Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 154 Bilag 2
Offentligt
963919_0001.png
963919_0002.png
963919_0003.png
Høringsnotatvedrørende forslag til lov om anlæg af Nykøbing Falster OmfartsvejUdkast til forslag til lov om anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej har været ihøring fra den 12. januar 2011 til den 31. januar 2011. Lovforslaget har endvide-re været offentliggjort på høringsportalen borger.dk.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 29. januar 2009 mellem rege-ringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, DanskFolkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om”En grøn transportpolitik”.Med loven bemyndiges transportministeren til at anlægge en hovedlandevej fraSkovalléen til Gedser Landevej som en omfartsvej øst om Nykøbing Falster.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Guldborgsund Kom-mune, Region Sjælland, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DITransport, Dansk Transport og Logistik (DTL), Movia og Forenede Danske Mo-torejere (FDM).1. Høringssvar med bemærkninger./.
Side 1/1
Transportministeriet har modtaget to høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvaret.
Guldborgsund KommuneLinjeføring og tilslutningerGuldborgsund Kommune har anført, at inden den nedklassificerede vejstræk-ning bliver overdraget til kommunen skal der foretages en fuldstændig istand-sættelse af vejen. Kommunen har desuden en forventning om at gadelysanlæginkl. kabellægning og signallysanlæg afleveres i optimeret tilstand. Desudenhar kommunen anmodet om, at der 10 år efter godkendt overdragelse foretagesen fælles besigtigelse af den overdragne strækning, og at staten vederlagsfrit forGuldborgsund Kommune udbedrer evt. fejl og mangler.Guldborgsund Kommune anmoder endvidere om, at der i projektet indgåretablering af venstresvingsbaner på Grønsundsvej, hvor omfartsvejen krydserGrønsundsvej af trafiksikkerhedsmæssige årsager.Andre bemærkninger/forslagGuldborgsund Kommune har desuden foreslået, at eftersom udgifterne til om-fartsvejen forventes at blive mindre end den ramme der blev afsat i forbindelsemed aftalen om en grøn transportpolitik i januar 2009, skal den resterende
ramme anvendes til trafiksikkerheds- og kapacitetsforbedringer på statsvejenfra Sydmotorvejen (Højmølle) til Gedser (E55).BemærkningerDet er praksis i forbindelse med større anlægsprojekter, at omklassificeredehovedlandevejsstrækninger afleveres i en rimelig stand vurderet som gennem-snit for den samlede strækning. I vurderingen indgår, at strækningen overgårtil en lokal, kommunal strækning, hvor den gennemgående trafik vil blive over-flyttet til den nyanlagte omfartsvej. I forbindelse med anlægsbudgettet er derafsat penge til, at strækningen kan afleveres til kommunen i en rimelig stand.Vejdirektoratet vil i forbindelse med den kommende projektering tage kontakttil Guldborgsund Kommune, og aftale det videre forløb omkring overdragelse afden strækning, som skal nedklassificeres til kommunevej.For så vidt angår Guldborgsund Kommunes ønske om etablering af venstre-svingsbaner ved Grønsundsvej er Vejdirektoratet opmærksom på dette forhold.Det forventes, at der vil blive etableret venstresvingsbaner ved Grønsundsvej.I aftale om En grøn transportpolitik af en 29. januar 2009 blev der bl.a. indgåetaftale om anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej. Forligspartierne (V, K, S, DF,SF, RV og LA) bag aftalen reserverede i den forbindelse en ramme på 400 mio.kr. Den reserverede ramme blev bl.a. fastsat for at undgå budgetoverskridelseved en senere beslutning om anlæg af omfartsvejen.Af aktstykke nr. 34 af 2. december 2010 fremgår det, at projektet forventes athave en totaludgift på 236,8 mio. kr. Disse midler udmøntes fra infrastruktur-fonden. Den resterende del af den oprindeligt afsatte ramme på 400 mio. kr.tilbageføres til infrastrukturfonden.Som led i den rullende planlægning har forligspartierne løbende mulighed forat tage stilling infrastrukturfondens uforbrugte midler.
Side 2/2
Dansk Transport og Logistik (DTL)Dansk Transport og Logistik har noteret sig, at modulvogntog ikke eksplicit ernævnt i forslaget om anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej. Endvidere finderDTL det for afgørende, at der i forbindelse med nye anlægsprojekter tages høj-de for modulvogntog.BemærkningerFor så vidt angår omfartsvejen ved Nykøbing Falster, så indgår statsvejen tilGedser i forsøgsordningen for modulvogn og derfor forberedes omfartsvejenved Nykøbing Falster også til dette.
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,som har været i høringHøringen har ikke givet ikke anledning til ændringer af lovforslaget. Det be-mærkes, at den tidligere § 3 om ledningsomlægninger er taget ud af lovforslagetefter at lovforslaget har været i lovteknisk høring i Justitsministeriet.Der er foretaget enkelte redaktionelle ændringer i lovforslaget.
Side 3/3