Forslaget her er jo så implementeringen af et forslag fra EU, som foreskriver nogle minimumskrav på gods- og buskørselsområdet.
Vi hilser i Socialdemokratiet i hvert fald med tilfredshed, at vi nu får nogle ensartede regler, og det er jo også, som den foregående ordfører fra Venstre sagde, sådan, at vi til efteråret igen kommer ind på det og så går dybere ned i tingene.
Jeg synes, at det er vigtigt, som ministeren også har lagt op til med det her fremsatte forslag til ændring, at vi fastholder et højere uddannelsesniveau for vognmændene, og at man med det sikrer, at dem, der går ind i erhvervet, har en ordentlig indsigt i, hvad det er for noget, de skal ind at have med at gøre, at der er en ansvarsforståelse og en forståelse af betingelserne, for at vi netop kommer til at undgå for store tab og lovovertrædelser i branchen, hvilket også er til skade for samfundet.
Så det er en af de ting, vi har meget fokus på.
Vi synes også, det er fint, at der bliver fastholdt et egenkapitalkrav på 150.000 kr., sådan at der er et rimeligt niveau på det område.
Men det er jo klart, at man, når man sidder og læser høringssvarene, kommer til at undre sig lidt.
For er der noget, man imellem arbejdstagere og arbejdsgivere igennem årene har været enige om, er det jo netop, at det, vi skal overleve på i Danmark, er at have et højere videnniveau.
Derfor skuffer det mig meget, at ITD, International Transport Danmark, og Dansk Industri ligesom har sagt, at et minimumskrav på det område her er rigeligt til at drive erhvervet, og derfor er jeg tilfreds med, at ministeren har lyttet til det store flertal af de høringsberettigede og netop fastholder den del af det.
Men når jeg nu har lejligheden til det, må jeg også spørge – jeg har fremført det tidligere over for ministeren i Vejtransportrådet – om vi ikke kan se at finde en ordning, så vi får en bedre kontrol derude.
Der var her for ikke så længe siden en stor razzia i det nordjyske, 120-130 lastbiler blev stoppet, og hvad angik de 110 af dem, havde de forsøgt at manipulere med køre-hvile-tiden.
Det er ikke tilfredsstillende.
Det kan godt være, at vi ikke kan finde det, som man måske synes er det optimale.
Men vi har faktisk en rigtig god organisation til at varetage det her, det er Rigspolitiets tungvognssektion, som jeg umiddelbart mener man kunne effektivisere mere – det har vi drøftet i Socialdemokratiet – ved netop at tage det med virksomhedskontrollen væk og lade Færdselsstyrelsen tage sig af den del af det og så virkelig bruge vores kapacitet på det område her.
Det er jo ikke kun danske vognmænd, det er i høj grad også udenlandske vognmænd.
Jeg tror, at noget af det, der vil blive respekt om, er, at vi går ind og virkelig får gjort noget ved det her og også fastholder uddannelsesniveauet på området, så vi kan få sat ordentlig skik på køre-hvile-tids-bestemmelserne.
I udvalgsarbejdet vil vi gerne lægge vægt på, at vi får kigget lidt på, hvorfor vi har en anden vægtgrænse her, netop det, der er foreskrevet i § 11, stk.
1, altså at det er de her 3,5 t, vi går ud fra.
Vi har jo i Vejtransportrådet indtil flere gange diskuteret netop det med at komme ned på et lavere niveau for at få fat i nogle af de her piratvirksomheder, så det eksempelvis blev på 2,5 t.
Vi har jo set, at man tager arbejdskraft herop, installerer dem i containere, og at de så ligger og drøner rundt i døgnets 24 timer og hverken får vådt eller tørt.
Det mener vi ikke er tilfredsstillende, og det kan heller ikke være i ministerens interesse.
Men der er sikkert mange aspekter i det her.
Når tyskerne har kunnet bringe det ned på 2,8 t, er der, tror jeg, nok et eller andet der.
Men hvad angår det skattemæssige osv., tager det nok lige lidt tid at få gravet ned i det, så det vil vi tage i udvalgsarbejdet.
En anden ting, vi også vil kigge på i udvalgsarbejdet, er § 13, altså tilbagekaldelse af tilladelser til lastbiler og busser.
Vi bør prøve at se, om vi ikke kan finde en mere positiv ordning her eller i hvert fald få det påbegyndt og så afslutningsvis måske senere få det med.
Men det er vigtigt at påpege det her, før vi graver ned i det.
Så det ser vi frem til i udvalgsbehandlingen.
Men vi er i store træk positive over for de ændringer her, fordi man som sagt får en ensretning i EU.
Da De Radikales ordfører ikke kunne være til stede ved behandlingen af det lovforslag her, skal jeg sige fra De Radikale, at de følger vores linje på området.