Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 141 Bilag 9
Offentligt
987530_0001.png
987530_0002.png
987530_0003.png
987530_0004.png
Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den {AFGIVET}
Bidrag til betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund(Implementering af CCS-direktivet, efterforskning og indvinding af geotermisk energi, påbud omtredjepartsadgang til anlæg til indvinding, behandling og transport af olie og gas m.v.)[af Klima og Energiminister Lykke Friis]
ÆndringsforslagTil § 11)I fodnote til lovens tittel indsættes efter »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2008/99/EF af 19. november 2008, EU-tidende 2008, nr. L 328, side 28,«: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009,«.[Implementering af dele af VE-direktivet]2)Nr. 3affattes således:»3.I § 2 a ændres »og kontinentalsokkelområde« til: », i dansk eksklusiv økonomisk zone og pådansk kontinentalsokkelområde«.[Præcisering]3)I den undernr. 8foreslåede§ 16, stk. 1, 2. pkt.,ændres »nuværende« til: »eksisterende«.[Præcisering]4)Den undernr. 8foreslåede§ 16, stk. 4, 1. pkt.,affattes således:»Hvis enighed om aftale vedrørende andre rettighedshaveres brug af anlæg til indvinding, behand-ling og transport af kulbrinter m.v. etableret i medfør af godkendelse eller tilladelse efter denne loveller om samordnet udnyttelse af to eller flere kulbrinteforekomster ikke kan opnås inden rimeligtid, kan klima- og energiministeren fastsætte vilkår for dette, herunder om betaling.«[Redaktionel ændring]5)I den undernr. 10foreslåede§ 23, stk. 8,ændres »Folketingets Energipolitiske udvalg« til: »et afFolketinget nedsat udvalg«.[Ændret formulering]6)I den undernr. 11foreslåede§ 23 e, nr. 11,ændres »sættes spørgsmålstegn ved« til: »sås tvivlom«.
[Ændret formulering]7)I den under nr. 11 foreslåede§ 23 m, stk. 1,ændres »som en sidste udvej« til: »i yderste konse-kvens«.[Ændret formulering]8)Det undernr. 11foreslåede§ 23 t, stk. 1, 2. pkt.,udgår.[Definition af CO2-transportnet flyttes til § 23 e]9)I den undernr. 11foreslåede§ 23 eindsættes efter nr. 3 som nyt nummer:»4)CO2-transportnet:Et net af rørledninger, herunder tilknyttede pumpestationer eller tilsvarende,til transport af CO2til CO2-lagringslokaliteten.«[Definition af CO2-transportnet flyttet fra § 23 t, stk. 1 til § 23 e. Ordet »boosterstationer« er desu-den udskiftet med »pumpestationer eller tilsvarende«]Nr. 4-12 bliver herefter nr. 5-13.10)I den undernr. 14foreslåede§ 37 a, stk. 7,udgår sidste punktum.[Bestemmelsens 2. pkt. er overflødigt]
BemærkningerTil nr. 1Ifølge artikel 13, stk. 1, i VE-direktivet skal medlemsstaterne sikre, at eventuelle nationale reglerom godkendelses-, certificerings- og licensprocedurer, der anvendes på anlæg og tilknyttede trans-missions- og distributionsnetinfrastrukturer til produktion af elektricitet, opvarmning eller køling fravedvarende energikilder, og på processen for forarbejdning af biomasse til biobrændstoffer ellerandre energiprodukter, er forholdsmæssige og nødvendige.Geotermisk energi er en vedvarende energikilde, og tilladelser til efterforskning og indvinding afgeotermisk energi meddeles i medfør af undergrundsloven. For så vidt angår meddelelse af tilladel-ser til efterforskning og indvinding af geotermisk energi implementeres dele af VE-direktivets arti-kel 13, stk. 1, med dette forslag til ændring af undergrundsloven.Det følger af VE-direktivets artikel 13, stk. 1, litra a, at medlemsstaterne navnlig skal sikre, at derespektive ansvarsområder for de nationale, regionale og lokale administrative organer, der vareta-ger godkendelses-, certificerings- og licensprocedurer, herunder i forbindelse med fysisk planlæg-ning, er klart koordineret og defineret med gennemsigtige tidsplaner for afgørelser vedrørende an-søgninger om planlægnings- og byggetilladelse, idet der dog tages forbehold for forskellene i med-lemsstaternes administrative strukturer og organisation. Af direktivets artikel 13, stk. 1, litra b,fremgår det, at medlemsstaterne skal sikre, at der på rette niveau skal stilles omfattende oplysningertil rådighed om behandlingen af godkendelses-, certificerings- og licensansøgninger om anlæg tilvedvarende energi og om den bistand, ansøgerne kan få. Det fremgår herudover af VE-direktivetsartikel 13, stk. 1, litra c, at medlemsstaterne skal tage passende skridt til at sikre, at de administrati-ve procedurer strømlines og fremskyndes på rette administrative niveau. Det skal hertil bemærkes,at der i efteråret 2010 blev indført en procedure for meddelelse af tilladelser til efterforskning ogindvinding af geotermisk energi. Denne procedure sikrer bl.a. offentlighed om meddelelsen af nye
geotermitilladelser. Med det foreslåede nye kapitel 4 i undergrundsloven om geotermitilladelserpræciseres og strømlines rammerne i forbindelse med meddelelse af geotermitilladelser og for tilla-delsernes varighed og vilkår.Endelig skal medlemsstaterne ifølge VE-direktivet artikel 13, stk. 1, litra d, navnlig tage passendeskridt til at sikre, at reglerne om godkendelse, certificering og licensudstedelse er objektive, gen-nemsigtige, forholdsmæssige, ikke diskriminerer mellem ansøgere og tager fuldt hensyn til de sær-lige træk ved individuelle teknologier til vedvarende energi. Med det foreslåede nye kapitel 4 i lo-ven implementeres VE-direktivets artikel 13, stk. 1, litra d, for så vidt angår meddelelse af tilladel-ser til efterforskning og indvinding af geotermisk energi. Den nye procedure for meddelelse af geo-termitilladelser, der blev indført i 2010, sikrer bl.a. offentlighed og gennemsigtighed i tildelingspro-cessen. For at implementere VE-direktivets artikel 13, stk. 1, for så vidt angår meddelelse af geo-termitilladelser, og for at skabe yderligere offentlighed og gennemsigtighed om hvordan der kanindsendes ansøgninger om geotermitilladelser og for at sikre lovhjemmel til bl.a. udvælgelseskrite-rier foreslås en række bestemmelser for meddelelse af geotermitilladelser indført med det nye kapi-tel 4 i undergrundsloven. Det foreslåede kapitel er inspireret af de eksisterende bestemmelser i un-dergrundsloven om meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter.Til nr. 2Der er tale om en præcisering, så det af lovteksten vil fremgå »på dansk søterritorium, i danskeksklusiv økonomisk zone og på dansk kontinentalsokkelområde«.Til nr. 3Ordet »nuværende« erstattes med »eksisterende«. Der er tale om en præcisering, idet ordet »nu-værende« kan forstås således, at der tages udgangspunkt i tidspunktet for lovforslagets fremsættelseeller vedtagelse. Dette er ikke hensigten.Til nr. 4Der er tale om en redaktionel ændring, således at teksten fremstår mere læsevenlig.Til nr. 5Ændringen fra ”Folketingets Energipolitiske Udvalg” til ”et af Folketinget nedsat udvalg” sikreren ensartet formulering i hele loven.Til nr. 6 og 7De ændrede formuleringer foretages, således at der ikke benyttes talesprogsudtryk i lovteksten.Herudover skal bemærkes, at der i lovforslagets bemærkninger til § 23 m, stk. 2, henvises til CCS-direktivets artikel 11, stk. 2, litra e. Den korrekte henvisning skal være til artikel 11, stk. 3, litra e.Til nr. 8 og 9Definitionen af CO2-transportnet flyttes fra § 23 t, stk. 1, 2. pkt., til § 23 e således at alle definiti-oner under kapitlet om geologisk lagring og rørført transport af CO2er samlet i en bestemmelse.
Herudover udskiftes ordet »boosterstationer« til »pumpestationer eller tilsvarende«, således at deri lovteksten bruges et dansk udtryk frem for en anglicisme.Til nr. 10Det foreslås, at bestemmelsens sidste punktum udgår, da et klagenævns afgørelser ikke uden sær-lig hjemmel kan indbringes for anden administrativ myndighed.