L 140 gennemfører det omarbejdede energimærkningsdirektiv, og formålet med det er at fremme energibesparelser ved at tydeliggøre produkternes energiforbrug, så vi som forbrugere kan vælge energirigtigt.
Det er en sympatisk målsætning, som det er svært at være uenig i.
Og det er jo ganske fornuftigt, at det gennemføres på EU-niveau, så vi får samme regler i alle lande.
Det er sund fornuft og godt for danske virksomheder, som jo har deres væsentligste omsætning på EU-området.
Og som forbruger er det fornuftigt, at det er den samme mærkning man møder, om det er i Danmark eller Letland eller i et andet EU-land.
De høringssvar, der ligger til forslaget, rummer ikke mange kritiske indsigelser, så både forbrugerorganisationer og erhvervsorganisationer ser positivt på det.
Men der er lige et par enkelte dele fra høringssvarene, jeg lige vil dvæle ved.
Bl.a.
anbefaler Tekniq – Installatørernes Organisation, at eksempelvis Center for Energibesparelser får en oversigt over de produkter, som det her lovforslag omfatter, ligesom leverandører kan angive deres produkters data og energimærkningskategori.
Det bør egentlig undersøges nærmere, og såfremt der ikke allerede ligger planer for det, burde det overvejes.
I det hele taget er det værd at overveje, hvordan vi kan blive bedre til at informere på en enkel og letforståelig måde.
Lovgivningen har jo en begrænset betydning, hvis vi ikke også informerer godt om den.
Forbrugerrådet anfører, at den nye skala med A+, A++ og A+++ kan virke forvirrende og endda vildledende.
De ønsker i højere grad den lukkede skala med A til G genindført.
Det er også en ganske fornuftig kommentar, og jeg vil gerne opfordre til, at den medtages i forbindelse med den vurdering af direktivets effektivitet, som skal ske senest den 31.
december 2014.
Vigtigst er det dog, at skalaen ikke ændres for ofte, da det skaber endnu større forvirring hos forbrugerne.
Ministeren har også tidligere oplyst, at en EU-undersøgelse har vist, at forbrugerne bedre kan forstå den ny skala.
At det burde være tilfældet, synes jeg lige virker lidt pudsigt inde i mit hoved, for det virker jo egentlig logisk, at A er det mest effektive, og at det så går nedad.
Det må vi acceptere, men opfordringen skal lyde til, at det bliver vurderet.
Så er det også fint at lave ordninger, og i det her tilfælde endda at udvide antallet af produkter, som er omfattet.
Forbrugerrådet og Danmarks Naturfredningsforening anfører helt korrekt, at det er vigtigt, at forbrugerne, producenterne og detailhandlerne kan stole på de ordninger, der er.
Der er det nødvendigt med en effektiv kontrol, og det er der, så vidt jeg kan se, ikke taget hensyn til fra ministerens side, så det kunne egentlig også være relevant at få en afklaring på, hvordan vi sikrer, at de gode intentioner i L 140 faktisk overholdes.
Med de kommentarer vil jeg give den fulde opbakning til det videre arbejde med det.