Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 14 Bilag 4
Offentligt
920662_0001.png
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 00. november 2010
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og
Køge
[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 14. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte 2. juli 2010 dette
udkast til udvalget, jf. (2009/10) TRU alm. del - bilag 408.
Den 8. oktober 2010 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til transportministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
-tal
(EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. be-
handling.
Investeringer i veje sker efter devisen: den ene investering
trækker den næste med sig. Først anlægges en omfartsvej, så
stiger trafikken og vejen forlænges et stykke. Så anlægges nok
en omfartsvej, og så endnu en etape, og til sidst bindes stum-
perne sammen i én lang motorvej.
Med tiden er trafikken vokset så meget, at der opstår træng-
sler, og så udvides motorvejen på visse strækninger med ekstra
vejbaner, og så vil der logisk nok opstå flaskehalse, der hvor
den sekssporede motorvej snævrer ind til fire vejbaner. De-
refter giver det sig selv, at så er der jo ikke andet for, end at
udbygge hele motorvejen, så den er lige bred på hele stræk-
ningen.
Således også med det lovforslag om den sydligste etape af
Køge Bugt Motorvejen fra Greve til udfletningen hvor Vest-
og Sydmotorvejen deles. Selvom transportministeren afviser
det, tilsiger den indbyggede automatik i al motorvejsbyggeri,
at på et tidspunkt vil Vestmotorvejen mod Storebælt blive ud-
videt med ekstra vejbaner. Således sørger Vejdirektoratet for,
at der hele tiden er noget at lave, for Vejdirektoratet ved jo
godt, at uanset hvad, så siger Folketingets trafikpolitiske fler-
tal aldrig nej.
Folketinget sagde i foråret nej til det fysisk set nærliggende
alternativ til en udbygning af motorvejen. Det skete, da Fol-
ketinget ganske vist sagde ja til anlæg af Nybygningsløsnin-
gen, men uden samtidig at vedtage at udbygge den nye station
i Køge Nord til et regionalt jernbaneknudepunkt, der betjener
Nybygningsløsningen, Lille Syd, S-toget og Østbanen, hvor-
ved den ikke kan bruges som omstigningsstation. Rejsende til/
fra Østbanen skal fortsat skifte både på Køge Nord og på Kø-
ge Station. Koordination har aldrig stået højt i dansk trafik-
planlægning.
Køge Nord bør derfor enten flyttes længere mod syd, så
Nybygningsløsningen kan blive flettet sammen med det nu-
værende Lille Syd spor, eller også bør Lille Syds spor forlæg-
ges til nord for Snogebækken ved Egedesvej, hvor sporet
sammenflettes med Nybygningsløsningens.
En udbygning af Køge Nord kan dog ikke stå alene. På Syd-
og Vestsjælland bør et net af tilbringerbusser etableres med
god korrespondance til nærmeste station, og der bør anlægges
lokale parkeringspladser, så pendlerne hurtigt kan komme til
det tog, der bringer dem direkte ind til hovedstadsområdet.
DocID
Journalnummer
L 14 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
920662_0002.png
2
Anlægsomkostningerne ved at udbygge Køge Nord vil ik-
ke alene være markant lavere, end udvidelsen af Køge Bugt
Motorvejen. Det vil også lette presset på vejnettet, og frem-
tidige udvidelser af vejnettet vil kunne undgås. Ligeledes kan
spares anlæg af et Park and Ride anlæg, der fra dag ét vil vise
sig at være for lille, da det »kun« har kapacitet til 900-2.700
biler svarende til 0,75-2,25 pct., hvilket må siges at være
yderst beskedent i forhold til det antal biler, der kører på Køge
Bugt Motorvejen.
Af ministerens svar fremgår det, at P&R-anlægget måske
ikke vil være på højde med tilsvarende europæiske anlæg,
hvor det er praksis, at informere bilisterne om næste togaf-
gang. Også her er der fare for at forspilde en oplagt »system-
fordel«, takket være den vante manglende koordination.
To nye motorvejsspor vil kun have en virkning: endnu flere
biler, endnu mere forurening, og et endnu større forbrug af de
fossile brændstoffer, der er ved at slippe op. Og så skal Fol-
ketinget om føje år alligevel vedtage endnu en udbygning af
motorvejen. Er der plads til en sådan udvidelse? Ja, sva-
rer transportministeren (jf. svaret på L 14 - spm 15). Er der råd
til det? Vil der være ressourcer til det? Det afstår ministeren
klogelig nok fra at svare på.
Enhedslisten kan ikke støtte en sådan miljøskadelig trafik-
politik, og stemmer nej til lovforslaget.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-
ningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er op-
trykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal
eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
fmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)
Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)
nfmd.
Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) Jens
Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Malene Søgaard-Andersen (SF) Erika Lorentsen
(RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
47
45
24
23
17
9
4
Liberal Alliance (LA)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldisflokkurin (TF)
Sambandsflokkurin (SP)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
2
L 14 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 14
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 14
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om det trafikledelsessystem, der informerer bilisterne om trafikken, også
vil informere om togafgange fra Køge Nord station, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget det vil koste at gøre Køge Nord til et regionalt jernbane-
knudepunkt for nybygningsløsningen, S-tog, Lille Syd og Østbanen, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget det vil koste at anlægge spor fra den nuværende Køge st.
til Køge Nord beregnet på en forlængelse af Østbanen, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget det vil koste at flytte Lille Syd-sporet til nord for Snoge-
bækken ved Egedesvej, hvor det sammenflettes med Nybygningsløsningen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget et overhalingsspor på Køge Bugt S-banen vil koste, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange bilistpendlere fra Stevns der vil undlade at benytte bilen,
såfremt der blev indsat direkte tog mellem stationerne på Stevns og hovedstads-
området, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilken lokalitet der vil blive etableret erstatning for den fredskov
på 6-8 ha, der påvirkes af udbygningen af motorvejen, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringens målsætning om at dobbelt så mange skal køre
dobbelt så meget i tog i 2030, harmonerer med forslaget om at udbygge Køge
Bugt Motorvejen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Vejdirektoratet bruger ressourcer på at undersøge alternativer,
der omfatter kollektiv trafik, når disse alligevel rutinemæssigt fravælges, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange biler der skal kunne parkere på Parkér & Rejs-anlægget
ved Køge Nord, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en andel det maksimalt antal parkerede biler på Parkér &
Rejs-anlægget udgør af det antal biler, der passerer forbi på motorvejen, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Parkér & Rejs-anlægget ved Køge Nord skal rumme andre funktioner
end parkering, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der også skal tages fat på at udbygge Vestmotorvejen (Køge Vest-
Storebælt) fra fire til seks vejbaner, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om der også skal tages fat på at udbygge Sydmotorvejen (Køge Vest-
Rødby) fra fire til seks vejbaner, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der vil være plads til flere udvidelser af motorvejen, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang der vil blive etableret støjdæmpende foranstaltninger
i motorvejens nærhed, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en udbygning af Køge Bugt Motorvejen med 50 pct. kan
formindske støjgenerne langs vejen, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at der ved frakørsel 29 på motorvejen fra Køben-
havn i retning mod Roskilde etableres en erstatningsfrakørsel i etableringsperio-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
L 14 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
4
19
20
den for at mindske generne for trafikanterne, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om vurderinger af alternativer til motorvejsudvidelsen, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for, hvornår mætningspunktet for en udbygning af Køge
Bugt Motorvejen er nået, samt hvor mange boliger der skal eksproprieres i den
anledning, til transportministeren, og ministerens svar herpå