Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 130 Bilag 1
Offentligt
Høringssvar fra Danske Handicaporganisationer (DH) til høringom ændret revalideringsydelse til personer under 30 årDH tager afstand fra en nedsættelse af revalideringsydelsen for unge under 30 år. Vi betrag-ter alene forslaget som en nedskæring. DH anerkender ikke regeringens præmisser for for-slaget. Ifølge lovbemærkningerne vil mange unge, som hidtil har modtaget SU, kontant-hjælp eller haft beskedne indtægter, gå frem i leveniveau, når de påbegynder revalidering.Regeringen mener, det medfører et økonomisk incitament til at søge revalidering frem foruddannelse på ordinære vilkår.DH skal gøre opmærksom på, at ingen borgere kan ønske sig til revalidering. Revalideringvisiteres man til på grund af begrænsninger i arbejdsevnen, der kan skyldes både fysiske,psykiske, sensoriske og/eller sociale årsager. Desuden skal der være et erhvervsmæssigt sig-te med revalideringen, og revalideringen skal kunne føre til selvforsørgelse.Af lovbemærkningerne får man det indtryk, at revalidering er en lukrativ ydelse, som borge-ren selv ønsker og vælger. Men ingen ønsker begrænsninger i arbejdsevnen, og ingen kanfrit vælge revalidering. I øvrigt er brugen af revalidering stærkt faldende fra ca. 38.000 i2000 til ca. 14.000 i 2009.Regeringen skønner, at ca. 1600 personer vil blive omfattet af lovforslaget. Besparelsenskønnes at udgøre 96 mio. kr. i 2014 og frem. Således skal et lille antal personer bære enrelativ stor besparelse på et forkert grundlag.DH mener, der fortsat er behov for revalidering til de mennesker med handicap, der ikke itilstrækkelig grad kan gennemføre de nødvendige uddannelsesaktiviteter inden for de eksi-sterende ordninger på beskæftigelses- og uddannelsesområderne. Målgruppen er langt bre-dere, end den af regeringen beskrevne, og bevilges som en erhvervsrettet ydelse med et sigteom at blive selvforsørgende. Med en sænkning af revalideringsydelsen, som foreslået af re-geringen, kan revalidering slet ikke længere tjene sit formål. Fattigdom er ikke vejen til ud-vikling.Revalidering har et bredt sigteRevalidering har et langt bredere sigte, end hvad dette lovforslag giver indtryk af. Revalide-ring sigter ikke kun til unge på enten kontanthjælp eller SU, som regeringen antyder.
For det første fremgår det udtrykkeligt af SU-loven, at handicaptillæg til SU ikke udelukkerstøtte efter aktivloven, og at aktivloven er bredere i sit anvendelsesområde. En del af årsa-gen til faldet i antallet af revalideringer skyldes netop, at der er indført sektorbestemte ydel-ser, der gør det muligt for det enkelte menneske med handicap at gennemføre en uddannelseuden at ansøge kommunen om revalidering. I det omfang en person med handicap kan opta-ges på et studie, skal vedkommende have samme økonomiske forudsætninger som andre forat kunne gennemføre uddannelsen. Set i lyset heraf er det positivt, at der er indført handi-captillæg til SU på de videregående uddannelser. Det ændrer dog ikke ved, at der både påvideregående uddannelser, på ungdomsuddannelser og andre uddannelser vil være personer,for hvem revalidering er den rigtige og nødvendige indsats.Det fremgår desuden af forarbejderne til aktivloven, at det erhvervsmæssige sigte med reva-lideringen også kan være fleksjob. Personer, der modtager førtidspension, kan også få støttetil revalidering med henblik på at udnytte en resterhvervsevne, fx i forbindelse med ansæt-telse med løntilskud.Endelig skal det nævnes, at de forældre, der har været væk fra arbejdsmarkedet, fordi de harpasset deres syge barn eller barn med handicap i hjemmet (tabt arbejdsfortjeneste efter ser-vicelovens § 42), kan have behov for særlig støtte i forbindelse med tilbagevenden til ar-bejdsmarkedet. Således fremgår det bl.a. af Socialministeriets vejledning om særlig støtte tilbørn og unge og deres familier, at muligheden for revalidering efter lov om aktiv socialpoli-tik bør undersøges.Nedskæringer i revalideringsydelsen rammer således over en bred kam mennesker med ned-sat funktions- og arbejdsevne.
Med venlig hilsen
Stig LangvadFormand
2