Jeg skal for god ordens skyld indlede med at sige, at jeg faktisk også blev lidt glad under hr.
Karsten Nonbos første indlæg, og grunden til, at jeg blev glad, var, at hr.
Karsten Nonbo ligesom sagde, at nu blev der otte spor her, og så skulle der ikke yderligere udvidelser til på den strækning.
Jeg er ikke sikker på, at hr.
Karsten Nonbo vil kunne holde det løfte.
Muligvis bliver det først efter hr.
Karsten Nonbos tid som trafikordfører, men ellers vil der vel ske det samme her, som der altid er sket, når man har udvidet motorveje, medmindre man vælger at gøre det i øde jyske områder, hvor det er umuligt at få vejene fyldt op, nemlig at trafiktilstrømningen vil øge og der vil opstå nye køproblemer, nye kødannelser, som gør det helt indlysende, at man først over et lille stykke vej og derefter over hele vejen bliver nødt til at øge det til ti spor.
Pointen er, at det jo er sådan, det er sket.
Det er den måde, trafikpolitik, når det handler om vejudbygning i Danmark, foregår på i de tætbefolkede dele af landet, og det er, at når man forsøger at løse et problem, så skaber man et nyt, og så ender man altså med at skulle lave tre-, fire-, fem-, seks-, syv-, otte-, ni-, tisporet motorvej.
Man kan tage ud i verden og se, hvordan det er gået i andre lande, f.eks.
i USA, og konstatere, at i de byer, hvor man har satset mest entydigt på udbygning af vejnettet, er der, hvor man har de største trængselsproblemer i dag.
Så man har ligesom skabt forudsætningen for at gå ind for en yderligere udvidelse af motorvejen ved at gennemføre det her.
Det er jo også derfor, at de fleste trafikeksperter, lidt i modsætning til hr.
Magnus Heunickes synspunkt, som åbenbart var, at det her var noget, alle syntes var enormt klogt, siger, at det her nok er meget lidt klogt, i hvert fald hvis man har den målsætning, at man vil flytte noget af trafikken over i den kollektive trafik.
Der kan næppe findes noget sted i Danmark, som egner sig mere til at flytte trafik over i den kollektive trafik.
Hvor ellers i Danmark har vi en situation, hvor et meget, meget stort antal mennesker dagligt transporteres stort set fra det samme sted til det samme sted i enden og gør det nogenlunde samtidig?
Vi kan konstatere, at man jo, hvis man bare arbejder forskudt i Køge, kan køre uhindret frem og tilbage og har en fantastisk masse plads.
Det er, fordi der er tale om et kapacitetsproblem, som er på et meget koncentreret tidspunkt.
Det er jo lige præcis det, kollektiv trafik er så fantastisk velegnet til at løse.
Det er den opgave, kollektiv trafik kan løfte.
Det er også den opgave, som kollektiv trafik på den her strækning bliver en lille smule bedre til at løfte, når man får Køge-Ringsted-banen.
Det er rigtigt.
Til gengæld må man sige, at man med nogle få yderligere investeringer kunne have gjort den kollektive trafiks muligheder for at løfte den opgave endnu bedre, og så ville man i hvert fald have kunnet spare den her investering.
Pointen er jo, at fordi man vælger at bruge penge på motorvej her, er man sikker på, at man øger CO
2
-udslippet, man øger luftforureningen – det fremgår af lovforslaget; der er ikke noget at komme efter der – og man gør det formentlig vanskeligere at sikre den overflytning af passagerer, pendlere til den kollektive trafik, som man siger er målsætningen.
Så der er sådan set ikke en eneste fornuftig grund til at etablere den her udvidelse af motorvejen, andet end at man jo så bygger videre på tidligere fejlslagne investeringer i asfalt, men jeg mener også, at man skaber forudsætningerne for det.
Så kan man sige, at der måske var en enkelt grund til, at både Venstres og Dansk Folkepartis ordførere i deres tale lagde vægt på, at det ikke lå lige for at udvide de otte spor til ti spor, og det var, fordi man havde en anden motorvej, man gerne ville have etableret og udvidet, på Sjælland, som var vigtigere.
Når man nu er folketingsmedlem for et af de asfaltbærende partier i dette land, kan jeg godt forstå, at når man kommer fra københavnsområdet, er man hurtigt til at finde på noget, for ellers er – det blev også nævnt af hr.
Johs.
Poulsen – kreativiteten jo heller ikke helt ueffen, når vi kommer til den jyske del af området.
Der skal jo ikke mange biler til, før det er nødvendigt med en motorvej.
Til gengæld kan man så sige, at der har man dog det ene argument, at det kan være svært at få den kollektive trafik til at være god nok.
Det er det overhovedet ikke her.
Så jeg må sige, at for Enhedslisten er det her en af de gange, hvor det ikke er svært at afvise et lovforslag, og det er ikke svært at afvise et lovforslag, fordi det jo sådan set er dokumentationen for, at selv om Transportministeriet nu har fået lavet en udgave af den grønne transportplan, som også er iklædt grønt omslag i modsætning til den første udgave, som meget illustrativt var i sort omslag, ændrer det ikke noget ved, at det her forslag er rendyrket sort trafikpolitik båret af det asfaltpolitiske flertal her i Folketinget, desværre hjulpet på vej af SF.