Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 141
Offentligt
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 28. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål nr.19 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks under-grund (L 141), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 19:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts 2011 fra foreningen ’Nej tilCO2-lagring’ ved Asger Møller Madsen, jf. L 141 – bilag 7.”Svar:
Opsamling, transport og lagring af CO2er en teknologi i udvikling, og injektion af CO2i oliefelter i Nordsøen kan bidrage til at øge olieindvindingen og dermed øge statensindtægter. Regeringen vil derfor arbejde for, at injektion og lagring af CO2kan anven-des på oliefelter i Nordsøen, såfremt det kan ske sikkerheds- og miljømæssigt fuldtforsvarligt.For så vidt angår lagring af CO2på land, indgår det ikke aktuelt som et element i re-geringens klima- og energipolitik, men jeg vil ikke på forhånd afskrive mig mulighe-den for, at det kan komme til at spille en fremtidig rolle i det danske energisystem.Det vil bl.a. afhænge af, hvilke erfaringer der gøres hermed i udlandet i de kommen-de år.Hvorvidt lagring af CO2på land kan finde sted, skal der efter regeringens opfattelsetages principiel stilling til ved en drøftelse i Folketingssalen, når der er flere erfaringermed teknologien jf. ovenfor. Stillingtagen til konkrete forslag til indkaldelse af ansøg-ninger og udstedelse af tilladelser til anvendelse af undergrunden til lagring af CO2skal efter regeringens opfattelse ske i Energipolitisk Udvalg, som det fremgår af lov-forslaget.Foreningen ’Nej til CO2-lagring’ anfører i henvendelse af 28. marts 2011 en rækkeforhold vedrørende Vattenfalls ansøgning om CO2-lagring.For så vidt angår spørgsmål om erstatning for skader til lodsejere i forbindelse medforundersøgelser og om planer for, hvad der skal gøres, hvis der sker et udslip afCO2, fastslår undergrundslovens § 35, at en rettighedshaver (i dette tilfælde Vatten-fall) skal erstatte skader, der forvoldes ved udøvelsen af den virksomhed, som en til-ladelse dækker, også selv om skaden er hændelig.
27. april 2011
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
For så vidt angår planer for, hvilke tiltag der skal gøres ved et eventuelt udslip af CO2fra et lager, kan jeg oplyse, at der ifølge lovforslagets § 23 d, stk. 2, skal foreligge enplan for udbedrende foranstaltninger, som skal dække sådanne tilfælde.Foreningen spørger desuden til, hvilken indflydelse borgere vil få på en risikovurde-ring, som nævnt i CCS-direktivets bilag 1, og om hvem som bestemmer, om det ersikkerhedsmæssigt i orden at lagre CO2, hvis der laves undersøgelser, der viser atdet skulle være i orden.I forbindelse med karakterisering og vurdering af det potentielle lagringskompleks ogdet omgivende område, skal rettighedshaver udarbejde en risikovurdering. Risiko-vurderingen skal vedlægges ansøgningen om lagringstilladelse som en del af detmateriale, som skal vurderes af myndighederne, før der kan træffes en afgørelse, omder kan tillades lagring i det pågældende område. Myndighederne vurderer det mate-riale, som indsendes med lagringsansøgningen, og kan i denne forbindelse også, omnødvendigt, indhente ekstern faglig bistand til at vurdere resultaterne af undersøgel-serne.Foreningen spørger til, hvilke andre steder i verden der finder lagring af CO2i sand-stensformationer sted.Som eksempler herpå findes Sleipner og Snøvit felterne i Norge og In Salah feltet iAlgeriet, hvor CO2pumpes ned i sandstenslag med henblik på lagring.Foreningen spørger derudover om, hvorvidt CO2-lagring udelukker udnyttelsen afgeotermisk varme.Jeg vil her henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende L 141, oversendttil udvalget med brev af 15. marts 2011.Foreningen anfører, at der hvor CO2overvejes injiceret i undergrunden, er der 70grader varmt, og spørger om der er nogen, der er klar over, hvordan CO2opfører sigunder sådanne forhold. Desuden anfører foreningen, at hvis CO2kommer op fra un-dergrunden (hvor den er flydende) til overfladen, vil den være en gas.Hertil kan oplyses, at der er god teknisk viden om, hvorledes CO2opfører sig underforskellige tryk- og temperaturforhold. CO2er under normale atmosfæriske tryk- ogtemperaturforhold (1 atmosfære og 20 grader Celsius) en gasart, men den kan ikkebrænde.Foreningen ønsker oplyst, hvem der skulle foretage den tekniske gennemgang ved-rørende CO2-lagring.Den tekniske gennemgang om CCS blev foretaget af Energistyrelsen på møde i Kli-ma- og Energiministeriet den 16. marts 2011.Foreningen ønsker desuden oplyst, om der er mulighed for lagring af tysk CO2iDanmark.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
Skal der lagres CO2i undergrunden i Tyskland tæt på den danske grænse, og vil så-dant et projekt kunne få betydelig indvirkning på forhold i Danmark, skal tyske myn-digheder orientere danske myndigheder herom. Det følger af artikel 7 i Rådets direk-tiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projektersindvirkning på miljøet (VVM-direktivet). Danske myndigheder har efter VVM-direktivets bestemmelser også mulighed for at udtale sig om projektet.Endvidere er der i Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2001/42/EF af 27. juni2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning på miljøet, lige-ledes regler i artikel 7 om høring af berørte medlemsstater vedrørende planer ellerprogrammer, som kan få væsentlig indvirkning på en anden medlemsstat.Foreningen oplyser også, at CCS vil øge energiforbruget til fremstilling af elektricitetpå et kraftværk. Jeg vil i den forbindelse henvise til punkt 1 i mit svar af 15. marts2011 på spørgsmål 6 vedrørende L 141.
Med venlig hilsen
Lykke Friis