Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
L 148 Bilag 3
Offentligt
971814_0001.png
971814_0002.png
971814_0003.png
971814_0004.png
971814_0005.png
971814_0006.png
971814_0007.png
971814_0008.png
971814_0009.png
971814_0010.png
971814_0011.png
971814_0012.png
971814_0013.png
NOTATTil ministeren31. januar 2011
Høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af lov omkunstneriske uddannelsesinstitutioner under KulturministerietKulturministeriet sendte den 3. december 2010 et udkast til forslag til lov om ændring aflov om kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet i høring medfrist den 17. december 2010.Den 17. januar 2011 blev lovforslaget udsendt i en 2. høringsrunde i en justeret udgave,hvor den primære ændring var, at Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservator-skole indgår i fusionen med Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole ogDanmarks Designskole.Ministeriet har i alt modtaget 22 høringssvar i 1. høringsrunde (frist d. 17. december2010), og 33 høringssvar i 2. høringsrunde (frist d. 21. januar 2011).Justeringen af lovforslaget mellem 1. og 2. høringsrunde skyldes, at Konservatorskolenmed sin begrænsede studentermasse og ressourcekrævende uddannelse aktuelt er ud-fordret økonomisk, hvorfor skolens ledelse i december 2010 har rettet henvendelse tilKulturministeriet. Skolens ledelse og Kulturministeriet har på den baggrund drøftet, aten forankring i en større institution gør uddannelsesområdet mindre sårbart, end tilfæl-det er i den nuværende situation. Fagligt er skolen imidlertid stærk, og Struktur- ogsamarbejdsudvalget har i sin rapportFremtidig organisering af Kulturministeriets vide-regående uddannelserfra 7. januar 2009 peget på en fusion af Det Kongelige DanskeKunstakademis Konservatorskole med blandt andet Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Arkitektskole og Danmarks Designskole som en mulighed. En sådan fusion harsåledes også faglige perspektiver inden for blandt andet bygningsbevaring og -restaurering, materialeforskning, bæredygtig materialeanvendelse og forskeruddannel-se. Kulturministeren har derfor fundet det hensigtsmæssigt supplerende at foreslå, atskolen indgår i fusionen med Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole ogDanmarks Designskole.
Hovedindholdet i lovforslagetDet primære formål med lovforslaget er at udmønte aftalen om indførelse af bestyrelserpå visse uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, samt indførsel af ansat rek-tor og deraf følgende justeringer af skolerådets kompetencer på Det Kongelige DanskeKunstakademis Billedkunstskoler.Endvidere foreslås en række konsekvensrettelser som følge af aftalen om fusion af DetKongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og Danmarks Designskole, samt kul-turministerens efterfølgende beslutning om også at lade Det Kongelige Danske Kunst-akademis Konservatorskole indgå i den samlede nye uddannelsesinstitution: Det Konge-
Dok. nr. 831979
Side 2
lige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.Det skal bemærkes, at ønsker til udmøntning af de regler, der i lovforslaget foreslåsfastsat i bekendtgørelsesform, ikke omtales, idet det er hensigten at sende udkast tildisse bekendtgørelser i bred høring. Bemærkninger til denne regeludmøntning behand-les mest hensigtsmæssigt i den sammenhæng.Følgende organisationer m.v. havde ingen bemærkninger til lovforslaget: Kulturministe-riets Rektorer (KUR), Finansministeriet, Rigsrevisionen, Det Jyske Musikkonservatori-um, Syddanske Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Den Danske Filmskole.I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar. Synspunk-terne er opstillet i kronologisk rækkefølge ift. de afsnit, der indgår i bemærkningerne.Dog er hovedsynspunkterne fra 2. høringsrunde, der vedrører fusionen af Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole, Danmarks Designskole og Det Kongelige DanskeKunstakademis Konservatorskole, samlet sidst i høringsnotatet i en tematisk opdeling.
A. Ny styrelse på Det Kongelige Danske Kunstakademis Bil-ledkunstskolerKulturministeren ansætter rektorDet Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler opfordrer til, at lovforslagetændres, således at skolerådet har afgørende indflydelse på udvælgelsen af rektor, samtat det kunstneriske personale udgør et flertal i rektoransættelsesudvalget.Det Kongelige Danske Kunstakademis Konserveringsskole henstiller til, at det fremgåraf bemærkningerne til loven, at rektor bør have en konserveringsfaglig baggrund.Nordisk Konservatorforbund finder det vigtigt, at skolerådet inddrages ved ansættelsenaf en ekstern rektor.Det Kongelige Danske Akademi for de Skønne Kunster – Akademiraadet giver udtrykfor, at den faglige, kollegiale indflydelse på ansættelse af rektor fastholdes. Subsidiærtat rektor skal besidde relevante og stærke faglige kompetencer.Unge Kunstnere og Kunstformidlere finder det problematisk, at rektor fremover skalansættes af kulturministeren, da politiske interesser kan influere, da processen kan bli-ve mindre transparent og fordi fagfolk bør have indflydelse på ansættelse af rektor på enfagspecifik skole.Dansk Magisterforening er af den opfattelse, at det ikke fremmer institutionernes ud-vikling at gå over til en af Kulturministeren ansat rektor.Billedkunstnernes Forbund opfordrer til, at kollegialt ansat rektor fastholdes.
Side 3
Kulturministeriets bemærkninger:Bestemmelsen er en udmøntning af den politiske aftale af 27. oktober 2010 om de vide-regående uddannelser under Kulturministeriet 2011-14, hvorefter rektor på Kunstaka-demiets Billedkunstskoler fremover ansættes af Kulturministeren. Det er dog fast ku-tyme, at en repræsentant for det faglige personale på institutionen deltager i ansættel-sesudvalget, så der sikres et fagligt input fra institutionen i ansættelsesprocessen.Kulturministeriet finder således ikke anledning til at ændre lovforslaget på dette punkt.Justering af skolerådets kompetencerDet Kongelige Danske Akademi for de Skønne Kunster – Akademiraadet er af den opfat-telse, at skolerådet bør bibeholdes.Unge Kunstnere og Kunstformidlere er kritiske over for begrænsningen af skolerådetskompetencer, dels fordi den demokratiske proces forsvinder, dels fordi faglige kompeten-cer og viden ikke længere har bestemmende indflydelse.Billekunstnernes Forbund forslår, at de faglige organer sikres indflydelse på og kompe-tence i sager vedr. institutionens interesser og udvikling.Kulturministeriets bemærkninger:Bestemmelsen er en udmøntning af den politiske aftale af 27. oktober 2010 om de vide-regående uddannelser under Kulturministeriet 2011-14, hvorefter skolerådets beføjelserpå Kunstakademiets Billekunstskoler justeres, så de svarer til de regler, der allerede ergældende på de øvrige uddannelsesinstitutioner.Kulturministeriet finder således ikke anledning til at ændre lovforslaget på dette punkt.
B. Ny styrelse på Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige DanskeKunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og KonserveringBestyrelser genereltMinisteriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling foreslår, at der indføres bestyrelser påalle Kulturministeriets uddannelsesinstitutioner, og at det bør præciseres, hvornår oghvordan ministeren kan gribe ind over for en bestyrelse.Det Kongelige Danske Musikkonservatorium foreslår, at ministeriet på forhånd tagerstilling til, hvorvidt de nye bestyrelsers forretningsorden fastsættes af bestyrelsen selveller af kulturministeren.Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole beklager, at systemet med en valgtrektor og et valgt skoleråd forsvinder. Skolen opfordrer til, at bestyrelsen forpligtiges tilat inddrage og give medbestemmelse til medarbejdere og studerende i forbindelse medvæsentlige beslutninger.
Side 4
Dansk Magisterforening er af den opfattelse, at det ikke fremmer institutionernes ud-vikling at gå over til bestyrelser med eksternt flertal.Kulturministeriets bemærkningerBestemmelsen er en udmøntning af den politiske aftale af 27. oktober 2010 om de vide-regående uddannelser under Kulturministeriet 2011-14, hvorefter der på visse instituti-oner indføres en bestyrelse med et flertal af eksterne medlemmer, der er udpeget af kul-turministeren.Kulturministeriet skal desuden bemærke, at lovforslagets formuleringer vedrørende mi-nisterens muligheder for at gribe ind over for en bestyrelse er blevet godkendt af Rigsre-visionen.Spørgsmålet om fastsættelse af bestyrelsernes forretningsorden vil blive behandlet i ef-terfølgende bekendtgørelse.Kulturministeriet finder ikke anledning til at ændre forslagets formuleringer på dettepunkt.Bestyrelsens sammensætningArkitektskolen Aarhus finder det vigtigt, at både det videnskabelige/kunstneriske per-sonale, det teknisk-administrative personale samt de studerende er repræsenteret i be-styrelsen.Danmarks Designskole foreslår, at antallet af bestyrelsesmedlemmer på den fusioneredeinstitution øges fra ni til 11, således at både design- og arkitektfaget sikres en studen-terrepræsentant i bestyrelsen.Dansk Kunstnerråd opfordrer til, at kunstfagligheden opprioriteres i forbindelse medudpegningen af bestyrelser, fx gennem at faglige organisationer gives indflydelse.Danske Kunsthåndværkere og Danske Designere mener, at bestyrelsessammensætnin-gen skal afspejle de respektive udøvende erhverv.Dansk Industri opfordrer til, at antallet af studenterrepræsentanter hæves til to på be-kostning af det videnskabelige personale, at der indkaldes forslag fra omverdenen til be-styrelsesmedlemmer, samt at der indføres et krav om, at eksterne medlemmer i besty-relsen skal være erhvervsaktive.Det Kongelige Akademi for de Skønne Kunster – Akademiraadet finder, at det på insti-tutioner med bestyrelser bør være institutionens øverste faglige organ, der udpeger etflertal til bestyrelsen.Danske Arkitektvirksomheder mener, at det bør vægtes højt, at aftagervirksomhedernerepræsenteres i bestyrelserne, samt at det bør overvejes, at der skal være en begræns-ning på antallet af gange et medlem kan genbeskikkes.
Side 5
Arkitektforbundet finder det vigtigt, at aftagerbrancherne repræsenteres i bestyrelser-ne, fx gennem at organisationer høres i forbindelse med udpegningen.Kulturministeriets bemærkningerKulturministeriet ønsker grundlæggende, at bestyrelserne skal være effektive ledelserfor institutionerne, og at de i deres sammensætning skal afspejle institutionernes sam-lede opgaver.I henhold til lovforslaget skal bestyrelsernes eksterne medlemmer tilsammen have erfa-ring med ledelse, organisation og økonomi, men udpeges i øvrigt i kraft af deres person-lige egenskaber. Der lægges vægt på, at bestyrelsen samlet set har indsigt i de ansættel-sesområder og erhverv, som institutionen uddanner til. Det er ikke et krav, men er hel-ler ikke udelukket, at de eksterne medlemmer også har specifik faglig erfaring inde forde områder, som institutionerne uddanner til.Kulturministeriet finder, at den i lovforslaget valgte udpegningsmodel for de eksternemedlemmer af bestyrelsen sikrer den bedst mulige balance i de samlede kompetencer,som bestyrelsen skal besidde, og at dette i vid udstrækning imødekommer bemærknin-gerne i høringssvarene. Enkelte høringsparters ønsker om at faglige organisationer ellerbrancher får direkte udpegnings- eller høringsret imødekommes dog ikke, ligesom øn-sket om, at eksterne medlemmer af bestyrelsen skal være erhvervsaktive, heller ikkeimødekommes.Kulturministeriet finder endvidere, at lovforslaget sikrer medarbejdere og studerendemedinddragelse og -indflydelse gennem deres repræsentation i bestyrelsen.Kulturministeriet finder det endelig ikke ønskeligt at begrænse muligheden for genbe-skikkelse af bestyrelsesmedlemmerne, da en sådan regel ikke bør stå i vejen for en ellersvelfungerende bestyrelse.Kulturministeriet har i forlængelse af beslutningen om at lade Det Kongelige DanskeKunstakademis Konservatorskole indgå i den fusionerede institution revideret lovfors-laget, således at bestyrelsen på Det Kongelige Kunstakademis Skoler for Arkitektur,Design og Konservering udvides til 11 medlemmer ud fra den betragtning, at der børvære interne repræsentanter for alle institutionens hovedfagområder i bestyrelsen.Faglige rådArkitektskolen Aarhus bemærker, at fagrådets størrelse og opgaver kan have en uheldigindflydelse på ledelsen af arkitektskolen. Skolen mener, at et fagråd kan komme i kon-flikt med et forskningsråd, et uddannelsesråd og et studienævn.Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole forslår, at det indføjes i loven, atrektor er født formand i det faglige råd.Dansk Industri foreslår, at ”inddrages” erstattes med ”kan udtale sig” i § 11 e, stk. 2, såledelseskompetencen er veldefineret, respekteret og enstrenget.
Side 6
Danske Arkitektvirksomheder finder, at det faglige personale, der skal indgå i det fagli-ge råd, bør have direkte afsæt i erhvervet.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet bemærker, at etablering af et samlet fagligt råd for institutionen ikkeforhindrer, at der kan etableres andre koordinerende og rådgivende organer på instituti-onen. Det er endvidere Kulturministeriets opfattelse, at det faglige råd skal varetage in-stitutionens interesser som uddannelses- og forskningsinstitution, hvorfor det ikke børvære et krav, at medlemmer skal have afsæt uden for denne. Kulturministeriet finderdog, at en del af det fagligt ansatte personale allerede har tæt tilknytning til erhvervetved siden af deres beskæftigelse på institutionen (fx arkitekter).Kulturministeriet tager forslaget om, at rektor bør være født formand for det faglige rådtil efterretning og justerer lovforslaget på dette punkt.Kulturministeriet foretager endvidere en præcisering af lovteksten, således at ”inddra-ges” erstattes med ”høres” i § 11 e, stk. 2. Dette sker for at tydeliggøre, at det faglige råder en dialog- og sparringspartner for rektor og bestyrelse, men at rådet ikke er sikret be-stemmende indflydelse på sager, hvor beslutningskompetencen er placeret hos bestyrel-se eller rektor.
C. Andre bemærkninger i 1. høringsrundeMinisteriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling foreslår, at det skal fremgå af be-mærkningsteksten, at der stilles de samme krav til forskningsetik, forskningsfrihed ogoffentliggørelse, som der stilles til universiteterne for at sikre sammenlignelighed påtværs af områderne. VTU fremhæver ligeledes, at universiteterne ikke har ministerud-pegede bestyrelser, ligesom alle eksterne medlemmer skal have erfaring med økonomi ogledelse. Ligheden mellem bestyrelsesmodellerne er således ikke fuldstændig.Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole opfordrer til, at lovforslaget afspej-ler, at den fusionerede institutions uddannelser stadig er selvstændige uddannelser.Danske Kunsthåndværkere og Danske Designere fremhæver, at det bør fremgå eksplicitaf lovteksten, at den fusionerede institution skal bedrive forskning inden for kunsthånd-værk, samt at Arkitektskolen Aarhus har en forsknings- og undervisningsforpligtelseinden for industrielt design.Arkitektforbundet finder det væsentligt, at der tilføres tilstrækkelige midler til fusionen.Det opfattes således problematisk, at finansieringen af en bestyrelse skal findes indenfor institutionernes økonomiske ramme.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet har ikke fundet anledning til at eksplicitere eller præcisere særligekrav til forskningsetik og -frihed i bemærkningsteksten, idet organisering af,og de etiske
Side 7
og formelle krav til såvel forskning som undervisning og kunstnerisk udviklingsvirk-somhed i videre forstand og til enhver tid er gældende og forudsættes løftet af ledelse ogmedarbejdere på institutionerne. Derimod har ministeriet foretaget præciseringer i be-mærkningerne vedr. ligheden mellem universiteternes bestyrelsesmodel og den i lovfors-laget beskrevne.Kulturministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at der ikke foretages æn-dringer i kravene til de uddannelser, som institutionerne skal udbyde eller til øvrige op-gaver. Ministeriet vil dog imødekomme ønsket om, at det tydeliggøres i lovteksten, atden fusionerede institution også skal forske i kunsthåndværk, idet kunsthåndværk harværet omfattet af den hidtidige formulering i gældende lov om ’forskning inden for de-signområdet’.Forskning og undervisning i industrielt design har imidlertid ikke hidtil været en eks-plicit lovfæstet forpligtelse for Arkitektskolen Aarhus, hvorfor lovforslaget ikke ændrespå dette punkt.Kulturministeriet skal endvidere bemærke, at ministeriet i forbindelse med fusionen ogetablering af bestyrelser allerede afholder væsentlige udgifter, ligesom institutionernehar modtaget en ekstra bevilling til formålet.
D. Andet i 1. høringsrundeDer er i høringssvarene indkommet en del ændringsforslag af teknisk og korrekturmæs-sig art. Kulturministeriet har imødekommet disse, hvor det har været relevant.
E. Høringssvar til 2. høringsrunde vedrørende fusion af det DetKongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole, Danmarks De-signskole og Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservator-skoleTidspunktDet Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole finder tidspunktet for en fusionmed Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole uheldig, da den igangvæ-rende fusionsproces mellem arkitektskolen og Danmarks Designskole er fremskreden.Danmarks Designskole finder timingen for fusionen uheldig og mener, at den igangvæ-rende fusion mellem arkitekt- og designskolen skal gennemføres, før endnu en instituti-on indfusioneres.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet har fundet det væsentligt at inkludere Det Kongelige Danske Kunst-akademis Konservatorskole i fusionen på nuværende tidspunkt for derved at sikre, atkonservatoruddannelsen bliver inddraget i det strategiske arbejde og bliver inkluderet i
Side 8
fusionen på lige vilkår og på samme tidspunkt som design- og arkitektuddannelserne.Begrundelsen for at Kunstakademiets Konservatorskole indgår i fusionenDet Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole udtrykker bekymring overfor,hvorvidt fusionen udelukkende er begrundet i økonomiske hensyn, og udbeder sig derforforsikring for, at fusionen ikke er en spareøvelse.Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole finder det ikke hensigtsmæs-sigt, at en fusion gennemføres af økonomiske årsager.Danmarks Designskole finder det uheldigt, at fusionen forekommer udelukkende øko-nomisk begrundet.Danske Designere og Akademisk Arkitektforening savner faglige argumenter for, at DetKongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Arkitektskole og Danmarks Designskole vil have gavn af fusionen, og anfører, atfusionsgrundlaget er utilstrækkeligt begrundet i lovforslaget. Endvidere efterlyses enunderbygning af den økonomiske analyse i lovforslaget samt en samlet analyse af per-spektiverne i forhold til uddannelsernes formål.Organisationen for Danske Museer understreger, at fusionen ikke bør være motiveret aføkonomi, ligesom den ikke bør føre til afskedigelser.Konservatorskolens aftagerpanel fremhæver, at fusionen ikke bør være motiveret aføkonomi og ikke bør føre til afskedigelser.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet har valgt at lade Konservatorskolen indgå i fusionen med arkitekt- ogdesignskolen på baggrund af, at Konservatorskolens ledelse i december 2010 har rettethenvendelse til Kulturministeriet og anført at skolen aktuelt er økonomisk udfordret.Kulturministeriet har – efter drøftelser med Konservatorskolens ledelse - vurderet, at enforankring i en større institution vil gøre uddannelsesområdet mindre sårbart, end til-fældet er i den nuværende situation. Målet har været at sikre, at der stadig udbydes enkonserveringsuddannelse af højeste kvalitet i Danmark. En sådan fusion har også enrække faglige perspektiver inden for blandt andet bygningsbevaring og -restaurering,materialeforskning, bæredygtig materialeanvendelse og forskeruddannelse.Lovforslaget vil blive justeret, så de faglige perspektiver ved fusionen tydeliggøres.RektorDet Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole foreslår, at der (i § 11 d) indføjes,at rektor skal være en fagperson inden for et af skolens områder med relevant indsigt idet samlede områdes forskning, kunstneriske udviklingsvirksomhed og uddannelse.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet er enigt i, at en kommende rektor for den fusionerede institution skalhave relevant indsigt i det samlede fagområdes forskning, kunstneriske udviklingsvirk-
Side 9
somhed og uddannelse. Ministeriet finder imidlertid ikke, at dette udelukker ledere medandre fagligheder – end arkitekter, designere og konservatorer – fra at varetage ledel-sesopgave på den fusionerede institution. Der er tale om en stor og kompleks ledelsesop-gave, som i nok så høj grad skal løftes af en kommende rektor med afsæt i strategiske ogledelsesmæssige kompetencer på højeste niveau.Kulturministeriet finder ikke anledning til at ændre forslagets formuleringer på dettepunkt.Bestyrelsens sammensætning efter at Konservatorskolen indgår i fusionenDet Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole foreslår, at bestyrelsen udvidesmed en TAP-repræsentant.Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole foreslår, at der af hensyn tilkonserveringsfagets repræsentation i bestyrelsen også bør udpeges eksterne medlemmermed rod i de enkelte fag.Akademikernes Centralorganisation opfordrer til, at konserveringsfaget sikres repræ-sentation i styrende organer.Nordisk Konservator Forbund – Danmark opfordrer til, at eksterne medlemmer ogsåudpeges på baggrund af deres faglige tilhørsforhold.Danske Arkitektvirksomheder finder, at der er et misforhold i, at fagene på trods af de-res forskellige størrelser repræsenteres ligeligt i bestyrelsen.Organisationen for Danske Museer foreslår i forbindelse med etablering af bestyrelsen,at konserveringsfaget repræsenteres af to eksterne medlemmer, samt en intern repræ-sentant for det faglige personale.Konservatorskolens aftagerpanel giver udtryk for, at konserverings faget bør repræsen-teres af to eksterne medlemmer samt en intern repræsentant for det faglige personale ibestyrelsen. Aftagerpanelet finder det herudover betænkeligt og udemokratisk, at inter-ne medlemmer til bestyrelsen beskikkes af Kulturministeren, ligesom det findes uhen-sigtsmæssigt, at både formand og næstformand udpeges blandt de eksterne medlemmer.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet finder, at den i lovforslaget valgte udpegningsmodel for de eksternemedlemmer af bestyrelsen sikrer den bedst mulige balance i de samlede kompetencer,som bestyrelsen skal besidde. Endvidere er der med udvidelsen af bestyrelsen til 11medlemmer sikret, at der er interne repræsentanter i bestyrelsen for alle institutionenshovedfagområder, samtidig med at såvel det teknisk-administrative personale som stu-derende også er sikret repræsentation.Da bestyrelsen skal have en operationel størrelse finder Kulturminister ikke, at en for-øgelse af antallet af bestyrelsesmedlemmer – på grund af eksterne eller interne repræ-sentationshensyn – er hensigtsmæssig.
Side 10
Det er alt i alt Kulturministeriets opfattelse, at den foreslåede bestyrelsessammensæt-ning i lovforslagets 2. udgave (2. høringsrunde) sikrer en bestyrelse, der vil kunne fun-gere til institutionens bedste – fagligt såvel som økonomisk og administrativt.Navnet på den fusionerede institutionDet Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler er uforstående overfor, at dennye institution skal hedde Det Kongelige Danske Kunstakademi. Der er et uheldigtsammenfald mellem navnene, som samtidig kan indikere, at Billedkunstskolerne er endel af den fusionerede institution.Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole finder den fusionerede institu-tions navn problematisk, da den ikke afspejler, hvilke fag der indgår.Danmarks Designskole finder, at navnet på den nye institution ikke er dækkende og op-fordrer til, at der findes et andet navn, der tager højde for, at man ikke skal ende i ”silo-tænkning”.Det Kongelige Danske Akademi for De Skønne Kunster – Akademiraadet protesterer pådet kraftigste mod den nye institutions navn, da det signaleres, at alle Kunstakademietsinstitutioner er inkluderet i fusionen.Kulturministeriets bemærkninger:For at understrege at der både er tale om en fælles institution og tre fag med stærke fag-lige profiler vil Kulturministeriet i det endelige lovforslag ændre den fusionerede insti-tutions navn til Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design ogKonservering. Kulturministeriet har drøftet det justerede navn med de fire rektorer forDet Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole, Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Konservatorskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler samtDanmarks Designskole, og de kan alle bakke op om navnet.Lovforslaget vil blive justeret i overensstemmelse hermed.ArbejdsmarkedDet Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole peger på, at de fusionerede in-stitutioners uddannelser retter sig mod forskellige arbejdsmarkeder.Organisationen for Danske Museer gør opmærksom på, at konserveringsuddannelsenuddanner til et andet arbejdsmarked end design- og arkitektskolerne.Konservatorskolens aftagerpanel henleder opmærksomheden på, at konserveringsud-dannelsen henvender sig til et andet arbejdsmarked end design- og arkitektuddannel-serne.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet finder det ikke problematisk, at en institution i kraft af flere uddan-nelser uddanner til flere aftagerområder. Både universiteter og professionshøjskoler
Side 11
magter denne opgave. Bestyrelsen vil således skulle have indsigt i et arbejdsmarked, derdækker både den offentlige sektor og det private erhvervsliv.Kulturministeriet finder ikke anledning til at ændre forslaget på dette punkt.Fortsat autonomi og selvstændighed for konserveringsuddannelsen i den fusio-nerede institutionDet Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole finder det væsentligt, at der ifusionen arbejdes for at sikre skolen fortsat autonomi, international profil og højt fagligtniveau.Akademikernes Centralorganisation opfordrer til, at det sikres, at Konservatorskolenfortsætter som selvstændig enhed.Nordisk Konservator Forbund – Danmark finder det væsentligt, at konservatoruddan-nelsens faglighed sikres. I denne forbindelse foreslås det, at der etableres en konserve-ringsfaglig enhed eller fakultet.Danske Arkitektvirksomheder finder det væsentligt, at de enkelte fag bevarer deres pro-fil og faglighed.Organisationen for Danske Museer understreger vigtigheden af, at konserveringsud-dannelsen bibeholdes i en fusion, samt at antallet af kandidater fastholdes. Organisatio-nen fremhæver ligeledes, at det er væsentligt, at fagene har mulighed for at agere somen selvstændig faglig enhed.Konservatorskolens aftagerpanel opfordrer til, at fagene gives mulighed for at agere somselvstændige faglige enheder. Det er væsentligt, at konserveringsuddannelsen bibehol-des i en fusion, og følgelig at antallet af kandidater fastholdes.Herudover har en række konserveringsfaglige organisationer, uddannelsesinstitutionerog enkeltpersoner afgivet høringssvar, hvori der opfordres til, at Konservatorskolensselvstændighed, høje faglige standard og internationale profil bevares. Høringssvar ermodtaget fra: People’s History Museum, ENCoRE – European Network for Conserva-tion-Restoration Education, Akademie der Bildenden Künste Wien – Institut für Kon-servierung – Restaurierung, York Museums Trust, Göteborg Universitet – Afdeling förKonservering, ICCROM – International Centre for the Study of the Preservation andRestoration of Cultural Property, ICOM-CC – The Committee for Conservation af the In-ternational Council of Museums, AusHeritage, Science Group of Icon (The Institute ofConservation), ICC – International Institute for Conservation of Historic and ArtisticWorks, SRAL – Stichting Restauratie Atelier Limburg, TEI – Hellenic Republic Techno-logical Educational Institute Athens, Nordisk Konservatorforbund – Norge, Museum ofCultural History, University of Oslo, E.C.C.O. – European Confederation of Conservator-Restorers’ Organisations, University of Amsterdam, Deborah Phillips, Departamento deConservación y Restauratión de Bienes Culturales – Universidad Politécnica de Valen-cia.
Side 12
Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet finder det væsentligt, at de fagområder og uddannelser, der indgår ifusionen fortsat sikres en selvstændig profil og selvstændig mulighed for fortsat udvik-ling – nationalt og internationalt. Den konkrete organisering af institutionen vil imidler-tid være den kommende bestyrelses ansvar.Kulturministeriet finder dog – på baggrund af høringssvarene – anledning til at justerelovforslaget således, at det tydeligere fremgår, at de enkelte fags faglighed og profil skalbevares.Fagligt rådDet Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole finder, at det bør sikres, at fa-gene bør være ligeligt repræsenteret i det faglige råd.Kulturministeriets bemærkninger:Varetagelsen af de enkelte uddannelses faglighed og profil medfører naturligt, at alle fa-gene er repræsenteret i fagrådet. De nærmere regler for sammensætningen af det fagligeråd vil blive reguleret i en bekendtgørelse og specificeres ikke nærmere i lovforslaget.HøringsfristDanske Designere og Akademisk Arkitektforening finder høringsfristen urimelig kort.Nordisk Konservator Forbund – Danmark beklager den korte høringsfrist.Det Kongelige Danske Akademi for De Skønne Kunster – Akademiraadet beklager denkorte høringsfrist.Kulturministeriets bemærkninger:Lovforslaget blev sendt i høring første gang den 3. december 2010. Høringsfristen varher den 17. december 2010. Som konsekvens af ændringerne vedr. Konservatorskolenvalgte Kulturministeriet at sende forslaget i en 2. høring. Hensynet til den fortløbendelov proces betød imidlertid, at høringen blev gennemført med en kort høringsfrist. Kul-turministeriet er opmærksom på det problematiske og lidet ønskværdig heri. Ministeriethar derfor ført en grundig dialog med ledelserne for de involverede institutioner forudfor – og parallelt med – gennemførelsen af 2. høringsrunde. På den baggrund finder mi-nisteriet, at det samlede høringsforløb er gennemført på – efter omstændighederne – ri-melige vilkår.AndetAkademikernes Centralorganisation finder det ønskværdigt, at Konservatorskolens til-lægs- og stillingsstruktur tilpasses arkitektskolens.Organisationen for Danske Museer ligesom det er væsentligt, at aftagerpanelet for kon-serveringsuddannelsen opretholdes.Konservatorskolens aftagerpanel ligesom det er væsentligt, at aftagerpanelet for kon-serveringsuddannelsen opretholdes.
Side 13
Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet tager Akademikernes Centralorganisations synspunkt vedr. tillægs-og stillingsstruktur til efterretning, men bemærker, at sådanne forhold er et overens-komstforhandlingsspørgsmål.Kulturministeriet har noteret sig Organisationen for Danske Museer og Konservatorsko-lens aftagerpanels synspunkter vedrørende aftagerpanel. De nærmere regler for afta-gerpaneler er imidlertid reguleret i en bekendtgørelse og specificeres ikke nærmere i lov-forslaget.