Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 13
Offentligt
916401_0001.png
916401_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-706-00102Den 16. november 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 8. november 2010stillet følgende spørgsmål nr. 6 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål nr. 6 (L 13)

Vil ministeren fremsende en plan for implementeringen af de elementer afaffaldsdirektivet, der ikke gennemføres med dette lovforslag?

Svar

Gennemførelsen af EU’s affaldsdirektiv er set planlagt til at finde sted i flerefaser:Første fase er gennemført i forbindelse med fase I af ny organisering afaffaldssektoren, hvor der i 2009 blev fremsat og vedtaget et lovforslag oggennemført en efterfølgende ændring af affaldsbekendtgørelsen. I dennefase skete der en opdatering af den affaldsretlige terminologi med henblikpå at bringe den i overensstemmelse med det nye affaldsdirektiv, ligesomder skete en omfattende opdatering af og indførelse af nye definitioner iaffaldsbekendtgørelsen, som ligeledes havde til formål at imødekommekravene i affaldsdirektivet. Herudover blev affaldsdirektivets regler om bi-produkter og ”end of waste” indført i affaldsbekendtgørelsen, og der blevforetaget visse ændringer af kravene til de kommunale affaldsplaner. Ende-lig blev der i denne fase stillet krav om, at affaldsgebyrer for virksomhederskal opkræves via CVR-registeret for at opnå overensstemmelse med foru-reneren betaler-princippet, som fremgår af affaldsdirektivet.Anden fase gennemføres med dette lovforslag, som har til formål at gen-nemføre de dele af affaldsdirektivet, som vedrører affaldshierarkiet, de nati-onale affaldshåndteringsplaner og de nationale affaldsforebyggelsesplaner.Lovforslaget og affaldsdirektivet forventes desuden at give anledning til vis-se konsekvensrettelser i forskellige bekendtgørelser (primært affaldsbe-kendtgørelsen, som forventes at træde i kraft 1. januar 2011).Den tredje og sidste fase vedrører affaldsdirektivets artikel 16 om import ogeksport af forbrændingsegnet erhvervsaffald. Direktivet giver mulighed formen forpligter ikke til at begrænse import af forbrændingsegnet erhvervsaf-fald, hvis det kan konstateres, at der er mangel på kapacitet på danske for-
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
brændingsanlæg. Artikel 16 giver derimod ikke mulighed for at hindre eks-port af forbrændingsegnet erhvervsaffald til anlæg, som klassificeres somnyttiggørelsesanlæg efter affaldsdirektivet.Da der p.t. ikke er mangel på forbrændingskapacitet i Danmark, vil der ikkeblive etableret en importregulering i forbindelse med direktivets ikrafttrædel-se. Jeg forventer, at spørgsmålet om, hvorvidt vi skal have en importregule-ring af forbrændingsegnet erhvervsaffald, vil indgå i de politiske drøftelserom organisering af forbrændingssektoren.
Karen Ellemann/ Claus Torp
2