Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152
Offentligt
973872_0001.png
Udkast
MINISTERENTrafikudvalgetFolketingetDatoJ. nr.23. marts 2011
Frederiksholms Kanal27 F1220 København KTrafikudvalget har i brev af 4. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1 (L152), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KimChristiansen (DF).
Telefon55
33 92 33

Spørgsmål nr. 1:

"Ministeren bedes redegøre for, hvordan det sikres, at der ikke bliver brugtskatteydermidler på at holde kunstigt liv i kommunalt drevne lufthavne, derikke er rentabilitet i."

Svar:

Traditionelt har kommunerne drevet lufthavnene. En kommune kan således –naturligvis indenfor rammerne af de gældende regler for statsstøtte ogkonkurrenceretten - beslutte at yde driftstilskud til en lufthavn, og på den mådesikre tilgængelighed og erhvervs- og turismeudvikling i udkantsområder.Lovforslaget ændrer ikke på det, men skaber blot i luftfartsloven en helt klargenerel hjemmel til, at kommuner og kommunale fællesskaber direkte eller iselskabsform kan eje og drive flyvepladser med tilknyttet virksomhed påforretningsmæssigt grundlag og fastsætte takster herfor, hvilket i sit indholdsvarer til den retstilstand, der gjaldt indtil 1. januar 2007, hvor lov omkommuners og amtskommuners erhvervsudviklingsaktiviteter blev ophævet.Endvidere fastslår lovforslaget, at dette skal ske med respekt for gældendekonkurrence- og statsstøtteregler samt de sektorspecifikke regler forfastsættelse af takster i lufthavne.Spørgsmålet om hvorvidt en kommune kan og må afholde udgifter til drift af enlufthavn, er reguleret af de almindelige statsstøtteregler og konkurrenceretten,og reguleres derfor ikke i luftfartslovgivningen, og dermed ikke i det fremsattelovforslag.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt