Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 151 Bilag 1
Offentligt
959763_0001.png
959763_0002.png
959763_0003.png
Adelgade 131304 København KTelefon 3392 9100www.trafikstyrelsen.dk

Høringsnotat

Dato 1. februar 2011FS400-0000049
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om godkendelseog syn af køretøjer(administrative bøder og påbud omaflevering af nummerplader)Trafikstyrelsen har den 22. og 23. december 2010 sendt udkast tilforslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjerhos de i bilag 1 nævnte organisationer og offentlige myndigheder.Lovforslaget har også været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 12. januar 2011.Trafikstyrelsen har endvidere sendt udkastet til lovforslag i høring hosRigsadvokaten og FDL, Frie Danske Lastbilvognmænd.Følgende organisationer, myndigheder m.v. har givet udtryk for, at dekan tilslutte sig lovforslaget eller at de ikke har bemærkninger:
RigsadvokatenFagligt Fælles ForbundForbrugerrådetRigsrevisionenDansk MetalDansk ErhvervDansk Transport og LogistikØkonomi- og ErhvervsministerietCentralforeningen af Autoreparatører i Danmark
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fraSKATRigspolitiet
Side 1 (3)
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger.Trafikstyrelsens kommentarer til de enkelte bemærkninger er anført ikursiv.

A. SKAT-Motor

SKAT-Motor bemærker, at der savnes en præcisering af, om lovforsla-get kun gælder for periodiske person eller om det også skal gælde forsyn indkaldt på anden baggrund.Det præciseres i bemærkningerne, at lovforslaget omfatter såvel peri-odiske som § 2, stk. 2 syn (Syn indkaldt af politiet eller Trafikstyrel-sen til kontrol af, om et registreret eller godkendt køretøj opfylder be-stemmelserne i færdselsloven eller forskrifter udfærdiget i medfør affærdselsloven).Desuden savnes en præcisering af, hvem der har ansvaret for mang-lende syn og dermed hvem eventuelle bøder skal inddrives hos. End-videre finder man bemærkningerne til lovforslagets punkt 3 vedrøren-de de nuværende sanktioner i forbindelse med udeblivelser fra synmangelfulde.Det præciseres i lovteksten, at den, der 5 uger efter synsfristen er re-gistreret som ejer/bruger, er ansvarlig for manglende syn og dermedden, der får bødeforlægget. Beskrivelsen af de nuværende sanktioneri forbindelse med udeblivelse fra syn uddybes.Herudover opfordres til en præcisering af beskrivelsen af procedurenfor aflevering af nummerplader i lovforslagets bemærkninger.Beskrivelsen i bemærkningerne af proceduren for aflevering af num-merplader uddybes.Endvidere nævner SKAT en række forhold, som mest hensigtsmæssigtvil kunne fastlægges eller præciseres i den kommende bekendtgørel-se, som forventes udstedt med hjemmel i lovændringen, herundernavnlig snitfladerne mellem Trafikstyrelsen og SKAT, f.eks. for så vidtangår håndteringen af indkaldelser til syn på anden baggrund end etperiodisk syn samt snitfladerne for anvendelsen af KøretøjsregistretDMR (Det Digitale Motorregister).SKAT-Motor anfører tillige, at en række forhold vedrørende det nyesanktionssystem bør være på plads inden lovændringen træder i kraft.Der er tale om en lov, der bemyndiger transportministeren til at fast-sætte regler om bødeforlæg i tilfælde af manglende syn og manglendeaflevering af nummerplader. Denne bemyndigelse vil første blive ud-nyttet, når tekniske og andre forudsætninger er på plads.Endelig foreslås en formuleringsændring i lovforslagets § 13a, stk. 4,som har til formål at sikre, at der ikke er begrænsninger for Restance-
Side 2 (3)
inddrivelsesmyndigheden i de inddrivelsesskridt, der kan anvendesover for en restant.Formuleringen af den pågældende bestemmelse ændres som foreslåetaf SKAT-Motor.

B. Rigspolitiet

Rigspolitiet kan tilslutte sig de foreslåede ændringer til lov om god-kendelse og syn af køretøjer.Rigspolitiet har noteret, at der i de almindelige bemærkninger til lov-forslagets formål og baggrund primært er fokuseret på efterlevelsenaf kravet om periodisk syn.På baggrund af ordlyden af lovudkastets § 13, stk. 1, forudsætterRigspolitiet, at der ikke med de foreslåede ændringer er tilsigtet ensondring mellem periodiske syn og andre syn i sanktionsmæssig hen-seende.Det præciseres i bemærkningerne, at lovforslaget omfatter såvel peri-odiske som § 2, stk. 2 syn (Syn indkaldt af politiet eller Trafikstyrel-sen til kontrol af, om et registreret eller godkendt køretøj opfylder be-stemmelserne i færdselsloven eller forskrifter udfærdiget i medfør affærdselsloven) ..
Side 3 (3)