Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 136
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. april 2011Formueretskontoret2010-702-0142LWM40114
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om erstatningsansvar og lov om arbejdsskadesikring(Tidspunktet for ophør af krav på erstatning for tabt arbejdsfortjenestem.v.) (L 136), som Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministerenden 31. marts 2011.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
erstatningsansvar og lov om arbejdsskadesikring (Tidspunktet for
ophør af krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.v.) (L 136):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts2011 fra HjulmandKaptain, jf. L 136 – bilag 11.”Svar:
1.
Advokat Anker Laden-Andersen har i henvendelsen af 28. marts 2011til Folketingets Retsudvalg rejst kritik af lovforslaget, som efter hans op-fattelse bl.a. vil medføre en væsentlig forringelse af skadelidtes retsstil-ling og desuden have væsentlige økonomiske konsekvenser for både statog kommune.2.
Advokatens kritik af lovforslaget tager udgangspunkt i en opfattelse af,at lovforslaget generelt set vil indebære en afkortning af den periode,hvor skadelidte har krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Som detfremgår af pkt. 3 i Justitsministeriets besvarelse af 7. april 2011 afspørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget, er denne opfattelse ikke korrekt.Lovforslaget vil således ikke medføre, at skadevolder eller dennes forsik-ringsselskab vil kunne stoppe udbetaling af erstatning for tabt arbejdsfor-tjeneste tidligere end tilfældet er i dag, sådan at der dermed – til skade forden skadelidte – ville ske en generel forrykkelse af skæringstidspunktetmellem skadelidtes krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og ska-delidtes krav på erstatning for varigt erhvervsevnetab.Som det ligeledes fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 2, har jeg i ly-set af den tvivl, der er opstået om forståelsen af erstatningsansvarslovens§ 2, stk. 1, som affattet i lovforslagets § 1, nr. 1, besluttet at fremsætte etændringsforslag til lovforslaget, hvorefter det i selve ordlyden af be-stemmelsen tydeliggøres, at derikkeer tilsigtet nogen ændring af detomhandlede skæringstidspunkt, jf. ovenfor.2.
Herudover har Anker Laden-Andersen peget på, at skadelidtes erstat-ning for tab af erhvervsevne vil blive væsentligt forringet som følge af, atden erstatningsansvarlige skadevolder eller dennes ansvarsforsikringssel-skab vil kunne modregne en meget stor del af den erstatning for tabt ar-bejdsfortjeneste, som er udbetalt. De foreslåede regler om adgang tilmodregning og tilbagebetaling vil endvidere ifølge advokaten have bety-delige økonomiske konsekvenser for både stat og kommune.2
Som det fremgår af pkt. 4 i min besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørendelovforslaget, har jeg besluttet at fremsætte et ændringsforslag til lovfor-slaget, som vil betyde, at reglerne om adgang til modregning og tilbage-betaling udgår af lovforslaget.
3