Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 133
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. april 2011Strafferetskontoret2010-730-1180RAJ41812
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2011 vedrørende forslagtil lov om ændring af retsplejeloven (Forenkling af bødesagsprocessen)(L 133).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfoed (EL).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af retsplejeloven (Forenkling af bødesagsprocessen)
(L 133):
”Vil ministeren se på oprettelse af et centralt register over,hvilke bøder den enkelte borger har fået, hvor borgeren kanfå oplyst hvilke bøder de skylder.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetRigspolitiet og Skatteministeriet om en udtalelse.Rigspolitiet har oplyst følgende:”Politiets og anklagemyndighedens nuværende bødesystem er ud-viklet til den enkelte politikreds. Det er således ikke et landsdæk-kende bødesystem, og det er derfor ikke muligt at oprette et centraltregister på grundlag af politiets og anklagemyndighedens bødesy-stem.Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at politikredsene opkræver,men ikke inddriver bøder. Såfremt skyldneren ikke indbetaler enbøde efter anmodning og sædvanlig rykkerprocedure, overdragerpolitiet fordringen til SKAT Inddrivelsescenter, som inddriver gældtil det offentlige på en lang række områder. Den enkelte politikredshar således alene kendskab til de fordringer, som ikke er overdragettil SKAT Inddrivelsescenter. Et centralt register i politiets regi vilderfor ikke give et fyldestgørende billede af skyldige bøder.”Skatteministeriet har oplyst følgende:”Skatteministeriet skal oplyse, at der som en del af EFI (Ét FællesInddrivelsessystem, der forventes at blive sat i kraft i slutningen afindeværende år) forventes etableret en selvbetjeningsportal, derstilles til rådighed på SKAT.dk for borgere og virksomheder. Pådenne portal vil restanterne kunne se de fordringer, herunder bøder,som er overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden i SKAT.Af den pågældende selvbetjeningsportal vil fremgå en lang rækkeaf de oplysninger, som restanceinddrivelsesmyndigheden modtagerfra fordringshaveren. Det drejer sig om oplysninger vedrørendefordringshaverens identitet, fordringens stiftelsestidspunkt, den op-rindelige forfaldsdato for fordringen, den skyldige saldo ved over-dragelsen til restanceinddrivelsesmyndigheden, eventuelle beskri-velser modtaget fra fordringshaveren om fordringen og eventuelt2
vedlagt dokumentation. Desuden vil det fremgå, hvorledes beta-lings- og afskrivningsforløbet har udviklet sig under inddrivelsen,igangværende inddrivelsesaktiviteter m.v.I tilknytning til ovennævnte skal følgende forhold dog påpeges:oDetaljeringsgraden i EFI er afhængig af de oplysninger,som modtages fra fordringshaveren. Dette betyder, at hvisfordringshaveren ikke oplyser om baggrunden for bøden,vil oplysninger herom heller ikke kunne fremvises for re-stanten.oDet er tvivlsomt, hvorvidt restanceinddrivelsesmyndighe-den, når der bortses fra basale fordringshaverrelevante op-lysninger såsom datoer, beløb og bødetype, under hensyn-tagen til forvaltningsretten har tilstrækkelig begrundelse forat få oplyst det bagvedliggende grundlag for en bøde.oFordringer overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden,når betalingsfristen er overskredet, og sædvanlig rykkerpro-cedure forgæves er gennemført, jf. lov om inddrivelse afgæld til det offentlige § 2, stk. 3, 1. pkt. Dette indebærer, atrestanceinddrivelsesmyndigheden kun har kendskab til defordringer, som er overdraget med henblik på inddrivelse.Restanceinddrivelsesmyndigheden har således ikke kend-skab til fordringer, som stadig er under opkrævning hosfordringshaveren. Såfremt forholdene i særlig grad talerderfor, kan fordringen dog overdrages til restanceinddrivel-sesmyndigheden på et tidligere tidspunkt end nævnt i 1.pkt., jf. § 2, stk. 3, sidste punkt. Denne regel tager sigte påsituationer, hvor restanten i forvejen er kendt i restanceind-drivelsesmyndigheden og ønsker at opnå en samlet afvik-lingsordning for sin gæld til det offentlige. Denne regel erdog kun en undtagelsesregel og giver ikke mulighed for ge-nerelt at ”skubbe” alle bødefordringer til inddrivelse ogdermed ind i EFI.På baggrund af ovennævnte er det Skatteministeriets vurdering, atselvbetjeningsportalen i EFI formentlig hverken kan eller må un-derstøtte de ønsker, som fremsættes af Den Sociale Retshjælp, jf. L133 – bilag 4. Det er således Skatteministeriets opfattelse, at selv-betjeningsportalen ikke vil indeholde oplysninger om bødeforhol-det, der er tilstrækkelig detaljerede til at imødekomme de fremsatteønsker. Endvidere vil bøderestantens behov ofte ligge langt tidlige-re i forløbet, end EFI understøtter.Det skal afslutningsvist for en god ordens skyld bemærkes, at så-fremt mulighederne for at anvende EFI til at håndtere den forelig-gende problemstilling måtte overvejes, kan denne opgave ikke lø-ses inden for projektets nuværende tidsplan og økonomi.”3
For at en sag kan afsluttes udenretligt med et bødeforelæg, forudsætterdet en reaktion fra den, der har modtaget bødeforelægget. Den pågælden-de skal således erklære sig skyldig i overtrædelsen og villig til at betalebøden inden for en nærmere angiven frist. Hvis vedkommende ikke rea-gerer på bødeforelægget, må anklagemyndigheden indbringe sagen forretten. Når retten har afsagt dom i en sag, der er behandlet uden doms-mænd, skal retten fremsende en udskrift af dommen til den tiltalte. Poli-tikredsene opkræver herefter – som det fremgår af Rigspolitiets svar –bøden.Borgeren er således via bødeforelægget og i givet fald dommen underret-tet om bødens eksistens og grundlag og er endvidere blevet mindet her-om i forbindelse med politiets opkrævning af bøden.Som det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, overdrager politiet, hvis enskyldner ikke betaler en bøde efter anmodning og sædvanlig rykkerpro-cedure, fordringen til SKAT Inddrivelsescenter, som inddriver gæld tildet offentlige.Som det fremgår af Skatteministeriets udtalelse, forventes der inden åretsudgang etableret en selvbetjeningsportal, der stilles til rådighed påSKAT.dk for borgere og virksomheder. På denne portal vil restanternekunne se de fordringer, herunder bøder, som er overdraget til restance-inddrivelsesmyndigheden i SKAT.Justitsministeriet finder på den baggrund ikke grundlag for at opretteyderligere registre på området.
4