Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152
Offentligt
990042_0001.png
990042_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato2. maj 2011J. nr. 2011-915Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 7 (L152), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 7:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/4-11 fra Forbrugerrådet,vedr. L 152 (luftfart), jf. L 152 - bilag 12.

Svar:

Forbrugerrådet anfører i sin henvendelse til Trafikudvalget af 27. april 2011,ligesom i sit høringssvar af 10. januar 2011 til lovforslaget, at til trods forgældende lovgivning om passagerrettigheder er det realiteten i dag, atrettighederne ikke fuldt ud efterleves af flyselskaberne. Forbrugerrådetopfordrer derfor til, at der sker en stramning af den faktiske sanktionspraksis,således at det ikke længere alene er ved gentagne overtrædelser, at reglerneanvendes, men at der skrides konsekvent ind, når det konstateres, atflyselskabet ikke overholder disse.Endvidere anfører Forbrugerrådet i henvendelsen til Trafikudvalget, ligesom isit høringssvar, at der bør udformes regler, der sikrer en effektiv efterlevelse afgældende regler, som dette f.eks. var hensigten med artikel 16, stk. 3, iforordning 261/2004 om passagerrettigheder, og at der derfor bør tilføjessanktionsmuligheder direkte til kendelserne vedrørende forordningen.Forbrugerrådet opfordrer til, at Trafikudvalget vil lade disse betragtningerindgå i debatten, når L152 andenbehandles.Som nævnt i høringsnotatet til lovforslaget, der er fremsendt til Folketinget den24. februar 2011, er det allerede i dag således, at der vil blive skredet ind overfor overtrædelser af reglerne om passagerrettigheder, ikke kun ved gentagneovertrædelser, men også ved enkeltstående tilfælde, hvis der er grundlagherfor. For at kunne benytte den eksisterende mulighed for bødestraf efterluftfartsloven, forudsætter det - således som det i øvrigt gælder generelt påluftfartslovgivningens område - at den almindelige strafferetlige procedure iDanmark følges. Det indebærer, at det først må konstateres og dokumenteres,at der foreligger en overtrædelse og dernæst, at anklagemyndigheden rejser enstraffesag ved domstolene.
Konstateringen og dokumentationen af en eventuel overtrædelse sker typisk iforbindelse med Trafikstyrelsens klagesagsbehandling vedrørende en klage fraen passager i en konkret sag. Hvis Trafikstyrelsen på den baggrund konstatereren overtrædelse, vil Trafikstyrelsen i en udtalelse gøre pågældende flyselskabopmærksom herpå. Hvis flyselskabet mod forventning ikke retter sig efterudtalelsen, vil Trafikstyrelsen, hvis der er grundlag herfor, bedeanklagemyndigheden om at rejse en straffesag mod flyselskabet.For så vidt angår den i øvrigt i lovforslag L 152 foreslåede mulighed for atudstede påbud (§ 1, nr. 21) om at forhold, der strider mod gældende regler, skalbringes i orden, kan det oplyses, at denne mulighed i princippet også vil kunneanvendes på området for passagerrettigheder, hvis det kan dokumenteres, atder har fundet en strafbar overtrædelse af reglerne sted.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt