I dag behandler vi anlæg af den længe ventede Nykøbing Falster Omfartsvej.
Enhver, der har stået ved det kryds, hvor trafikken skal ledes ind til centrum af byen mod Lolland eller mod Gedser, ved, at der gennem rigtig mange år har været et stort behov for at få ledt især den tunge trafik ad en anden vej.
Lad mig blot allerede nu løfte sløret for, at den socialdemokratiske gruppe er for lovforslaget.
Også vores lokale kaffeklub af folketingsmedlemmer, valgt og bosat på Lolland-Falster, bakker op, idet de startede deres virke i 2007 med at give den nye omfartsvej højeste prioritet, fordi alle uanset partifarve anerkendte behovet.
Lovforslaget er en udmøntning af »En grøn transportpolitik« fra januar 2009, og det vil sige, at der foreløbig er gået 2 år yderligere med undersøgelser og planlægning af, hvordan den tunge trafik skal passere igennem Nykøbing by for at komme videre til Gedserfærgerne eller motorvejen.
Derfor er det også vigtigt hurtigst muligt at komme videre med selve byggeriet af omfartsvejen.
For den nye omfartsvej skal være med til at erhvervsudvikle Guldborgsund Kommune.
Scanlines, som er en stor arbejdsplads i Guldborgsund, har netop valgt at investere i to nye færger på deres rute mellem Gedser og Rostock ud fra en forventning om, at omfartsvejen bliver en realitet.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at omfartsvejen vil aflaste det eksisterende vejnet med mellem 4.000 og 6.000 biler i døgnet.
Den positive effekt ses også af beregningen af den interne rente.
Den samfundsøkonomiske kalkulationsrente skal ligge på mindst 5 pct., for at samfundet har overskud af investeringen.
For omfartsvejen ved Nykøbing Falster ligger den på 15,9 pct.
På trods af det store behov for vejen har der været noget lokal uenighed om vejprojektet.
Ommerudvalget var på besøg hos ministeren og Trafikudvalget i torsdags, og en underskriftindsamling har givet mere end 5.000 underskrifter til en alternativ linjeføring, et forslag, som kræver nye undersøgelser og nye forlig til finansieringen.
I ministeriet har man beregnet prisen på Ommerudvalgets alternative forslag til en lille milliard kroner, hvilket er en del flere penge, end det forslag, vi behandler i dag, koster.
Og ifølge deres forslag til en alternativ vej kan den tidligst stå færdig i 2019 eller senere, så det svarer nærmest til at begynde forfra.
Guldborgsunds borgmester har meddelt os, at byrådet i Guldborgsund bakker enstemmigt op om det lovforslag, vi behandler i dag.
Derfor vil jeg slå fast, at Nykøbing Falster hverken kan eller skal vente længere på en ny omfartsvej til løsningen af de store trafikale problemer, de har i øjeblikket.
Et enstemmigt byråd og et investeringsklart erhvervsliv skal ikke siddes overhørig i denne sag.
Jeg vil derfor slutte med at ønske Nykøbing Falster by og Guldborgsund Kommune tillykke med, at det nu endelig er lykkedes at få omfartsvejen igennem, og endnu en gang slå fast, at den socialdemokratiske gruppe bakker helt og fuldt op om lovforslaget.
Tak.