Indledningsvis vil jeg gerne erklære mig enig med Venstres ordfører i, at det er en stor mundfuld, og at det, der skal tages stilling til i dag, er uigennemskueligt.
Det skal jeg vende tilbage til i ordførertalen.
Jeg vil sige, at den lærdom, vi som Socialdemokrater sidder tilbage med efter udbruddet af den finansielle krise, er, at vi i forhold til den finansielle verden skal gå efter at sikre, at gennemsigtighed, åbenhed og informationspligt er i højsædet.
Det indebærer bl.a., at offentligheden har indblik i regnskaber og har information om eksempelvis honorarer, indtjeningsandele, skattebetaling, informationspligt om risikovurdering til indskyderne og tilsyn osv., og at der er et forstærket samarbejde på tværs af grænser, så der er mulighed for at gribe ind, hvis noget er ved at gå galt.
Og hedgefonde må omfattes af samme indberetningspligt og tilsyn som banker i henhold til Basel III.
Vi skal respektere, at virksomheder er mere end et finansielt produkt, de er levende organismer og skal behandles herefter.
Det er jo sådan, at bag investeringsselskaberne står der stærke økonomiske kræfter, herunder pensionskasser, og de skal sikres mulighed for at bruge deres indflydelse.
Fremtidens velfærd skal sikres gennem lovgivning og etik.
Vi har som Socialdemokrater med tilfredshed noteret os, at lovforslaget her skaber et lovgrundlag, der er med til at skabe gennemsigtighed, også for samfundet og de interessenter, der er afhængige af, at tingene går rigtigt for sig.
Vi noterer os, at lovforslaget er med til at sikre information til investorer, herunder at der kræves et dokument, hvori der er sikret central investorinformation.
Vi anerkender også behovet for at effektivisere formueforvaltning gennem større enheder, og at samarbejdet mellem myndigheder på tværs af grænserne effektiviseres og forbedres.
Det er helt centralt i opfyldelsen af disse elementer – det står jo i lovforslaget – at det er Finanstilsynet, der skal drage omsorg herfor.
Og jeg skal ikke være tilbageholdende med at sige, at vi er meget interesseret i at få at vide, om Finanstilsynet nu også får de tilstrækkelige muskler til at løse denne vigtige opgave.
Det gælder ikke blot antallet af medarbejdere, som vi har set er en del af lovforslaget – der er en forøgelse af antallet af medarbejdere – det gælder også sikring af den tilstrækkelige autonomi for Finanstilsynet båret af økonomiske og faglige hensyn, der ikke blot tilsidesættes af nogle politiske hensyn.
Derudover har vi noteret os en række kritiske høringssvar, som vi gerne vil have lejlighed til at granske og udbore nærmere i det lovforberedende arbejde.
Og oven i den svada vil jeg godt allerede på nuværende tidspunkt anmelde til ministeren, at vi gerne vil have en teknisk gennemgang af lovforslaget, fordi det for os at se er et ret kompliceret lovforslag, og det er vigtigt, at vi kender de forskellige årsager og virkninger, der er stillet op i lovforslaget.
Så vi vil holde fokus på, at vi får nogle tilfredsstillende og fyldestgørende svar i forbindelse med de prioriteringer, som jeg har givet udtryk for er vores, nemlig åbenhed og gennemsigtighed og muligheder for en eventuel regulering.
Men vi er villige til at medvirke til lovens gennemførelse, såfremt vi får fornøden, skal vi sige sikkerhed for, at disse forhold er i orden.