Jeg vil godt takke for den positive modtagelse, som lovforslaget generelt har fået.
Lovforslaget implementerer jo EU-direktivet om undersøgelse af ulykker til søs.
Opklaring af søulykker er jo desværre ikke noget nyt.
»Desværre« skal forstås på den måde, at søulykker jo finder sted, og vi skal så opklare, hvad der er sket, så vi kan lære af det.
Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed har i mange år arbejdet med at klarlægge årsagerne til ulykker til søs, så lignende ulykker kan undgås fremover.
Ulykker har ofte store menneskelige omkostninger eller forårsager skader på miljøet, så det er vigtigt, at vi hele tiden får et bedre kendskab til årsagerne, så de kan bruge denne viden til at mindske de forskellige risici.
Ifølge direktivet er det et krav, at undersøgelsesinstansen er uafhængig af andre parter, hvis interesser kan komme i konflikt med undersøgelsesarbejdet.
Med lovforslaget bliver Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed erstattet af Den Maritime Havarikommission, som etableres som en uvildig og uafhængig instans.
Lovforslaget vil i det væsentligste videreføre den nuværende ordning for sikkerhedsundersøgelser til søs.
Det skaber da også som noget nyt fælles retningslinjer for undersøgelsesarbejdet inden for EU, hvilket vil medføre bedre samarbejdsmuligheder på tværs af landegrænser.
Regeringen lægger stor vægt på hele tiden at forbedre sikkerheden til søs, og jeg er også overbevist om, at det her lovforslag vil være endnu et skridt i retning af at mindske risikoen for ulykker.
Så alt, hvad vi kan gøre for at forbedre situationen i forhold til ulykker, skal vi gøre.
Vi er nu blevet færdige med behandlingen af forslaget, og derfor ser jeg frem til udvalgets velvillige behandling af forslaget og glæder mig til at svare på spørgsmål under udvalgsbehandlingen.