Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 136
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. april 2011Formueretskontoret2010-702-0142LWM40096
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om erstatningsansvar og lov om arbejdsskadesikring(Tidspunktet for ophør af krav på erstatning for tabt arbejdsfortjenestem.v.) (L 136), som Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministerenden 29. marts 2011.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
erstatningsansvar og lov om arbejdsskadesikring (Tidspunktet for
ophør af krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.v.) (L 136):
”Ministeren bedes kommentere det af Elmer og Partnere under pkt.6 anførte eksempel og særligt udtale sig om følgende:a. Om lovforslaget muliggør, at Arbejdsskadestyrelsen først udtalersig retrospektivt 3-4 år efter skaden?b. Om lovforslaget muliggør, at Arbejdsskadestyrelsen ved sin re-trospektive vurdering kan nå frem til at skadelidte allerede efter ½år – f.eks. fordi skaden er meget alvorlig – ikke har ret til erstatningfor tabt arbejdsfortjeneste?c. Om dette gælder uanset, at skadelidte i lang tid efter dette halveår overhovedet ikke var i stand til at arbejde, og derfor ikke kunneoppebære nogen lønindtægt overhovedet?d. Om de (f.eks. månedlige) udbetalinger, forsikringsselskabet iden mellemliggende periode har sendt til skadelidte svarende tildennes aktuelle løntab; efterfølgende kan modregnes i den varigeerhvervsevnetabserstatning den skadelidte ved afslutningen af sa-gen vil få?”Svar:
Som det fremgår af pkt. 3 i Justitsministeriets besvarelse af 7. april 2011af spørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget, vil lovforslaget ikke medføre,at skadevolder eller dennes forsikringsselskab vil kunne stoppe udbeta-ling af tabt arbejdsfortjeneste tidligere, end tilfældet er i dag, sådan at derdermed – til skade for den skadelidte – ville ske en generel forrykkelse afskæringstidspunktet mellem skadelidtes krav på erstatning for tabt ar-bejdsfortjeneste og skadelidtes krav på erstatning for varigt erhvervsev-netab.Som det ligeledes fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 2, har jeg i ly-set af den tvivl, der er opstået, om forståelsen af erstatningsansvarslovens§ 2, stk. 1, som affattet i lovforslagets § 1, nr. 1, besluttet at fremsætte etændringsforslag til lovforslaget, hvorefter det i selve ordlyden af be-stemmelsen tydeliggøres, at derikkeer tilsigtet nogen ændring af detomhandlede skæringstidspunkt, jf. ovenfor.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålets pkt. a-cindhentet følgende bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, Arbejdsskade-styrelsen:
2
” Lovforslag L 136 muliggør, at Arbejdsskadestyrelsen somhidtil kan udtale sig”retrospektivt”i de situationer, somanført i underspørgsmål a.Med hensyn til underspørgsmål b bemærker Arbejdsskade-styrelsen, at styrelsen ligeledes som hidtil kan afgive udta-lelse om, at skadelidte ikke har et tab af erhvervsevne.Spørgsmålet om ret til erstatning for tabt arbejdsfortjenesteudtaler Arbejdsskadestyrelsen sig ikke om. Dette beror påen forhandling mellem skadevolder (eventuelt forsikrings-selskabet) og skadelidte, og den endelige afgørelse afspørgsmålet hører under domstolene.Det er også muligt i den situation, der er omfattet af under-spørgsmål c, idet Arbejdsskadestyrelsen gør opmærksompå, at udtalelserne er meget konkrete. Alle udtalelser er be-grundede, således at det tydeligt fremgår, hvilke omstæn-digheder, der er lagt vægt på ved de enkelte udtalelser. Detvil i høj grad afhænge af oplysningsgrundlaget.”Om spørgsmålets pkt. d kan Justitsministeriet henvise til pkt. 4 i ministe-riets besvarelse af 7. april 2011 af spørgsmål nr. 2. Som det fremgår her-af, har jeg besluttet at fremsætte et ændringsforslag til lovforslaget, somvil betyde, at reglerne om adgang til modregning og tilbagebetaling ud-går af lovforslaget.
3