både er miljøfølsomme og som har en marginal dyrkningsmæssigværdi. I modsætning til forslaget, der medfører de ovennævnte ikke belyste konsekvenser forlodsejerne og samfundet.Med venlig hilsen
Jørgen Popp PetersenFormand
Tage HansenDirektør