Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 154 Bilag 1
Offentligt
Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.Tjæreby, den24.feb.. 2011Åbent brev: Transportminister Hans Christian Schmidt (V)!
Omfartsvej E55 ved Nykøbing F.
Til orientering for dig var Ommerudvalget og en række ildsjæle på Guldborgsunds Rådhus forat aflevere 5300 underskrifter imod den bynære omfartsvej, til Borgmester John Brædder.Mængden af underskrifter gjorde naturligvis indtryk på ham.Men han mente dog ikke det var det rigtige sted at aflevere dem.Da det var et statsprojekt, var det rigtige sted nok Transportministeriet. Det var efter hansopfattelse staten der betalte og bestemte linjeføringen.Han mente ikke Guldborgsund havde nogen indflydelse, og for at de skulle genoverveje sagen,var der to ting der skulle være opfyldt,1) Det måtte på ingen måde forsinke trafikken ud af byen 20152) De skulle have sikkerhed for at de resterende penge ikke forsvandt, så ledes at mankunne gennemføre projektet til Gundslev.Efterfølgende fik vi en diskussion om deres høringssvar, som John Brædder forklarede ikke varnoget forslag, kun et inspirations katalog.Kataloget var opstået fordi de godt kunne se de trafikproblemer der vil opstå fremover, på denøvrige del af E 55 fra Gedser til Motorvejen.Tv2øst og Folketidende var til stede, og kan bekræfte borgmesterens udtalelser.Forslagene er en klar indikation på, at den bynære omfartsvej ikke løser problemerne, menflytter dem uden for byen, hvor der så skal foretages trafiksikkerheds tiltag i en sådan grad, atruten vil blive meget langsom og fremkommelig, slet ikke en international vej som E55 er.Endvidere vil der opstå store miljømæssige problemer på hele ruten.Specielt med partikelforurening i forbindelse med opbremsninger og igangsætninger fra biler,især de store mængder lastbiler og modulvogntog der forventes.Hvis Guldborgsunds forslag til trafiksikkerhedsanlæg etableres i det omfang som foreslås, vilder på ruten være rundkørsel eller anden trafikchikane for gennemsnitlig hver 4 km.Alt sammen trafikforsinkende, som vil forårsage kolonnekørsel hele vejen i et færgetræk, mednedsat fart til følge, og umuligt at passere eller tilslutte trafik fra sideveje i ca. 20-30 min.Vi spørger så hvad vil alt dette ikke koste? og uden at vejen vil blive fremkommelig.Derfor må det også være klart at noget i retningen af vore forslag, vil være en langt bedreløsning Hvor man får separeret gennemfartstrafikken fra den langsomme og lokale trafik.Med mængden af underskrifter og de efterhånden mange læserbreve, der har været iFolketidende viser klart, at befolkningen er klar over udviklingen i trafikken gør, at tiden erløbet fra den bynære omfartsvej.Nu har vi jo bedt om foretræde for dig, hvor vi dels vil aflevere underskrifterne, da viforesætter indsamlingen vil der nok være flere end de 5300.Men samtidig vil vi gerne drøfte med dig, som vi har skrevet tidligere.Hvordan vi ser, du kan løse de lokale trafikproblemer der er, og vil opstå i området.Også uden at forsinke trafikken ud af byen, og samtidig få mest mulig vej for de afsatte penge.Vi forventer at få en aftale hurtigst mulig.Kopi til Vejdirektoratet, Scandlines og Lol.-Falster Erhvervsråd.På vegne af Ommer-udvBøje Struck