Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 151 Bilag 1
Offentligt
959765_0001.png
959765_0002.png
SKAT - MotorØstbanegade 1232100 København Ø
TrafikstyrelsenAdelgade 131304 København K
Telefon 33 92 33 92E-mail via www.skat.dk/kontaktwww.skat.dk12. januar 2011J.nr. 11-005367
Høring af forslag til lov om ændring af lov om godken-delse og syn af køretøjer, fremsendt ved mail af 22.december 2010Trafikstyrelsen har bedt om bemærkninger til lovforslag om administrative bøderog påbud om aflevering af nummerplader. Der henvises til j.nr. FS400-000046.SKAT – Motor har følgende bemærkninger til lovforslaget:Der savnes præcisering af, om lovforslaget kun omhandler udeblivelserfra indkaldelse til periodisk syn, eller om det også skal gælde for indkal-delser til syn på anden baggrund.Der savnes præcisering af, hvem der har ansvaret for manglende syn oghvem bøderne rejses mod (og dermed hvem evt. bøder skal inddriveshos). Der savnes bla. en præcisering af, om der skal gælde en solidariskhæftelse for alle de registrerede ejere og alle brugere pr. en bestemt dato.Af bemærkninger under punkt 2 Gældende ret fremgår henvisning til 3,stk. 3, hvilket synes at være en forkert henvisning, det må være § 3, stk. 2der menes. Beskrivelsen i øvrigt synes mangelfuld og ikke helt dækkendefor den nuværende procedure. Vi kan konkret pege på ”Trafikstyrelsenindberetter løbende køretøjer, der ikke…..”. Det er SKAT, der forestårudtræk af de køretøjer, som ikke er blevet godkendt ved periodisk syn.Det omtales i bemærkningernes afsnit 3, at kompetencen forventes dele-geret til Trafikstyrelsen, og dermed antages det, at når der senere i be-mærkningerne beskrives dannelse og udsendelse af dels erindringsskri-velser og dels bøder, at det er Trafikstyrelsen som varetager og udførerdisse opgaver. Denne betragtning kædes sammen med bemærkningernespunkt 10, hvor der forventes et årsværksforbrug på 2 og dette årsværks-forbrug formodes at være hos Trafikstyrelsen. Ligeledes forudsættes det,at den budgetterede udgift på 400.000 kr. indeholder porto-udgifter samthåndteringen af udsendelsen af breve (Trafikstyrelsens it-systemer).Under lovforslagets punkt 10 om Økonomiske konsekvenser for er-hvervslivet står nævnt ”..og afmelding af i Motorregisteret forventes atfremrykke…”. Det bør ændres til ”..og påbud om aflevering af nummer-plader forventes at fremrykke…”.
Side 1 / 2
I skema indsat under punkt 3 vises et muligt sanktionsforløb, og der skit-seres et interval på 2 uger mellem dels forberedelse af bødeforlæg, påbudog dels udsendelse af krav. Der bør være sammenfald mellem kontrol iregister og dannelse samt udsendelse af breve.Lovforslagets § 2 foreslår ikrafttrædelse en konkret dato, nemlig 1. okto-ber 2011. Den planlagte dato for idriftsættelse af DMR er den 3. oktober2011, som er en dato beliggende senere. Det foreslås at ikrafttrædelse gø-res afhængig af at ske, når DMR træder i kraft.Der savnes overgangsbestemmelser for indførelsen af reglerne. F.eks.hvis reglerne skal træde i kraft den 3. oktober, skal reglerne så omfatte al-le dem, der er 5 uger efter synsdato, at regne fra den 3. oktober? Denummerpladeinddragelser, som ligger hos Politiet den 3. oktober måskulle ekspederes, før nummerpladeinddragelser efter de nye regler hånd-teres.Der gøres opmærksom på, at hvis der skal genereres andre/nye data fraDMR (Det digitale motorregister) for at understøtte tiltagene i lovforsla-get, skal dette nøje beskrives og en evt. it-udvikling kræver både tid ogbudget. Med andre/nye data menes, andre it-faciliteter end dem, somDMR er udviklet til på nuværende tidspunkt.
Afslutningsvis vil vi bemærke, at en del af de ovenstående bemærkninger ikkeforventes indarbejdet i synsloven men derimod i en synsbekendtgørelse. I for-bindelse med udarbejdelsen af bestemmelser til synsbekendtgørelsen, må detafklares nærmere om snitfladerne mellem Trafikstyrelsen og SKAT. Med snit-fladerne tænkes der især på håndteringen af indkaldelser til syn på anden bag-grund end et periodisk syn. Endvidere må der afklares nærmere om snitfladernefor anvendelsen af Køretøjsregistret DMR (Det digitale motorregister).
Inddrivelsesmyndigheden har følgende bemærkninger til lovforslaget:I lovforslagets § 13a, stk. 4 foreslås følgende formulering i stedet for den be-skrevne:”Betales en bøde ikke, inddrives den af restanceinddrivelsesmyndigheden.”Begrundelsen herfor er, at der ikke bør være begrænsninger for RIM i de inddri-velsesskridt der kan anvendes over for en restant.Med venlig hilsen
Susanne EchbergSpecialkonsulentDirekte telefon 72 37 65 42
Side 2 / 2