Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152
Offentligt
973928_0001.png
973928_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. marts 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 6 (L152), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 6:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9/3-11 fra BrancheforeningenDansk Luftfart, jf. L 152 - bilag 6.”

Svar:

Brancheforeningen Dansk Luftfart henviser i sin henvendelse af 9. marts 2011til sit forslag fremsat i forbindelse med høringen over lovforslaget om, at det iloven bør præciseres, i hvilke situationer et påbud eller forbud kan anvendes.Endvidere finder Brancheforeningen det betænkeligt, at der ikke erklageadgang for Trafikstyrelsens afgørelser om påbud og forbud.Der foreslås indført to former for påbud eller forbud.Den ene form for påbud eller forbud er afgrænset således, at der i hvert enkelttilfælde skal være tale om at afværge en overhængende, betydelig fare forflyvesikkerheden. Det er imidlertid ikke muligt på forhånd afgøre, hvor allefarlige situationer vil kunne opstå, men der skal være tale om situationer, der erså alvorlige, at de i dag ville være omfattet af de nødretlige grundsætninger.Hvis det var muligt konkret at opregne sådanne situationer, villeTrafikstyrelsen have udstedt en bekendtgørelse til forebyggelse af alle sådannefarlige situationer.Den anden form for påbud eller forbud er efter bemærkningerne til lovforslagetafgrænset således, at der skal være tale om forhold, hvor det er konstateret, aten virksomhed gentagne gange ikke overholder de gældende regler. I stedet forat bede anklagemyndigheden om at rejse en straffesag for hver enkeltovertrædelse, kan det være mere hensigtsmæssigt at gå efter ”kilden” tilovertrædelserne og at pålægge virksomheden at få bragt sine styringssystemer iorden, således at overtrædelser i fremtiden undgås. Det vil imidlertid ikke væremuligt på forhånd at forudse, i hvilke situationer en hvilken som helstvirksomheds styringsredskaber ikke virker, således at man gang på gangovertræder de samme regler.
At der ikke er klageadgang, er identisk med hvad der gælder for alle andreafgørelser, der træffes efter luftfartslovgivningen. Som anført i høringsnotatet,fremsendt til Folketinget den 24. februar 2011, vil der under alleomstændigheder blive truffet en domstolsafgørelse, før tvangsbøder kaneffektueres. I den forbindelse skal det understreges, at det eranklagemyndigheden (i praksis Trafikstyrelsen), der har bevisbyrden for, atpåbuddet eller forbuddet har været hjemlet, og at det er overtrådt.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt