Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 138
Offentligt
998543_0001.png
998543_0002.png
998543_0003.png
998543_0004.png
998543_0005.png
998543_0006.png
998543_0007.png
998543_0008.png
998543_0009.png
998543_0010.png
998543_0011.png
998543_0012.png
998543_0013.png
998543_0014.png
998543_0015.png
998543_0016.png
998543_0017.png
998543_0018.png
998543_0019.png
998543_0020.png
Dok.:
KAB41074
Oversigt over lov om dyreforsøg, jf. lovbekendtgørelse nr. 1306 af 23. november 2007, og for-slag til lov om ændring af lov om dyreforsøg og lov om kloning og genmodificering af dyr m.v.(Gennemførelse af nyt dyreforsøgsdirektiv m.v.) (L 138)
Gældende formulering
Lovforslaget
Kommentar
§1I lov om dyreforsøg, jf.lovbekendtgørelse nr. 1306 af23. november 2007, foretagesfølgende ændringer:
1) Loven indeholder bestem-melser, der gennemfører dele afEuropa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2003/15/EF af 27. fe-bruar 2003 om ændring af Rå-dets direktiv 76/768/EØF omindbyrdes tilnærmelse af med-lemsstaternes lovgivning omkosmetiskemidler,(EF-Tidende 2003 nr. L 66, side 26-35)ogRådetsdirektiv86/609/EØF af 24. november1986 om indbyrdes tilnærmelseaf medlemsstaternes love ogadministrativebestemmelserom beskyttelse af dyr, der an-
1.Fodnotentil lovens titel af-fattes således:”1) Loven indeholder be-stemmelser, der gennemførerdele af Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2003/15/EF af27. februar 2003 om ændring afRådets direktiv 76/768/EØFom indbyrdes tilnærmelse afmedlemsstaternes lovgivningom kosmetiske midler, EF-Tidende 2003, nr. L 66, side26-35, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2010/63/EU af 22. september2010 om beskyttelse af dyr, der
1
vendes til forsøg og andre vi- anvendes til videnskabeligedenskabelige formål, (EF- formål, EU-Tidende 2010, nr.Tidende 1986 nr. L 358, side 1- L 276, side 33-79.”28).
Kapitel 1Dyreforsøg§ 1.Anvendelse af hvirvel-dyr til forsøg, der må formodesat være forbundet med smerte,lidelse, angst eller varigt menfor dyrene (dyreforsøg), måkun ske med tilladelse fra Dy-reforsøgstilsynet.
2.§ 1, stk. 1,affattes således:”Anvendelse af hvirveldyr,herunder fostre af pattedyr iden sidste tredjedel af deresnormale udvikling, og blæk-sprutter til forsøg må kun skemed tilladelse fra Dyreforsøgs-tilsynet. Tilsvarende gælderanvendelse af fostre af pattedyrpå et tidligere udviklingsstadi-um til forsøg, hvis det er sand-synligt, at fostret som følge afde udførte forsøg vil oplevesmerte, lidelse, angst eller va-rigt men, efter det har nået densidste tredjedel af sin normaleudvikling.”
Med den foreslåede ændring,som gennemfører dyreforsøgsdi-rektivets artikel 1, stk. 3, omfat-tes blæksprutter og fostre afpattedyr af dyreforsøgslovensanvendelsesområde.Der er tale om en forbedring afforholdene for de dyrearter, dernu omfattes af loven, idet forsøgfremover vil kræve Dyrefor-søgstilsynets tilladelse og skalforetages i overensstemmelsemed reglerne i dyreforsøgslo-ven.Danmark kan ikke fremoverbegrænse kredsen af dyr, deromfattes af lovens anvendelses-område, men det vil som hidtilvære muligt at lade forsøg medandre dyr end hvirveldyr ogblæksprutter være omfattet afloven.Dyreforsøgsdirektivets forsøgs-definition, jf. artikel 3, nr. 1,svarer til den hidtidigt anvendtedefinition af forsøg i dansk ret.Ændringen indebærer således ipraksis hverken en forbedringeller forringelse af forsøgsdyre-
3.I§ 1indsættes efter stk. 1som nyt stykke:”Stk.2.Ved forsøg forståsenhver anvendelse af dyr tilvidenskabelige eller uddannel-sesmæssige formål, der måformodes at være forbundet
2
med smerte, lidelse, angst ellervarigt men for dyret svarendetil eller stærkere end, hvad ind-førelse af en nål i overens-stemmelse med god veterinærpraksis forvolder.Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
nes forhold. Det vil fremoverikke være muligt at anvende enanden definition af ”forsøg” idansk ret.Dyreforsøgsdirektivet undtager iartikel 1, stk. 5, litra b, de så-kaldte veterinærkliniske forsøg,som er krævet i forbindelse meden markedsføringstilladelse, fradirektivets anvendelsesområde.Idet en undtagelse af de veteri-nærkliniske forsøg fra dyrefor-søgslovens anvendelsesområdevurderes at indebære en risikofor forringelse af forsøgsdyrenesvelfærd, foreslås det, at den hid-tidige retstilstand opretholdes,og de veterinærkliniske forsøgfortsat omfattes af dyreforsøgs-loven på linje med andre dyre-forsøg. På dette punkt er deraltså tale om at opretholde eksi-sterende danske regler, der erskrappere end direktivets regler.Direktivet angiver i artikel 5 deformål, hvormed forsøg må ud-føres. Der kan ikke fremoverfastsættes danske særregler, derudvider eller begrænser kredsenaf lovlige formål.
Stk. 2.Tilladelse til dyre-forsøg må kun meddeles tilforsøg med følgende formål:1) forebyggelse af sygdom,dårlig sundhedstilstand elleranden abnormitet og virk-ningerne heraf hos menne-sker, dyr og planter, herun-der fremstilling af lægemid-ler, stoffer og produktersamt afprøvning af dereskvalitet, effektivitet og sik-
4.I§ 1, stk. 2,der bliver stk. 3,indsættes efter nr. 4 som nytnummer:”5) forbedring af velfærdfor dyr og af produktionsfor-hold for dyr, der opdrættes tillandbrugsmæssige formål,”
De foreslåede ændringer inde-Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.bærer ingen udvidelse af deformål, som der kan meddeles5.I§ 1, stk. 2, nr. 5,der bliver tilladelse til efter den gældendestk. 3, nr. 6, indsættes efter lov om dyreforsøg, idet de lovli-
3
”forskning,”: ”herunder grund-kerhed,2) diagnosticering og be- forskning og forskning medhandling af sygdom, dårlig henblik på artsbevarelse,”.sundhedstilstand eller andenabnormitet og virkningerneheraf hos mennesker, dyr ogplanter,3) vurdering, påvisning, ju-stering eller forandring affysiologiske tilstande hosmennesker, dyr og planter,4) beskyttelse af miljøet,5) forskning,6) undervisning og uddan-nelse på universiteter og hø-jere læreanstalter eller vedanden undervisning på tilsvarende ni-veau og ved undervisning afpersoner, der skal beskæfti-ge sig med dyreforsøg, eller7) retsmedicinske undersø-gelser.Stk. 3.Der kan ikke medde-les tilladelse til udførelse afdyreforsøg med færdige kos-metiske midler, hvis forsøgetudføres for at opfylde kravenetil kosmetiske produkters sik-kerhed.6.I§ 1, stk. 3,der bliver stk. 4,indsættes efter ”kosmetiskemidler”: ”eller bestanddeleeller sammensætninger af be-standdele heraf”.
ge formål i den gældende dyre-forsøgslov svarer til direktivetsformålsangivelse.Da der således alene er tale omlovtekniske præciseringer aflovteksten, indebærer ændrin-gerne hverken forringelser ellerforbedringer for forsøgsdyrene.
Forbuddet mod dyreforsøg medingredienser i kosmetiske midlerfølger i dag af bekendtgørelsenr. 1262 af 11. november 2010om dyreforsøg med bestanddeleeller sammensætninger af be-standdele i kosmetiske midler.Med den foreslåede ændringkommer forbuddet fremover tilat fremgå af dyreforsøgsloven.Der kan ikke fastsættes nationa-le særregler om dyreforsøg medfærdige kosmetiske midler istrid med det forbud, der følger
4
af direktiv 2003/15/EF.Forbuddet mod dyreforsøg medingredienser i kosmetiske midlerudgør en forbedring for forsøgs-dyrene, idet de undtagelser tilforbuddet, der følger af § 1, stk.2, i den gældende bekendtgørel-se foreslås ophævet.Stk. 4.Dyreforsøgstilsynetkan afslå at give tilladelse tildyreforsøg, såfremt forsøgetikke skønnes at være til væ-sentlig gavn.7.I§ 1, stk. 4,der bliver stk. 5,indsættes efter ”væsentliggavn”: ”, herunder hvis denbelastning, som dyret udsættesfor, ikke står mål med forsøgetsog produktets nytteværdi”.Den foreslåede ændring af be-stemmelsen gennemfører beret-ningen over beslutningsforslagnr. B 30 (folketingssamling2008-09).Dyreforsøgsdirektivet indehol-der i artikel 38, stk. 1, litra b, entilsvarende bestemmelse om, atder kun må meddeles tilladelsetil forsøg, hvis formål berettigeranvendelsen af dyr, herunderhvis de skadelige virkninger fordyrene i form af lidelse, smerteog angst kan begrundes med deforventede resultater, under hen-syntagen til etiske betragtningerog i sidste instans kan gavnemennesker, dyr eller miljøet, jf.direktivets artikel 38, stk. 2, litrad. Der vil ikke fremover kunnefastsættes regler, der striderhermed.Der er alene tale om en præcise-ring af gældende ret, hvorforændringen hverken forbedrereller forringer forsøgsdyrenesforhold.
5
Stk. 5.Dyreforsøgstilsynetkan som et led i behandlingenaf en ansøgning om tilladelsetil dyreforsøg tillade, at et på-tænkt forsøg demonstreres fortilsynet, såfremt det findes dy-reværnsmæssigt forsvarligt.
Medlemslandene kan inden forrammerne af direktivets artikel38, der stiller krav om en grun-dig og upartisk projektevalue-ring og en gennemskuelig pro-jektevalueringsproces,træffebestemmelse om, hvordan an-søgninger om tilladelse til dyre-forsøg skal behandles.Det vil fortsat kunne fastsættesnationale regler om forsøg meddyr, der ikke er omfattet af di-rektivets anvendelsesområde.
Stk. 6.Justitsministeren kanfastsætte regler om, at anven-delse af andre dyr end de istk. 1 nævnte til forsøg helteller delvis skal være omfattetaf loven eller skal indberettestil Dyreforsøgstilsynet.Stk. 7.Ved kloning og gen-modificering af hvirveldyr ogved anvendelse af klonede oggenmodificerede hvirveldyr tildyreforsøg, som falder ind un-der lov om kloning og genmo-dificering af dyr m.v., finderdenne lov anvendelse.
Kloning og genmodificering afdyr er ikke i sig selv omfattet afdirektivets anvendelsesområde.Danmark kan derfor fortsat selv-stændigt regulere området, i detomfang kloningen eller genmo-dificeringen ikke har en sådankarakter, at den udgør et dyre-forsøg, som falder under dyre-forsøgsdirektivets anvendelses-område.Medlemslandene skal ifølgedyreforsøgsdirektivets artikel 12sikre, at forsøg – medmindre deter videnskabeligt begrundet –foretages i brugerens virksom-hed.Der kan ikke fastsættes nationa-le særregler, der strider mod
§ 1 a.Dyreforsøgstilsynetkan uanset de øvrige bestem-melser i denne lov tillade, atdyr, der anvendes i et forsøg,slippes løs, hvis forsøgets for-mål kræver det. Tilladelse her-til kan dog kun meddeles, hvistilsynet finder det godtgjort, atder er gjort alt for at sikre dy-
6
renes velbefindende, og såfremtdyrenes sundhedstilstand tilla-der det og der ikke er nogenfare for folkesundheden ellermiljøet.Stk. 2.Forsøg, der indebærer,at dyr slippes løs, kan ikke til-lades i rent undervisnings- elleruddannelsesmæssigt øjemed.§ 2.Tilladelse til dyrefor-søg kan kun gives til navngivnepersoner, der efter deres ud-dannelse og beskæftigelse måantages at kunne sikre, at for-søgene udføres på forsvarligmåde.8.§ 2, stk. 1,ophæves, og istedet indsættes:”Tilladelse til dyreforsøgkan kun gives til navngivnefysiske eller juridiske personer,der må antages at kunne sikre,at forsøgene udføres på forsvar-lig måde.Stk. 2.Hvis tilladelsesinde-haveren er en juridisk person,skal denne udpege en eller flerepersoner, der har ansvaret for1) forsøgets udførelse,2) tilsynet med dyrenes vel-færd og pasning og3) uddannelse, kompetencerog træning af det perso-nale, der er beskæftigetmed henholdsvis dyre-forsøg og forsøgsdyrspasning.”
bestemmelsen i direktivets arti-kel 12.
De foreslåede bestemmelser,som gennemfører direktivetsartikel 3, nr. 4-6, og dele af arti-kel 23, 24 og 40 indebærer, atnavngivne juridiske personer vilkunne opnå tilladelse til dyrefor-søg.Der kan ikke fastsættes nationa-le særregler, der strider moddirektivets bestemmelser.Den juridiske person skal udpe-ge en eller flere fysiske perso-ner, der har ansvaret for forsø-gets udførelse, tilsynet med dy-renes velfærd og pasning samtuddannelse og træning af detpersonale, der er beskæftigetmed dyreforsøg. Endvidere skalDyreforsøgstilsynetfortsatskønne over ansøgerens egnet-hed, herunder den forsøgsan-svarliges uddannelses- og be-skæftigelsesmæssige baggrund.Ændringen indebærer hverkenen forbedring eller en forringel-se af dyrenes forhold.
7
Stk. 2.Dyreforsøgstilsynet Stk. 2 bliver herefter stk. 3.kan tillade, at ansvaret for dendel af dyreforsøgsaktiviteten,som vedrører staldes og for-søgslokalers indretning og driftog dyrenes pasning, påhvilerinstitutionen eller virksomhe-den eller en der ansat eller an-taget person, der har den for-nødne faglige uddannelse. Ogsåansvaret for journalføringenkan tillades henlagt til andreend tilladelsens indehaver. Ju-stitsministeren kan fastsættenærmere regler herom.§ 3.Tilladelse gives tilnærmere angivne typer af for-søg og arter af dyr. Antallet afdyr, der må anvendes til forsøg,angives i tilladelsen. Tilladelsekan dog meddeles uden sådan-ne begrænsninger, når særligeforhold taler herfor.Der findes ikke en tilsvarenderegel i direktivet. Den danskeregel kan opretholdes, men ikkeskærpes fremover. Det bemær-kes i øvrigt, at de ikke-tekniskeprojektresumeer, jf. artikel 43,som indgår i en ansøgning omtilladelse til dyreforsøg, skalindeholde oplysning om, hvormange og hvilke dyr der skalanvendes.9.I§ 3indsættes efter stk. 1som nyt stykke:”Stk.2.Tilladelsen skal an-give den grad af smerte, lidelse,angst eller varigt men, som detenkelte dyr må udsættes for,idet forsøg klassificeres somterminale, let belastende, mo-derat belastende eller betydeligtBestemmelsengennemførerberetningen over beslutningsfor-slag nr. B 30 og direktivets arti-kel 15.Der kan ikke fastsættes nationa-le særregler om klassificeringenaf forsøg efter belastningsgrad,herunder om efter hvilke kriteri-
8
belastende.”
er belastningsgraden skal fast-lægges.Den foreslåede ændring udgøren forbedring for forsøgsdyrenesvelfærd, da klassificeringenfremover vil skulle ske på bag-grund af nøje fastlagte kriterier,jf. direktivets artikel 15 og bilagVIII. Hertil kommer, at derfremover vil skulle indsamles ogoffentliggøres statistiske oplys-ninger om forsøgenes faktiskebelastningsgrad, jf. direktivetsartikel 54.
Stk. 2.Der kan fastsættes Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.vilkår for tilladelsen, herunderom forsøgenes udførelse, dyre-nes anvendelse, opstaldning ogpasning og forsøgslokalernesindretning.Stk. 3.Det skal fremgå aftilladelsen, i hvilken institutioneller virksomhed forsøgene måforetages, og hvem der har an-svaret for forsøgenes udførelse,staldes og forsøgslokalers ind-retning og drift, dyrenes pas-ning og journalføringen.10.§ 3, stk. 3,der bliver stk. 4,affattes således:”Stk.4.Udover de i stk. 1-3nævnte oplysninger skal føl-gende fremgå af tilladelsen:1) Tilladelsesindehaverensnavn.2) I hvilken institution el-ler virksomhed forsøge-ne må foretages.3) Tidspunktet for eneventuel forsøgsevalue-ring4) Den eller de forsøgsan-svarliges navn.5) Navn på den eller de
Der kan ifølge dyreforsøgsdirek-tivets 40, stk. 2, litra d, knyttesvilkår til en tilladelse til dyrefor-søg, herunder om hvornår pro-jektet skal evalueres.
Dyreforsøgsdirektivet angiver iartikel 20, stk. 2, og 40, stk. 2,de oplysninger, som en tilladelsetil dyreforsøg mindst skal inde-holde. Den foreslåede bestem-melse er affattet i overensstem-melse hermed.Der vil nationalt kunne ske enudvidelse – men ikke en be-grænsning – af de oplysninger,som en tilladelse skal indeholde.Udformningen af tilladelser tildyreforsøg har ingen direkteindflydelse på forsøgsdyrenesvelfærd, men medfører en for-
9
6)
7)
8)
9)
ansvarlige for staldes og bedret adgang til kontrol af for-forsøgslokalers indret- søgenes udførelse.ning og drift.Navn på den eller deansvarlige for kompe-tencer hos det persona-le, der er beskæftigetmed dyreforsøg ellermed forsøgsdyrs pas-ning.Navn på den eller deansvarlige for dyrenespasning og tilsynet meddyrenes velfærd.Navn på den eller deansvarlige for journalfø-ringen.Navn på den dyrlægeeller anden kompetenteperson, der er tilknyttetinstitutionen eller virk-somheden med henblikpå at rådgive om for-søgsdyrenes velfærd ogadfærd.”
§ 3 a.Justitsministeren kanfastsætte regler om tilladelse tildyreforsøg med henblik på op-fyldelse eller anvendelse af DetEuropæiske Fællesskabs retsak-ter om forhold omfattet af den-ne lov.Kapitel 2Regler for dyreforsøg§ 4.Tilladelsens indehavermå kun lade forsøgene udføreEn tilsvarende bestemmelse ompersonalets kompetence findes idirektivets artikel 23, stk. 2.Der kan ikke fastsættes nationa-
10
af andre, såfremt disse har denfornødne faglige uddannelse ogarbejder under ledelse og tilsynaf tilladelsens indehaver.
le særregler herom.
§ 5.Forsøgene skal udføres11.I§ 5indsættes somstk. 2:og opstaldning ske i dertil eg-”Stk.2.Anlæg og udstyr tilnede lokaler.udførelse af forsøg skal kon-strueres og anvendes på en må-de, der må forventes at medførebrug af færrest dyr, forvoldemindst smerte, lidelse, angsteller varigt men, og som mestsandsynligt fører til tilfredsstil-lende resultater.”
Med bestemmelsen, som gen-nemfører direktivets artikel 22,stk. 2, præciseres det, at princip-pet om erstatning, begrænsningog forfinelse (”3R-princippet”)også finder anvendelse for såvidt angår konstruktion og an-vendelse af anlæg og udstyr tildyreforsøg. Ændringen indebæ-rer således en velfærdsmæssigforbedring for forsøgsdyrene.Der kan ikke fastsættes nationa-le særregler i strid med artikel22, stk. 2.
§ 6.Ved ethvert forsøg skalvalget af dyreart omhyggeligtvurderes og på forlangendebegrundes over for Dyrefor-søgstilsynet. Ved valg mellemforskelligefremgangsmåderskal den vælges, der medførerbrug af færrest dyr, forvoldermindst smerte, lidelse ellervarigt men, og som mest sand-synligt fører til tilfredsstillenderesultater.
Ændringerne i nr. 12 og 14 gen-nemfører direktivets artikel 13,som stiller krav om, at der i alletilfælde, hvor det er muligt,vælges en forsøgsmetode, derlever op til princippet om erstat-ning, begrænsning og forfinelseaf dyreforsøg. Med ændringen13.I§ 6, stk. 1, 2. pkt.,der bli- forbedres forsøgsdyrenes for-ver 3. pkt., indsættes efter ”li- hold.delse”: ”, angst”.Der kan ikke fastsættes nationa-14.I§ 6indsættes efter stk. 1 le regler, der strider mod dyre-som nyt stykke:forsøgsdirektivets artikel 13.”Stk.2.Når det er muligt, skal Det bemærkes, at ændringen ider anvendes tidlige og humane nr. 13 har til formål at bringe
12.I§ 6, stk. 1,indsættes efter1. pkt.:”I det omfang det er muligt,skal der anvendes dyrearter, derer mindst disponeret for at op-leve smerte, lidelse, angst ellervarigt men.”
11
endepunkter for et forsøg fremfor døden som endepunkt. Hvordøden som endepunkt er uund-gåelig, skal forsøget udføres,således at færrest dyr dør, atvarigheden og intensiteten afdyrets lidelser begrænses mestmuligt, og at en smertefri dødså vidt muligt sikres.”Stk. 2.Dyr må ikke anven-des til forsøg, hvortil anvendel-se af celle-, vævs- eller organ-kulturer eller andre metoder måantages at være lige så veleg-nede.15.I§ 6, stk. 2,der bliver stk.3, indsættes som2. pkt.:”Ansøgeren skal godtgøre,at den viden, som kan opnåsved udførelse af forsøg, ikkehelt eller delvis kan opnås udenanvendelse af dyreforsøg, og atder ikke er tale om alleredekendt viden.”
bestemmelsens formulering ioverensstemmelse med formule-ringen af lignende bestemmelseri loven.
Den foreslåede ændring gen-nemfører beretningen overbeslutningsforslag nr. B 30 omskærpede krav til dyreforsøgog direktivets princip om er-statning, begrænsning og for-finelse (”3R-princippet”), jf.artikel 4.Ændringen forbedrer forhol-dene for forsøgsdyrene.Det bemærkes i øvrigt, at med-lemslandene inden for ram-merne af direktivets artikel 38– der stiller krav om en grun-dig og upartisk projektevalue-ring og en gennemskueligtprojektevalueringsproces – kantræffe bestemmelse om, hvor-dan ansøgninger om tilladelsetil dyreforsøg skal behandles.
§ 7.Dyreforsøg må kun ud-føres, når dyret er lokalt elleruniverselt bedøvet.Stk. 2.Skønnes bedøvelseat være mere belastende for
16.§ 7, stk. 1-3,ophæves, og istedet indsættes:”Dyreforsøg må kun udfø-res, når dyret er lokalt elleruniverselt bedøvet, jf. dog stk.
Med ændringen gennemføresdirektivets artikel 14, der inde-holder detaljerede bestemmelserom bedøvelse i forbindelse medforsøg. Der kan ikke fastsættes
12
dyret end selve forsøget, kanden undlades.Stk. 3.Hvis bedøvelse ikkeer mulig, eller er bedøvelseuforenelig med forsøget, skalder anvendes smertestillendemidler eller anden lindrendeforanstaltning med henblik på,at smerte, lidelse, angst ellervarigt men begrænses mestmuligt. Dyret må ikke oplevestærk smerte, anden intens li-delse eller intens angst. Hvistilstanden af stærk smerte, an-den intens lidelse eller intensangst må antages at bestå vedbedøvelsens eller den lindrendebehandlings ophør, skal dyretaflives.Stk. 4.Hvis forsøgets for-mål er demonstrationer vedundervisning, skal der ved for-søg, der må antages at kunnevære forbundet med smerte,altid anvendes universelt bedø-vede dyr, og disse skal altidaflives inden bedøvelsens op-hør.
2, og der anvendes smertestil-lende midler eller anden foran-staltning med henblik på atbegrænse smerte, lidelse, angsteller varigt men mest muligt.Stk. 2.Skønnes bedøvelseat være mere belastende for etdyr end selve forsøget, eller erbedøvelse uforenelig med for-søget, kan den undlades.Stk. 3.Lægemidler, der for-hindrer eller begrænser dyrsmulighed for at give udtryk forsmerte, må ikke anvendes udensamtidig anvendelse af passen-de bedøvelse eller smertelin-dring.Stk. 4.Dyr må ikke oplevestærk smerte, anden intens li-delse eller intens angst, og skalaflives, hvis tilstanden må an-tages at bestå ved bedøvelsensog den lindrende behandlingsophør. Hvis et dyr ved afslut-ningen af et forsøg må antagesat forblive i en tilstand af mo-derat smerte, lidelse eller angstved bedøvelsens og den lin-drende behandlings ophør, ellerhvis et dyr forventes at få varigtmen, skal det aflives.”Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
nationale særregler om bedøvel-se i strid med artikel 14.Med ændringen stilles der kravom samtidig bedøvelse og smer-telindring, hvilket indebærer envæsentlig forbedring af forsøgs-dyrenes velfærd.Endvidere udgør ændringen, derstiller krav om bedøvelse ellersmertelindring i forbindelse medbrugen af lægemidler, der for-hindrer eller begrænser dyretsmulighed for at give udtryk forsmerte, en væsentlig forbedringaf forsøgsdyrenes forhold.Herudover er forpligtelsen til ataflive dyr, der oplever smertemv., udvidet med henblik på atgennemføre direktivets artikel17, stk. 2. Denne ændring inde-bærer ligeledes en forbedring forforsøgsdyrene.Det bemærkes, at den gældendebestemmelse i dyreforsøgslo-vens § 7, stk. 3, 2. og 3. pkt., og§ 7, stk. 4, opretholdes i danskret som skærpede nationale for-anstaltninger, jf. direktivets arti-kel 2.
§ 8.(Ophævet)
§ 9.Der skal efter regler17.I§ 9, stk. 1, 2. pkt.,ændres Medlemslandene er i medfør af
13
fastsat af justitsministeren føres ”§ 2, stk. 2” til: ”§ 2, stk. 3”.journal over forsøgene og afgi-ves indberetning herom til Dy-reforsøgstilsynet. Pligten hertilpåhviler tilladelsens indehaver,medmindre anden beslutning ertruffet efter § 2, stk. 2. Der kani reglerne bestemmes, at jour-nal skal føres på edb.Stk. 2.Den, der foretager dy-reforsøg, skal endvidere eftertilsynets anmodning give nær-mere oplysninger om forsøge-ne.
direktivets artikel 54 forpligtedetil at indsamle og offentliggørestatistiske oplysninger om an-vendelsen af dyr til forsøg.Ifølge artikel 54, stk. 4, indførerKommissionen senest den 10.maj 2012 et fælles format formeddelelse af de pågældendeoplysninger.
Kapitel 3Dyreforsøgstilsynet§ 10.Dyreforsøgstilsynetledes af Rådet for Dyreforsøg,der består af en formand, derskal opfylde betingelserne forat kunne beskikkes som dom-mer, og 10 andre medlemmer.Stk. 2.Justitsministeren ud-peger rådets formand og deøvrige medlemmer. Ét medlemudpeges efter udtalelse fra Sta-tens SundhedsvidenskabeligeForskningsråd, ét medlem efterudtalelse fra Statens Jordbrugs-ogVeterinærvidenskabeligeForskningsråd, ét medlem efterudtalelse fra Sundhedsstyrel-
18.I§ 10, stk. 1,ændres ”op- Dyreforsøgsdirektivet pålæggerfylde betingelserne for at kunne i artikel 59 medlemslandene atbeskikkes som” til: ”være”.udpege en eller flere kompetentemyndigheder, som har ansvaret19.I§ 10, stk. 2,ændres ”Sta- for at gennemføre direktivet.tens Sundhedsvidenskabelige Den kompetente myndighedForskningsråd” til: ” Forsk- skal behandle ansøgninger omningsrådet for Sundhed og dyreforsøg og foretage inspekti-Sygdom”, og ”Statens Jord- oner.brugs- og Veterinærvidenska-belige Forskningsråd” ændres Medlemslandene kan udpegetil: ”Forskningsrådet for Tek- organer, der ikke er offentligemyndigheder, hvis der er bevisnologi og Produktion”.for, at organet har den nødven-dige ekspertise og infrastrukturtil at udføre opgaverne og eruden interessekonflikter i for-hold til varetagelsen af opgaver-ne.
14
sen, ét medlem efter udtalelsefra Dansk Industri, ét medlemefter udtalelse fra de store syg-domsbekæmpende foreninger,ét medlem efter udtalelse fraDet Dyreetiske Råd og firemedlemmer efter udtalelse fradyrebeskyttelsesforeninger.Stk. 3.Justitsministeren skalved sammensætningen af rådetså vidt muligt sikre, at derblandt rådets medlemmer erpersoner med indsigt i de fagli-ge discipliner, der har særligbetydning for de opgaver, somer tillagt Dyreforsøgstilsynet.Stk. 4.Rådets medlemmerbeskikkes for 4 år ad gangen.Stk. 5.Justitsministeren kanfastsætte en forretningsordenfor rådet. Det kan heri bestem-mes, at visse afgørelser kantræffes af et udsnit af rådsmed-lemmerne, af formanden elleraf sekretariatet.Stk. 6.De medlemmer afRådet for Dyreforsøg, der ikkeudfører hvervet som led i derestjenstlige arbejde, ydes veder-læggelse og godtgørelse forbefordring i lighed med ikke-statsansatte, der modtager sær-skilt vederlæggelse. Udgiftenhertil afholdes af staten.
Medlemslandene kan inden forrammerne af artikel 59 selvtræffe beslutning om, hvordanden kompetente myndighed skaludformes og organisere sig.
§ 11.Rådet og personer, sområdet har bemyndiget hertil, hartil enhver tid uden retskendelse
15
mod behørig legitimation ad-gang til forsøgslokaler og andrelokaler, hvor forsøgsdyr an-bringes, med henblik på at til-vejebringe oplysninger til brugfor tilsynet. Der kan i forbin-delse med tilsynet foretagesdemonstration af det tilladteforsøg.Stk. 2.Den, der leder forsø-gene, og personer, der er be-skæftiget med forsøgene ellermed dyrenes pasning, skal ydetilsynsmyndigheden vejledningog hjælp under tilsyn efterstk. 1.§ 12.Rådet kan give påbudom forsøgenes udførelse, dyre-nes anvendelse, opstaldning ogpasning og forsøgslokalernesindretning. Rådet kan endvide-re påbyde, at forsøg ikke måudføres, medmindre repræsen-tanter for rådet er til stede. 1.og 2. punktum finder anvendel-se, uanset hvilke vilkår der ergivet for tilladelsen.§ 13.Dyreforsøgstilsynetsafgørelser efter loven eller efterregler fastsat i medfør af lovenkan ikke indbringes for andenadministrativ myndighed.§ 14.Tilsynet afgiver en år-lig beretning om sin virksom-hed. Justitsministeren offent-liggør beretningen.
16
§ 15.For tilladelser til dyre-forsøg efter § 1 betales 2.500kr. For hvert af de følgendepåbegyndte år betales 500 kr.Stk. 2.Beløbene efter stk. 1tillægges udpantningsret.Stk. 3.Justitsministeren kanfastsætte nærmere regler omtilladelser efter denne lov, her-under om betaling af gebyr.Kapitel 4Straf og tilbagekaldelse af til-ladelser m.v.§ 16.Medmindre højere strafer forskyldt efter anden lovgiv-ning straffes med bøde ellerfængsel indtil 4 måneder den,der1) overtræder § 1, stk. 1,§§ 4-5, §§ 7-8, § 9, stk. 2, el-ler § 11, stk. 2,2) tilsidesætter vilkår for entilladelse, eller3) tilsidesætter et påbud efter§ 12.Stk. 2.I forskrifter, der ud-færdiges i medfør af loven, kander fastsættes straf af bøder forovertrædelse af bestemmelser-ne i forskrifterne.Stk. 3.For overtrædelser, derbegås af aktieselskaber, andels-selskaber,anpartsselskabereller lignende, kan der pålæg-ges selskabet som sådant bøde-ansvar. Er overtrædelsen begået20.I§ 16, stk. 1, nr. 1,ændres Medlemslandene fastsætter selv”§§ 7-8” til: ”§ 7”.regler for, hvilke sanktioner derskal anvendes ved overtrædelseaf de nationale bestemmelser,21.§ 16, stk. 3,affattes således: der er vedtaget i medfør af di-”Stk.3.Der kan pålægges rektivet, jf. direktivets artikelselskaber m.v. (juridiske perso- 60. Medlemslandene træfferner) strafansvar efter reglerne i endvidere alle nødvendige for-anstaltninger for at sikre, atstraffelovens 5. kapitel.”sanktionerne iværksættes. Sank-tionerne skal være effektive,proportionale og have afskræk-kende virkning.
17
af staten, en kommune eller etkommunalt fællesskab, jf. § 60i lov om kommunernes styrel-se, kan der pålægges staten,kommunen eller det kommuna-le fællesskab bødeansvar.
§ 17.Dyreforsøgstilsynet kantilbagekalde en tilladelse, så-fremt der er sket grov eller gen-tagen overtrædelse af de reglereller vilkår, der gælder for for-søgsvirksomhed og dyrenesbehandling, eller er sket tilsva-rende tilsidesættelse af påbud.
22.I§ 17indsættes somstk. 2:”Stk.2.Dyreforsøgstilsynetskal sikre, at tilbagekaldelsenikke indebærer en forringelse afforsøgsdyrenes velfærd.”
Ændringen gennemfører direkti-vets artikel 44, stk. 4.Ændringen er til fordel for for-søgsdyrene. Der kan i øvrigtikke fastsættes nationale særreg-ler i strid med artikel 44, stk. 3,der angiver, hvornår en tilladel-se kan inddrages – nemlig hvisprojektet ikke udføres i overens-stemmelse med tilladelsen.
§ 18.Justitsministeren kan23.§ 18, stk. 1,affattes således: Ændringerne har til formål atefter indhentet udtalelse fra”Justitsministeren kan efter muliggøre gennemførelse afDyreforsøgstilsynet fastsætte indhentet udtalelse fra Dyre- bestemmelser i direktivet, somregler om:forsøgstilsynet fastsætte regler indeholder krav vedrørende dyr,1) fremskaffelse af dyr til omder opdrættes med henblik påforsøg, herunder om forbud1) fremskaffelse af dyr til anvendelse af deres organer ogmod forsøg på herreløseforsøg og andre viden- væv til videnskabelige formål,hunde og katte samt indfan-skabelige formål, her- samt krav vedrørende udsætninggede vilde dyr,under om forbud mod og genhusning af forsøgsdyr og2) forsøgsdyrs pasning ogforsøg på herreløse nedsættelse af et rådgivendeopstaldning,hunde og katte samt udvalg for beskyttelse af dyr,3) forsøgs udførelse,indfangede vilde dyr,der anvendes til videnskabelige4) kvalifikationskrav til de2) pasning og opstaldning formål.personer, som udfører forsøgaf forsøgsdyr og dyr,eller passer dyr til sådanneder opdrættes med hen- Bestemmelserne vil blive fastsatformål,blik på at anvende deres ved bekendtgørelse i overens-5) forsøg i undervisnings- ogorganer eller væv til vi- stemmelse med direktivet.uddannelsesøjemed, og omdenskabelige formål,6) institutioner eller virk-3) forsøgs udførelse,
18
somheder, som anvender,opdrætter eller leverer dyr tilforsøg.Stk. 2.Justitsministeren kanendvidere efter indhentet udta-lelse fra Dyreforsøgstilsynetfastsætte regler om Dyrefor-søgstilsynets tilsynsvirksomhedog om forbud mod forsøg, derskønnes overflødige på grundaf andre forsøg her i landeteller i udlandet.
4) kvalifikationskrav til depersoner, som udførerforsøg, eller som passerforsøgsdyr eller dyr, deropdrættes med henblikpå at anvende deres or-ganer eller væv til vi-denskabelige formål,5) forsøg i undervisnings-elleruddannelsesøje-med,6) institutioner eller virk-somheder, som anven-der, opdrætter eller le-verer dyr til forsøg ellerandrevidenskabeligeformål,7) udsætning og genhus-ning af forsøgsdyr og8) nedsættelse af et rådgi-vende udvalg for be-skyttelse af dyr, der an-vendes til videnskabeli-ge formål.”
§ 19.Retten til aktindsigtefter lov om offentlighed i for-valtningen omfatter ikke ad-gang til at blive gjort bekendtmed identiteten, herunder nav-ne, adresser og telefonnumre,på de personer, der udførerforsøg eller passer dyr til så-danne formål.Kloning og genmodificering afdyr er ikke i sig selv omfattet afI lov nr. 550 af 24. juni direktivets anvendelsesområde.2005 om kloning og genmodi- Danmark kan derfor fortsat selv§2
19
ficering af dyr m.v. foretages regulere området, i det omfangfølgende ændringer:kloningen eller genmodificerin-gen ikke har en sådan karakter,at den udgør et dyreforsøg, som1.I§ 2, stk. 1,ændres ”§ 1, stk. falder under dyreforsøgsdirekti-3, 5 og 6” til: ”§ 1, stk. 4, 6 og vets anvendelsesområde.7”.
2.I§ 2, stk. 2,ændres ”§ 1, stk.5 og 6” til: ”§ 1, stk. 6 og 7”.§3Stk. 1.Loven træder i kraftden 1. januar 2013.Stk. 2.Bekendtgørelse nr.1262 af 11. november 2010 omdyreforsøg med bestanddeleeller sammensætninger af be-standdele i kosmetiske midlerophæves.
20