Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152
Offentligt
973886_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. marts 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 4 (L152), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra VibekeGrave (S).

Spørgsmål nr. 4:

”Idet SAS i sit høringssvar peger på, at det bliver et indviklet ankesystem, hvisman skal have vurderet prisdannelse og konkurrencevilkår, bedes det forklaret,hvorfor ministeren ikke ønsker at sikre den fair og lige konkurrenceprovinslufthavnene imellem ved at have et statsligt tilsyn og ankesystem.”

Svar:

Det spørgsmål, som SAS rejser i sit høringssvar, ligger uden for det fremsattelovforslag. En imødekommelse af SAS’ synspunkter vil betyde, at man går i enanden retning end anbefalingerne i rapporten fra den tværministeriellearbejdsgruppe om de større danske provinslufthavne.I øvrigt kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 3 (L 152), hvoraf detfremgår, at en fair og lige konkurrence mellem provinslufthavneneforudsættes sikret gennem provinslufthavnenes frie fastsættelse af takster forlufthavnsydelser under respekt forkonkurrence- og statsstøttereglerne samt desektorspecifikke regler for fastsættelse af takster i lufthavne.Der ville være tale om overregulering og dermed mere administration, hvisman genindførte systemet med regulering af takstfastsættelsen iprovinslufthavnene.At provinslufthavnene er underlagt forskellige myndigheders tilsyn, svarer tilhvad der i øvrigt gælder for virksomheder i Danmark.Jeg kan imidlertid oplyse, at Trafikstyrelsen, for at gøre det nemmere forflyselskaberne at få et samlet overblik over taksterne, i en bekendtgørelse vilfastsætte bestemmelser om, at provinslufthavnene skal offentliggøre derestakstblade og indsende dem til Trafikstyrelsen.Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt