Tak for de mange konstruktive bemærkninger.
Det er jo forslag, som positivt set vil fremme den digitale kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige, og vi tager altså et godt skridt mod fuld digitalisering i 2012 mellem virksomheder og det offentlige.
Regeringen har en klar målsætning om, at digital kommunikation mellem det offentlige og virksomheder skal udbredes til alle relevante områder, og at al relevant skriftlig kommunikation skal foregå digitalt senest i 2012.
Den målsætning har vi, fordi øget digitalisering, som flere ordførere har været inde på her, er en stor gevinst for samfundet.
Hvis virksomhederne og det offentlige bruger digitale redskaber, sparer man jo både tid og penge.
Øget digitalisering skaber hurtigere sagsbehandling og mindre administrativt besvær, og det reducerer virksomhedernes administrative byrder og medvirker til at fastholde og udvikle et effektivt og konkurrencedygtigt erhvervsliv.
Ved at bruge avancerede digitale løsninger kan virksomhederne f.eks.
indberette til flere myndigheder på en gang, og myndighederne kan på nogle områder udvikle digitale løsninger, der automatisk afsender en såkaldt straksafgørelse, når helt objektive data er indtastet for virksomhederne.
Det sker allerede i forbindelse med virksomhedsregistrering i dag, hvor vi i Danmark er kendt for at have en meget effektiv og brugervenlig digital løsning til brug for opstart af virksomheder.
Med lovforslaget fortsættes en trinvis overgang til en fuldt digitaliseret kommunikation mellem det offentlige og erhvervslivet.
Ved at gennemføre obligatorisk digitalisering i etaper kan vi håndtere vanskeligheder løbende og gøre overgangen så smidig som overhovedet muligt.
Med lovforslaget gør vi knap 3,5 millioner potentielle årlige transaktioner mellem virksomhederne og det offentlige obligatorisk digitale.
Der er altså tale om et væsentligt skridt mod at gøre Danmark førende som digitalt informations- og kommunikationssamfund.
Der er tre ting, som regeringen lægger vægt på, når vi tager det næste skridt mod digitalisering:
For det første gør vi ikke noget obligatorisk digitalt, før de nødvendige digitale løsninger er på plads.
De digitale løsninger – og det er også et svar til hr.
Jens Christian Lund, som spurgte, om vi var godt forberedte – skal være velfungerende, før vi med rimelighed kan pålægge virksomhederne at bruge dem.
Det har regeringen meget stort fokus på, og derfor har vi valgt at starte med de ordninger, hvor vi allerede i dag har digitale løsninger, som er velafprøvede og velfungerende, eller som vil være gennemprøvede på det tidspunkt, hvor det bliver obligatorisk at bruge dem.
Et godt eksempel er indberetninger til fødevare- og landbrugsmyndighederne via fællesskemaet.
Fællesskemaet findes i dag i en velfungerende og fuldt elektronisk udgave på Fødevareministeriets internetportal, og 90 pct.
af alle ansøgere benyttede den digitale løsning i 2010.
For det andet bakker erhvervsorganisationerne generelt op om at indføre obligatorisk digital indberetning.
Et af de hensyn, de i den forbindelse betinger sig, er, at der bliver taget hånd om de mindre it-stærke virksomheder, og det er en forudsætning, som regeringen er meget enig i.
De virksomheder, som ikke er vant til at bruge f.eks.
computer i hverdagen, må ikke blive hægtet af, når papirblanketterne forsvinder og de digitale løsninger tager over.
Det er derfor regeringens målsætning at øge digitaliseringen, uden at det forhindrer virksomhederne i at opnå de muligheder og indfri de pligter, der ligger i dansk lovgivning.
Den seneste undersøgelse af danske virksomheders it-færdigheder viser, at næsten alle virksomheder i dag helt eller delvis indberetter digitalt til det offentlige, enten selv eller via deres advokat, revisor eller lignende.
Samme undersøgelse viser, at stort set alle danske virksomheder vurderer, at de ikke vil få problemer med at efterleve regeringens målsætning i 2012.
For at lette virksomhedernes overgang til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, giver lovforslaget mulighed for at indføre overgangsordninger og dispensationsmuligheder for de enkelte ordninger.
Samtidig er der afsat 5 mio.
kr.
til øget brugersupport og vejledning til de mindre it-parate virksomheder i perioden op til og med 2012 og derefter.
Pengene skal gå til en særlig indsats rettet mod de mindre it-parate virksomheder, så også de mindre virksomheder oplever en så let overgang til digital kommunikation som muligt.
For det tredje vil jeg gerne understrege, at obligatorisk digital kommunikation ikke bliver indført, uden at virksomhederne er velinformerede om den fremtidige digitale løsning.
Den enkelte myndighed vil således iværksætte målrettede informationskampagner i forhold til de enkelte ordninger og deres målgruppe og brugere.
Hidtil har erhvervsorganisationerne tilkendegivet, at de gerne vil hjælpe med at informere virksomhederne om de nye løsninger på deres områder.
Det synes jeg er meget positivt, og det er et tilbud, som vi bestemt gerne vil benytte os af.
Når den forudgående information og oplysning er gennemført og løsningerne er taget i brug, vil der være et naturligt behov hos virksomhederne for at få support.
Det er et behov, som de ansvarlige myndigheder naturligvis er forpligtet til at tage sig af, og de er dermed forpligtet til yde en tilstrækkelig support i forbindelse med virksomhedernes obligatoriske brug af de digitale løsninger.
Med de ord vil jeg slutte min præsentation af lovforslaget.
Jeg ser frem til en generelt konstruktiv drøftelse i udvalget efter de mange positive ord i debatten i dag.