Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 14 Bilag 2
Offentligt
20. august 2010ANCH
VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Post boks 90181022 København KAtt. Forslag til lov om udbygning af KøgeBugt Motorvejen
Vedr. bemærkninger til forslag til lov om udbygning af Køge Bugt Motorve-jen mellem Greve Syd og KøgeDI takker for det fremsendte høringsmateriale vedr. forslag til lov om udbygning afKøge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Køge.Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at udbygge den14 km lange strækning mellem Greve Syd og Køge fra 6 til 8 spor. DI ser positivt påforslaget om at udbygge Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Køge, menhavde dog gerne set, at det havde været muligt at anlægge hele strækningen på éngang frem for i deletaper.I henhold til trafikaftalen ”Bedre veje mv." fra den 2. december 2009 er det i førsteomgang kun den 8 km lange strækning mellem Greve Syd og Solrød Syd, der ud-bygges, mens parterne bag aftalen vil drøfte finansieringen af udbygningen af den re-sterende strækning i år 2013.DI har i forbindelse med sit høringssvar til VVM-undersøgelsen påpeget, at anlægaf udbygningen af i deletaper kan have konsekvenser for de trafikale effekter af ud-bygningen, anlægsperioden samt de samlede anlægsomkostninger, og har derforpeget på behovet for at få belyst konsekvenserne af at anlægge vejen i deletaper.Af lovforslaget fremgår det, anlægsbudgettet for den samlede udbygning opdelt i todeletaper er 2797,7 mio. kr. (basisoverslag + 30 %). Af VVM-undersøgelsen frem-gik, at det samlede anlægsbudget for udbygningen af hele strækningen er 2,496mio. kr. (basisoverslag + 30 %). De økonomiske konsekvenser af en opdeling i del-etaper, er således, at det samlede anlægsbudget forøges med mere end 300 mio. kr.Det fremgår ikke af lovforslaget, hvilke konsekvenser en udbygning i deletaper vilhave for de trafikale effekter og for den samlede anlægsperiode, herunder de sam-lede gener i anlægsperioden.DI mener, at det ville være hensigtsmæssigt, at der i lovforslaget blev gjort op-mærksom på, hvilke trafikale og økonomiske konsekvenser, der er forbundet meden udbygning i deletaper.
Da DI afgav høringssvar for VVM-undersøgelsen af udbygningen af Køge Bugt mo-torvejen fremhævedes en række forhold, der normalt ikke belyses i VVM-undersøgelser og som er væsentlige set ud fra et erhvervsmæssigt perspektiv:
Vurdering af OPP-egnethedBeregning af enhedspriserBetydning af uforudsigelighed i rejsetiderBetydning af dynamiske effekter.
DI mener, at det ville have været hensigtsmæssigt om VVM-undersøgelsen havdekortlagt, om OPP-samarbejde kunne indtænkes i både anlægs- og driftsfasen vedudbygning af Køge Bugt Motorvejen.I lovforslaget savner DI således en vurdering af, om projektet burde gennemføressom et OPP projekt.DI mener også, at gevinsten ved reduktion af spildtid for pendlingstrafikken er væ-sentligt højere end opgjort i den samfundsøkonomiske analyse, der blev gennem-ført i forbindelse med VVM-vurderingen, idet DI mener, at den samfundsmæssigeværdi af tidsbesparelser for pendlere er højere end for fritidsrejsende.I lovforslaget havde DI derfor gerne set, at det var blevet pointeret, at de sam-fundsøkonomiske gevinster ved reduktion af spildtiden reelt er markant højereend opgjort i VVM-undersøgelsen.I sit høringssvar til VVM-undersøgelsen pointerede DI også, at uforudsigelighed irejsetiderne har stor betydning for erhvervslivet, og at man derfor så vidt muligtbør søge at indregne denne betydning i de samfundsøkonomiske vurderinger.I lovforslaget havde DI derfor gerne set, at det var blevet pointeret, at erhvervsli-vet lider et produktivitetstab ved uforudsigelige rejsetider.Endelig pointerede DI i sit høringssvar til VVM-undersøgelsen, at den samfunds-økonomiske vurdering alene indregner umiddelbare gevinster i form af rejsetidsbe-sparelser, men ikke de afledte dynamiske effekter, herunder eksempelvis adgangentil kvalificeret arbejdskraft og virksomhedernes mulighed for at have et effektivtsamspil med kunder, underleverandører og samarbejdspartnere.I lovforslaget havde DI derfor gerne set, at de blev pointeret, at der positive dy-namiske effekter ved udbygning af Køge Bugt Motorvejen.
Med venlig hilsenAnnette ChristensenChefkonsulent