Det er egentlig meget betegnende, at vi skal førstebehandle det her forslag i dag, hvor solen skinner udenfor og der er højt til himlen.
Det er nemlig et forslag, der udtrykker optimisme, og det er et forslag, som vi, der bor i området, bliver meget, meget optimistiske af.
Det er jo efter mere end 25 års kamp, og jeg kan huske, at da det unge folketingsmedlem hr.
Helge Adam Møller blev valgt ind her, var noget af det første, han kæmpede for, at få den omfartsvej, og nu kommer den.
Så vi lykkes med noget.
Det bliver i min terminologi forhåbentlig også til det første skridt til en kommende motorvej mellem Slagelse og Rønnede, og jeg er glad for, at den bro, der bliver lavet over Suså og jernbanen, bliver dimensioneret, så der er plads til fire spor, og det betyder jo, at der så er noget at bygge videre på, og det er også nødvendigt, når man ser trafiktallene.
Jeg har hele tiden gået og sagt, at der på Køgevej, lige før man når Næstved, er et årsdøgntal på 19.000, og jeg har nu rekvireret de sidste tal, og de viser, at årsdøgntallet er oppe på 26.000!
For at bevare den gode stemning herinde skal jeg ikke begynde at remse årsdøgntallene op på vejene mellem Holstebro og Herning og mellem Aalborg og Frederikshavn osv., for jeg vil hellere understrege, at vi her gør noget, der er virkelig, virkelig nødvendigt.
Det er også en fordel, at man får lavet en bro, det er ikke sådan noget, man lige bygger i flæng, og derfor gælder det om at få en god, bred bro, og jeg er glad for, at man har besluttet sig for en højbro, så der både er plads til Suså og til togene.
Vi kan jo bare se, hvordan det gik med brobyggeriet ved Vejle.
Den var jo næsten bygget for lille, der er i hvert fald et stort behov ved Vejlefjordbroen også.
Det er også en glæde, at det er skrevet ind i lovforslaget, at vejen bliver forberedt til modulvogntog, og det er også nødvendigt.
Det er jo noget, som Næstved Byråd kæmper for i øjeblikket, nemlig at få modulvogntog på samme strækning mellem Rønnede og Slagelse, både af hensyn til det, der tidligere hed Holmegaards Glasværk, der nu hedder Ardagh, og også Næstved Havn og Dalum Papir.
Så det er absolut påkrævet, at vi får modulvogntog på vejen også.
Der er en anden ting, jeg også er glad for.
På trods af at der i lovforslaget står, at der ikke bliver plads til nogen sideanlæg eller rastepladser, har jeg ved et spørgsmål til Vejdirektoratet fået et svar den 10.
februar, hvori man skriver, at Vejdirektoratet i den videre projektering vil se på mulighederne for, at der kan ske en forberedelse til en rasteplads.
Det var jo egentlig det, vi gjorde, da vi lavede det sidste stykke på Lolland-Falster mellem Højmølle Kro og Sakskøbing.
Når man bygger sådan en stor omfartsvej, skal der være plads til dozere og alle mulige andre maskiner, og der skal man alligevel lave en arbejdsplads, og på den arbejdsplads skal der jo skrabes muld af, og den skal funderes godt, så den faktisk bliver en hel parkeringsplads, og der ville det være smart at lægge en sådan arbejdsplads, så den kan konverteres til en rasteplads.
Alt andet lige er det jo billigere, for man slipper for at skrabe gruset væk igen og slipper for at reetablere det sted, man har en arbejdsplads.
Så det bliver egentlig billigere i hvert fald at anlægge en grusrasteplads, end det gør at føre det tilbage til naturen, og det beløb, man sparer, kunne man så passende bruge til asfalt, for så driver gruset ikke væk, når det er tørt.
En ting, der også er meget vigtig, faktisk det vigtigste, er, at vi får fremskyndet den del, der hedder rundkørslen fra Køgevej til den nye omfartsvej.
Den rundkørsel skal jo selvfølgelig laves alligevel.
Den skal også laves, synes jeg, i samarbejde med Næstved Kommune, som jo, samtidig med at staten ofrer den nordlige omfartsvej, ofrer en østlig fordelingsvej.
Det er ret generøst, fordi det er en fordelingsvej, som binder to statsveje sammen og har en længere længde end den her nordlige omfartsvej, som jo bliver dyrere.
Nu er hr.
Per Clausen her desværre ikke, for så kunne man have forklaret ham, at en vej altså er dyrere pr.
kilometer, når den skal anlægges på en bro over en jernbane, end når den skal lægges på en hedestrækning.
Men det er vigtigt, at vi får den nordlige omfartsvej forbundet med Køgevej med en rundkørsel, således at vi kan komme i gang med den østlige fordelingsvej.
Kommunen tripper og vil gerne være færdig inden udgangen af næste år med den østlige fordelingsvej, og derfor ville det være tilpas, at vi får rundkørslen med.
Jeg skal afslutte, og jeg forstår godt, at formanden rejser sig op, for her er der virkelig et projekt, det er værd at rejse sig op for.