Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 146 Bilag 4
Offentligt
ErhvervsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K.
København, den 16 marts 201116.
L 146 Forslag til Lov om investeringsforeninger
ÅOP for investeringsforeninger må ikke forringes
Mere end 800.000 danskere har investeret i de danske investeringsforeninger.Valget mellem forskellige investeringsmuligheder træffes af de fleste forbrugerepå baggrund af en såkaldt rådgivning fra en medarbejder i en bank eller ensparekasse.Dansk Aktionærforening og Forbrugerrådet arbejder for, at rådgivningen skalærforeninghave et bedre kvalitetsmæssigt indhold og være uvildig, så den fortjenerbetegnelsen rådgivning og ikke er salgsarbejde.En af forudsætningerne for rigtig rådgivning er, at forbrugerne får klarforbrugerneinformation om priser og omkostninger og om rådgiveren eller hans virksomhedhar økonomisk fordel af at anbefale og sælge bestemte produkter.
ÅOP for investeringsforeninger
I 2007 blev der enighed mellem forbrugernes organisationer og de finansiellevirksomheders organisationer, det vil sige Forbrugerrådet, DanskAktionærforening, Finansrådet og InvesteringsForeningsRådet, om beregningenaf et ÅOP for investeringsforeninger. Teknisk set er ÅOP en branchestandardbranchestandard,ikke en del af love og bekendtgørelserbekendtgørelser.De årlige omkostninger i procent beregnes på grundlag afinvesteringsforeningernes egne regnskaber og prospekter som:ringsforeningernesAdministrationsomkostninger (incl. performance fee)+ Transaktionsomkostninger+ ((Maksimalt emissionstillæg + maksimalt indløsningsfradrag)/7)Emissionstillægget og indløsningsfradraget divideres med 7 som udtryk for, atder regnes med, at forbrugeren holder sin investering i syv år.Dansk Aktionærforening, Amagertorv 9, 3. Sal. Postboks 1140, 1010 København K.10tlf. 45 82 15 91 www.shareholders.dk
Central investorinformation
UCITS IV direktivet, der er baggrunden for L 146 indeholder en nyskabelse146,nyskabelse:Central Investorinformation. Central Investorinformation er et to sidersnvestorinformation.nvestorinformationinformationsblad, der giver centrale informationer om UCITS(investeringsforeninger m.v.) på en standardiseret måde. Der er tale om etrfremskridt, der vil gøre det lettere at sammenligne forskellige UCITS bådeøreUCITS,danske og udenlandske.Men det omkostningsbegreb der anvendes i den centrale investorinformationomkostningsbegreb,investorinformation,er et mere snævert begreb end det danske, investeringsforeningerneshandelsomkostninger holdes ude. D betyder, at investeringsforeninger derDetinvesteringsforeninger,handler værdipapirer med forskellig hastighed og derved har meget forskelligehastighed,omkostninger, fremtræder som havende de samme omkostningerer.Der har været forslag fremme om, at det danske ÅOP begreb skulle tilpassescentral investorinformation, men handelsomkostninger er så vigtig en del afandelsomkostningeromkostningerne i en investeringinvesteringsforening, at det nuværendeomkostningsbegreb i ÅOP skal fastholdes.
Perspektiver
Der arbejdes i EU på at standardisere oplysningskravene til alle former forinvesteringer, det såkaldte PRIPsPRIPs-initiativ.Ideen er at tage de bedste forbrugerbeskyttelseselementer fra MiFID og fraUCITS IV og tilpasse dem, så de kommer til at gælde for alle andreinvesteringsmuligheder: Pensioner, forsikringer, særlige opsparingsordningersærligem.v.Når der sammenlignes på tværs af forskeforskellige brancher, vil det blive endnuilmere vigtigt at få alle omkostningerne med. Derfor må Danmark holde fast iÅOP med handelsomkostninger og arbejde for, at det bliver detteomkostningsbegreb, der bliver brugt i UCITS og i PRIPs.Kort sagt skal ÅOP vise, hvor stor en del af forbrugerens opsparing eller,investering der forsvinde i omkostninger. Det vil hjælpe forbrugeren til et bedreforsvinderebegrundet valg.Med venlig hilsen
- 2 -