Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 14 Bilag 4
Offentligt
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 00. november 2010
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og
Køge
[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 14. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte 2. juli 2010 dette
udkast til udvalget, jf. (2009/10) TRU alm. del - bilag 408.
Den 8. oktober 2010 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til transportministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
-tal
(EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. be-
handling.
Investeringer i veje sker efter devisen: den ene investering
trækker den næste med sig. Først anlægges en omfartsvej, så
stiger trafikken og vejen forlænges et stykke. Så anlægges nok
en omfartsvej, og så endnu en etape, og til sidst bindes stum-
perne sammen i én lang motorvej.
Med tiden er trafikken vokset så meget, at der opstår træng-
sler, og så udvides motorvejen på visse strækninger med ekstra
vejbaner, og så vil der logisk nok opstå flaskehalse, der hvor
den sekssporede motorvej snævrer ind til fire vejbaner. De-
refter giver det sig selv, at så er der jo ikke andet for, end at
udbygge hele motorvejen, så den er lige bred på hele stræk-
ningen.
Således også med det lovforslag om den sydligste etape af
Køge Bugt Motorvejen fra Greve til udfletningen hvor Vest-
og Sydmotorvejen deles. Selvom transportministeren afviser
det, tilsiger den indbyggede automatik i al motorvejsbyggeri,
at på et tidspunkt vil Vestmotorvejen mod Storebælt blive ud-
videt med ekstra vejbaner. Således sørger Vejdirektoratet for,
at der hele tiden er noget at lave, for Vejdirektoratet ved jo
godt, at uanset hvad, så siger Folketingets trafikpolitiske fler-
tal aldrig nej.
Folketinget sagde i foråret nej til det fysisk set nærliggende
alternativ til en udbygning af motorvejen. Det skete, da Fol-
ketinget ganske vist sagde ja til anlæg af Nybygningsløsnin-
gen, men uden samtidig at vedtage at udbygge den nye station
i Køge Nord til et regionalt jernbaneknudepunkt, der betjener
Nybygningsløsningen, Lille Syd, S-toget og Østbanen, hvor-
ved den ikke kan bruges som omstigningsstation. Rejsende til/
fra Østbanen skal fortsat skifte både på Køge Nord og på Kø-
ge Station. Koordination har aldrig stået højt i dansk trafik-
planlægning.
Køge Nord bør derfor enten flyttes længere mod syd, så
Nybygningsløsningen kan blive flettet sammen med det nu-
værende Lille Syd spor, eller også bør Lille Syds spor forlæg-
ges til nord for Snogebækken ved Egedesvej, hvor sporet
sammenflettes med Nybygningsløsningens.
En udbygning af Køge Nord kan dog ikke stå alene. På Syd-
og Vestsjælland bør et net af tilbringerbusser etableres med
god korrespondance til nærmeste station, og der bør anlægges
lokale parkeringspladser, så pendlerne hurtigt kan komme til
det tog, der bringer dem direkte ind til hovedstadsområdet.
DocID
Journalnummer